Kietelen

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Als man zit ik met het volgende probleem. Tijdens intieme momenten heb ik vaak last van een overgevoelig lichaam. Tijdens de momenten dat mijn partner mij streelt, ervaart mijn lichaam dit als kietelen. Ik heb al een tijdje gezocht op internet, maar kon helaas geen antwoord hierop vinden. Wel heb ik gelezen wat de oorzaak is van kietelen. Maar waarom heeft mijn lichaam op meer plekken last van kietelen, dan de doorsnee plekken zoals oksels, voeten, nek, zij? En is hier wat tegen doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst excuses voor de late beantwoording.

Waarom de ene persoon gevoeliger is voor kietelen dan een ander is niet makkelijk te zeggen. Het wel mogelijk om met de (grote) hersenen invloed uit te oefenen om het kietelen minder effect te laten hebben. Spierontspanning speelt hier ook een rol in.

Of hier specifieke therapie voor bestaat weet ik niet. Ik ben het in elk geval nog niet tegengekomen.

Hartelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
4 reacties
AHHK76
Kietelen het klinkt wel grappig, maar ik denk dat het vooral vervelend is.... Ik herken het ook wel een beetje, maar ik ben een vrouw. Als jij jouw lichaam ontspant, voelt iets minder gauw als kietelen.
Verder is het goed om te zeggen, hoe het voelt. Dan kan jouw partner het op een andere manier of andere plek proberen.
Wij vinden het soms moeilijk om God bij alles te betrekken. Maar als je getrouwd bent als man en vrouw, mag je ook de intimiteit in gebed brengen en bidden (en danken) voor een ontspannen en goed samen zijn.
altijdwat
Het heeft niet zoveel met 'kietelen' te maken maar met overprikkeld zijn vlgs mij.
Ik herken het ook wel, als ik heel druk ben geweest of druk in mijn hoofd ben dan kan ik bijna allergisch reageren als iemand mij aanraakt. Mensen die hoogevoelig, ad(h)d, autisme enz zijn hebben hier vaak last van. Kinderen ook, aan het begin van de dag kun je ze nog knuffelen, maar aan het einde van de dag hebben ze al zoveel prikkels gehad dat het lastiger is..
drj
Dat komt best vaak voor.
Het helpt als je je vrouw kunt zeggen hoe en waar ze je aan kan raken zonder dat het kietelt. Of als ze je met je eigen hand aanraakt. Het kan ook helpen druk uit te oefenen in de omgeving, zodat deze sterkere prikkel het kietelen onderdrukt.

Bijv: als je voet en teen stevig vasthoudt kun je de teen behandelen, terwijl zonder deze "handgreep" de patient moet gillen van het lachen...
Werkt ook op andere plaatsen.

Veel succes.
drj
Trouwens, bijna alle mensen "kunnen niet tegen kietelen" in de buurt van hun geslachtsorganen. Velen weten dat alleen niet omdat niemand het ooit probeert, zo in het dagelijks leven ;-)