Immuun voor de mazelen

N.N.2 / Geen reacties

Vraag

Mijn kinderen hebben onlangs de mazelen gehad, alleen de jongste van zeven maanden oud niet (ik geef borstvoeding). Alleen heeft hij wat gehoest, maar geen vlekken. Hij is door de andere kinderen wel in aanraking met de mazelen geweest. Waarschijnlijk heeft hij door mijn antistoffen in de borstvoeding geen mazelen gehad. Nu ben ik benieuwd of hij immuun is voor de mazelen, of dat hij het nog kan gaan krijgen. Met een inenting dienen ze toch ook een levende stof (mazelen) toe om afweerstoffen aan te maken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De mazelen is een virusinfectie. Tijdens de infectie maak het lichaam antistoffen tegen dit virus. Het klopt dat er antistoffen in de borstvoeding zitten. Deze zijn echter vooral gericht tegen maag-darminfecties en niet tegen de mazelen. Toch zijn kinderen in hun eerste jaar (gedeeltelijk) beschermd tegen het mazelenvirus. Dit kom doordat tijdens de zwangerschap antistoffen over de placenta bij het kind komen. Kinderen van moeders die zelf de mazelen hebben doorgemaakt zijn langer beschermd dan kinderen van gevaccineerde moeders. Deze beschermende antistoffen verdwijnen uit het lichaam. Op een leeftijd van 5-6 maanden heeft 50 procent van de zuigelingen geen moederlijke antistoffen meer, terwijl dit bij gevaccineerde moeders al bij 3-4 maanden optreedt.

Een tweede keer de mazelen krijgen is niet onmogelijk. Normaal gesproken heeft het lichaam een geheugen opgebouwd voor het maken van antistoffen tegen de infectieziekte. Om immuun te zijn voor de mazelen moet uw kind zelf al antistoffen hebben aangemaakt. Dat is afhankelijk of de moederlijke antistoffen al (gedeeltelijk) uit het lichaam verdwenen zijn.  De kans is dus inderdaad aanwezig dat uw kind nogmaals de mazelen krijgt, al is deze kans wel wat kleiner omdat er waarschijnlijk al moederlijke antistoffen verdwenen zijn. Aan de andere kant toonde uw kind tekenen van een lichte mazeleninfectie, wat een aanwijzing kan zijn voor de aanwezigheid van de moederlijke antistoffen. Helaas kan er dus geen zekerheid gegeven worden of uw kind daadwerkelijk immuun is voor de mazelen.

Wat betreft de inenting: deze bevat inderdaad (verzwakte) levende virussen. Het lichaam gaat hier echter zelf antistoffen tegen maken, waardoor er geheugen opgebouwd wordt. Wanneer het lichaam daarna in aanraking komt met het mazelenvirus, zal dit geheugen actief worden. Hierdoor worden er in een korte tijd heel veel antistoffen tegen de mazelen aangemaakt. Dit voorkomt dat mensen ziek worden, ze zijn immuun.

N.N.2

  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Naam van de deskundige is bij de redactie bekend.

Tags in dit artikel:

immuunmazelenvaccinatie