Sabbelen

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Recent was ik bij een bevriend stel waar ik (vrouw, 26 jaar en ongehuwd) hun pasgeboren baby vasthield. Aangezien het kind nogal veel huilde, adviseerden ze me (zoals zij zelf ook deden) om mijn vinger in haar mond te stoppen, daar werd ze meestal rustig van. Ze begon er vervolgens flink aan te sabbelen en werd stil/rustig, wat bij mij een soort van prettige opwinding opriep. Ik heb er verder niets van gezegd, maar even later zeiden ze me dat zij altijd hun pink (met de handpalm naar boven) in de mond van het kind deden. Toen ik dat deed, werd het opgewonden gevoel minder. Hoe kan dit en wat kan ik daartegen doen? Want ik geloof niet dat het goed is om zulke gevoelens te krijgen als je een baby vasthoudt en voel me hier ook niet prettig bij.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik begrijp uw onthutsing nadat u bemerkte dat een sabbelende baby bij u op dat moment een ongewenste seksuele prikkel opriep. Ik kan u daarover geruststellen en zeggen dat het geen enkele verbinding heeft met seksuele gevoelens gericht op het kind. Het voert te ver om helemaal uit te leggen hoe seksuele prikkels aangestuurd door de hersenen fysieke reacties teweeg brengen. In ieder geval heeft kennelijk het sabbelen aan uw vinger onbewust het proces in de hersenen getriggerd waardoor uiteindelijk seksuele opwinding wordt ervaren. Ik kan u het voorbeeld noemen dat een moeder die een zogend kind aan de borst heeft hierdoor (er niet op verdacht) soms een prettige seksuele prikkeling kan ervaren. Het hele proces van aansturing tot het ervaren van seksuele prikkel kent ook onwillekeurige processen die al dan niet wenselijk zijn op dat moment. Ik hoop echt dat u de volgende keer onbekommerd kunt genieten van het vasthouden van het kindje van uw vriendin.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog NVVS-SH

C. den Hamer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerd Vrijgemaakt
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeut/Seksuoloog NVVS, GGZ Cruciaal

Tags in dit artikel:

prikkels