Hoe word ik bekeerd?

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik zit de laatste tijd met veel vragen over het geloof. De belangrijkste is: Hoe word ik bekeerd? Hoe krijg ik een leven met God? Ik bid wel en lees ook uit de Bijbel, maar als we aan tafel bijvoorbeeld hebben gelezen, denk ik vaak als we klaar zijn: Wat heb ik nu gehoord? Wat hebben we eigenlijk gelezen? Oftewel, mijn gedachten zijn er vaak niet bij. Ook met bidden heb ik dat vaak. En het gebeurt regelmatig dat ik tijdens het bidden in slaap val. Ik weet dat dit allemaal niet goed is en dat het anders moet. Ik weet dat het noodzakelijk is dat ik bekeerd word. Ik kan ook soms heel erg het verlangen hebben om een leven met God te hebben. Vooral als ik verhalen van anderen hoor. Ik heb ook wel momenten dat ik heel ontroerd kan zijn tijdens de preek, preekbespreking of een jv-avond. Dan bid ik tot God of ik ook bekeerd mag worden, of ik ook zo’n leven mag krijgen. Maar ik heb ook vaak het gevoel dat God mij niet hoort. Dat mijn gebed niet verder komt dan het dak. Kan iemand een antwoord geven op mijn vragen?

Antwoord

Jezus zegt: Bekeert u en gelooft het evangelie (Mark. 1:15). Dat moet je in de eerste plaats doen. En wil je vandaag nog een kind van God worden? Dat kan. Want Christus komt naar je toe in de gedaante van het Woord.

Zie ook:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16022

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15510

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13110

1 reactie
emaildfj1atgmailpuntcom
God wil dat je bij hem hoort. Hij wacht al op je.
Als je wilt weten hoe je bekeerd kunt worden, moet je in de bijbel kijken wat Jezus daarover zegt.
Hij zegt bijvoorbeeld:
tegen de rijke jongeling:
Mar 10: 19 U kent de geboden: U zult geen overspel plegen; u zult niet doden; u zult niet stelen; u zult geen vals getuigenis afleggen; u zult niemand benadelen; eer uw vader en uw moeder. 20 Maar hij antwoordde Hem: Meester, al deze dingen heb ik in acht genomen van mijn jeugd af. 21 En Jezus keek hem aan en had hem lief, en Hij zei tegen hem: Eén ding ontbreekt u: ga heen, verkoop alles wat u hebt en geef het aan de armen en u zult een schat hebben in de hemel; en kom dan, neem het kruis op en volg Mij. 22 Maar hij werd treurig over dat woord en ging bedroefd weg, want hij had veel bezittingen.

Jezus wilde dat de rijke jongeling alle dingen die hem tegenhielden losliet om Jezus te volgen. Zijn er dingen in jou leven die je van God scheiden? Zonden of dingen die je doet in plaats van God te zoeken. Je kunt bijvoorbeeld ook een hele avond in de bijbel lezen. Dat helpt om God te leren kennen en zijn wil te zien. Als je in plaats daarvan dingen doet voor je plezier dan worden je gedachten niet op God gericht en vergeet je hem. Je moet alles wat er in de weg staat loslaten.
Jes 59: 1 Zie, de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet toegestopt dat het niet zou kunnen horen. 2 Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God, uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort.

God wil vandaag helpen om hem te vinden. Hij wil dat je hem op de eerste plaats zet. Het ligt niet aan God dat je nog niet bekeerd bent. Jij moet Gods oproep volgen. Dat kost offers, hobbys, misschien zelfs vrienden, dromen, plannen enz.. Dat is soms niet eenvoudig, maar God wil helpen. Als je bij God hoort is dat kostbarer als alle andere dingen en mensen.

Lukas 9: 23 Hij zei tegen allen: Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen. 24 Want wie zijn leven wil behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven verliezen zal omwille van Mij, die zal het behouden. 25 Want wat baat het een mens heel de wereld te winnen en zichzelf te verliezen of zelf schade te lijden? 26 Want wie zich voor Mij en Mijn woorden geschaamd zal hebben, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij zal komen in Zijn heerlijkheid en in die van de Vader en in die van de heilige engelen.

Het is niet zo eenvoudig om hier in het kort alles te schrijven. Als je wilt kun je me ook per email schrijven. Ik praat er graag over: emaildfj1@gmail.com
Schrijf gerust