Narnia

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Over C. S. Lewis. We hebben als groep/collega's een vraag over zijn boeken en dan met name die van Narnia. Laten we voorop stellen dat hij ook veel goede dingen heeft en het niet om hem als persoon gaat, maar om zijn werken. We zien om ons heen dat kinderen van de basisschool die boeken lezen en de verfilming bekijken. Vaak zijn ze overstuur en hebben ze veel vragen, maar moeten ze het van hun ouders bekijken omdat de duivel realiteit is. Wij zijn de boeken eerlijk gaan bekijken, lezen, met de Bijbel er naast. De bedoeling van Lewis is heus wel duidelijk en velen zullen zijn boeken geweldig vinden. Bij ons roept het veel vragen op. De boeken zijn doorweven met magische elementen en wijkt ver af van de bijbelse waarheid, wat wij zelf in de Bijbel lezen. Hoe moet je hier nu eigenlijk tegenover staan? Zeker als je om je heen hoort en ziet dat mensen hem opeens 'ontdekken', allemaal boeken gaan kopen en er helemaal in doorslaan? We hopen op een eerlijke reactie. Dank alvast van een groep mensen die dagelijks met kinderen omgaan.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

4 reacties
Roozemond
Herkenbare vraag!
Persoonlijk sta ik kritisch tegenover een aantal boeken van Lewis en hoe hij naar bepaalde dingen kijkt, maar 't blijft een feit: onderzoekt alle dingen persoonlijk en behoud het goede.
Waar de 1 wat aan heeft, heeft de ander weer niets aan.
Wel vind ik het schrijnend dat zulke jonge kinderen over hun toeren op school komen omdat ze thuis de film van Narnia moesten kijken.
Carin
Lees dit artikel eens: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/CSLewis.pdf
Rozijn
Hmm. Marc Verhoeven... Ook voor zijn artikelen geldt: onderzoek alle dingen en behoud het goede. Dan blijft ook niet alles van zijn hand overeind...
janvanverweg
ik heb marc verhoevens artikel gelezen.
de 'ik' in het c.s.lewis citaat zijnn de ogen geopend en ziet (onderscheidt) wat goed en slecht is. er volgt een berwouw en bekering. "Niettegenstaande is het beter de Leeuw te zien en te sterven dan Tisroc te zijn van de wereld en te leven."
de 'ik'figuur heeft zich bekeert en ontvang vergeving en een warm welkom.
dat is voor Marc verhoeven onacceptabel.

het goede dat de 'ik-figuur' gedaan heeft in zijn afgodische tijd kan (volgens marc) immers niet uit de bron van alle goed komen! en slechterikken die in christus geloven dienen met hun slechte daden de boze niet. Dit past niert in Marcs theologie.
laten we maar niet naar b.v.gal5 kijken over de vruchten van het vlees en van de Geest. het is veel geestelijker om anderen te belasteren en af te kraken.

ik vraag me af wat de kinderen overstuur maakt, de fantasie wereld of de verhaal-lijn of...?

in de bijbel staat een verhaal dat de bomen een koning zoeken. oeps, bomen kunnen niet praten etc.
C.S Lewis gebruikt de fantasie wereld (of ruimtereizen) als een literaire stijl om een boodschap over te brengen die anders moeilijk te maken valt of niet door het publiek gelezen zou worden.

de vraagsteller ziet de bedoeling duidelijk en kan indenken dat veel christenen dat geweldig vinden. toch wijkt lewis (volgens de vraagsteller) ver af van de bijbel.
mischien kan de vraagsteller dit nader toelichten. waar wijkt Lewis ver af van de bijbelse waarheid?