Verkrachting

Eleos / 13 reacties

Vraag

Ik heb een vraag, meer een morele kwestie. Iemand die ik ken heeft buiten zijn huwelijk seks gehad met iemand anders. Hij heeft haar geslagen en door een deur heen gemept. Deze vrouw kende hij net een week. Hij claimt dronken te zijn geweest en daardoor dingen te hebben gedaan die hij normaal niet zou doen. Ik heb deze man beschuldigd van verkrachting maar hij zegt dat zij toestemde in de seks. Dit kan waar zijn, maar dan zit ik nog met een groot dilemma. Zij heeft -denk ik- niet toegestemd om te worden afgetuigd. Het was geen liefdevolle gemeenschap, maar zoals hij zelf heeft gezegd: een afstraffing omdat zij met hem flirtte. Ik heb nu elk contact met deze man verbroken. Wat hij gedaan heeft is moreel niet goed te praten, maar is het ook daadwerkelijk verkrachting? Voor mijn gevoel wel, maar ik heb toch de mening van iemand anders nodig.

Antwoord

Beste vragensteller. Het is heel aangrijpend wat er gebeurd is. Immoreel, losbandig onverantwoord, directe behoeftebevrediging op seksueel gebied en op gebied van de agressie. Ik vind het zeer gewelddadig was ik lees. Ik kan er maar een duidelijk antwoord op geven; aangifte doen! Van fysiek geweld en verkrachting.

De politie zal beoordelen of de gebeurtenis inderdaad in aanmerking kom voor aangifte. De aangifte moet gedaan worden door het slachtoffer. En als blijkt dat de gebeurtenis teveel vertroebeld is en de vraag of er sprake is van vrijwillige seks of onvrijwillig niet beantwoord kan worden, dan is het zeker van groot belang om te kijken hoe dit in het vervolg te voorkomen. Dus of er sprake is van verkrachting of niet zal misschien duidelijk worden bij een aangifte.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

13 reacties
AaHa
Als je de vraag goed leest vind ik het een vreemd verhaal! Is vraagstelster zelf het "slachtoffer"? Zij schrijft dat ze elk contact met deze man heeft verbroken? Heeft de dader dit verhaal zelf tegen vraagstelster verteld? Nogmaals een apart verhaal.
AaHa
Als je de vraag goed leest vind ik het een vreemd verhaal! Is vraagstelster zelf het "slachtoffer"? Zij schrijft dat ze elk contact met deze man heeft verbroken? Heeft de dader dit verhaal zelf tegen vraagstelster verteld? Nogmaals een apart verhaal.
dkw
Verkrachting is ongewenste binnendringing.
Dat hoeft niet eens met gemeenschap te maken te hebben maar kan bijvoorbeeld ook een tongzoen zijn.
Ruben92
Wat walgelijk zeg... tegenwoordig zijn dat soort seksuele handelingen in onze maatschappij zogenaamd "normaal" , denk maar aan boeken zoals 50 tinten grijs... om van te huilen, en naar mijn mening is er absoluut geen sprake van liefde maar alleen lust.
Daniel
Soms wordt op refoweb geen gelegenheid gegeven om te reageren, heel begrijpelijk gezien het onderwerp.
Maar dat zulke vragen geplaatst worden begrijp ik niet.
Zo kan ik vragen stellen van elk item wat ik in de Privé heb gelezen.
Wel graag serieuze vragen.
Dorah
@dkw: Inmiddels is de wetgeving op dat punt aangepast. Een ongewenste tongzoen wordt niet langer gezien als verkrachting maar als aanranding van de eerbaarheid.
altijdwat
het kan zijn dat de vraagsteller zelf het slachtoffer is maar het te pijnlijk vind om in dit geval in de ik-vorm te praten. Of dat het een 'geheim' aan het worden is en een bevriend iemand dit schrijft. In ieder geval een heftig verhaal. Zoek een vertrouwenspersoon om dit verhaal mee te delen (kerkenraad, meld misdaad anoniem, maatsch.werk of wat dan ook) Niet zelf mee blijven zitten!
Daniel
@altijdwat, ik zou een ambtsbroeder in vertrouwen nemen, een ambtsbroeder die in de kerkenraad gezag heeft gekregen...., een ambtsbroeder die verstand heeft van verkrachting, dronkenschap, door de deur meppen, o ja, ook nog even aftuigen, en liederlijk gedrag.
Vaak lees ik dat een verkrachting binnen een gemeente met zorg behandeld moet worden
Je mag niet zo maar een man aanklagen en laten veroordelen.
De man is wel het hoofd van het gezin.
altijdwat
@daniel: ik bedoel niet zo'n ambtsbroeder:-)..sorry, maar moest er ff om lachen. Maar bedoel een Vertrouwenspersoon. Dus kan een ambtsbroeder zijn waar zij wel vertrouwen in heeft, die zijn er ook nog hoor, dacht je niet?
Dorah
Hoe vroom het ook mag klinken Daniel, om een ambtsbroeder in vertrouwen te nemen; een vrouw die is verkracht vindt het vaak erg moeilijk om dat met een andere man te bespreken. Dat zou dan ook zeker niet mijn eerste keus zijn. Een vrouwelijke vertrouwenspersoon lijkt me dan beter.
Bedoel je je post eigenlijk wel serieus?
benedictus
Allereerst zul je je af moeten vragen waarom hij je dit verteld.
Maar als het waar is is hij een 1ste klas kltzk...alsof dronkenschap een excuus is. Lijkt me niet. Je bent verantwoordelijk voor je eigen daden.
Daniel
@Dorah, wat ik wilde zeggen was dat een ambtsbroeder ook een verkrachter kan zijn......, en @altijdwat, ik moet ook vaak om jou bijdrages lachen........zullen we vriendjes worden?
Dorah
@Daniel, aha, dank voor de verduidelijking; ik kon me al niet voorstellen dat je het had bedoeld zoals ik het opvatte...