Wat is de bedelingenleer?

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Wat is de bedelingenleer?
ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De bedelingenleer is hetzelfde als het dispensationalisme. De grondslag van deze leer werd gelegd door J. N. Darby (1800-1882). Men maakt duidelijke scheiding tussen de bedeling van "Israel"en de bedeling van "de christelijke gemeente". Men ziet uit naar de bedeling van "Het koninkrijk Gods". Door het ongeloof van de Joden is de komst van Gods heerlijk koninkrijk uitgesteld en ging Gods heil naar de christelijke gemeente.

Deze leer is duidelijk chiliastisch: een bepaalde vorm van "de leer van het duizendjarig rijk". Eerst zal Jezus terug komen en bij die wederkomst zullen de gelovigen opstaan uit het graf. Zij zullen met de gelovigen die nog leven worden opgenomen, zo gelooft men op grond van hun uitleg van 1 Thes.4:13-17.

Terwijl de opgenomen gemeente met Christus het bruiloftsfeest viert, gaat een overblijfsel van Israël geloven in Jezus als de Messias. Door hun getuigenis komen velen uit de volken tot bekering. Dan komt er een grote strijd, de slag van Armageddon, met de vijanden van God en Zijn volk.

Christus komt weer om zijn koninkrijk op aarde te stichten en al zijn vijanden te verslaan. Hij vestigt zijn troon in Jeruzalem en zal er duizend jaren zichtbaar regeren. Men ziet dit rijk primair als een Joods rijk, hoewel ook andere volken in de zegeningen er van delen. Het zal een tijd zijn van grote voorspoed en welvaart. In die tijd zal dan de tempel in Jeruzalem herbouwd worden. Uiteindelijk maakt Christus een einde aan alle tegenstand en zal Hij het koninkrijk geven aan God de Vader.

Zoals bij vele visies op de toekomst zijn er vele nuanceringen en variaties op deze hoofdlijn mogelijk. In de Vergadering der Gelovigen wordt een bepaalde vorm van "bedelingenleer" beleden.

De reformatorische kerken hebben het geheel van deze opvattingen afgewezen, omdat men diverse bijbelteksten anders uitlegt. Belangrijk in de reformatorische visie, en ook de oud-christelijke visie, is dat Jezus Christus zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden.

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten