Open over homogevoelens

F.J. Bijzet / 1 reactie

Vraag

Ik heb homoseksuele gevoelens. Weet het al een hele tijd en heb het ook al met mensen gedeeld. Waar ik echter tegenaan loop, is welke keuzes ik voor de toekomst moet maken. Moet ik het met nog meer mensen delen? Dat kan ik doen, maar daarmee sluit ik steeds definitiever de weg af van een heterorelatie. Hoe weet ik zeker dat ik exclusief gevoelens heb voor hetzelfde geslacht en niet voor het andere geslacht? Soms hoop ik daar op, dat ik toch ook gevoelens kan hebben voor het andere geslacht. Maar tegelijk ben ik bang dat ik mezelf dan voor de gek houd. Ik hoop dat u me een richting kunt wijzen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat een moeilijke vraag stel je. Je hebt homoseksuele gevoelens, maar ik lees ook dat je er mee worstelt. Dat je nog zoekende bent naar de weg die je moet gaan. Dat je ook nog een heterorelatie als mogelijkheid beschouwt. In ieder geval is het belangrijk om voor ogen te houden dat homoseksualiteit niet iets statisch is. Sommige mensen spreken wel over een schaal waarin homoseksuele gevoelens meer of minder aanwezig zijn.

Belangrijk voor jou is om eerlijk naar jezelf te zijn. En dat doe je het beste door jezelf de vraag te stellen “wat raakt mij seksueel, zijn dat jongens of meisjes.” Ooit zei een docent tegen ons toen ik in opleiding was “vraag iemand die worstelt met homoseksuele gevoelens maar waar hij of zij over fantaseert. Het antwoord op die vraag geeft veel aan.”

Als dat hetzelfde geslacht is, dan is het belangrijk om daar eerlijk naar jezelf over te zijn. Veel mannen en vrouwen ervaren bijvoorbeeld homoseksuele gevoelens, maar doordat ze zo graag een heteroseksuele relatie willen stoppen ze de gevoelens weg, of focussen ze zich op gevoelens voor het andere geslacht. Daar wordt het meestal ingewikkelder van.

Stel dat nou blijkt dat je op hetzelfde geslacht valt, dan is het gewoon goed dat je er over praat en het met mensen deelt. Dat is belangrijk. Ik lees dat je dat ook doet en daar ben ik blij mee.

En dan is het aan jou, om vanuit dat besef keuzes te maken. En daarin zijn er verschillende wegen te bewandelen. Maar daarover ga ik niet op een forum uitweiden. Dit is zo specifiek dat ik daar pas meer over kan zeggen als ik meer van je weet. Je mag daarover persoonlijk contact met me opnemen.

Ferdinand Bijzet

Tags in dit artikel:

geaardheidopenheid
1 reactie
Tante Pollewop
Goed antwoord. Er zijn inderdaad meerdere wegen te bewandelen.
Fijn dat het ook zo kan op refoweb!