Praten over geloofszaken

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik heb al bijna een jaar verkering verkering met een lieve jongen. Toch hebben we het niet heel vaak heel diepgaand over geloofszaken. We praten wel over het geloof, maar minder over wat het geloof voor hem en mij betekent of over waar we tegenaan lopen in ons persoonlijk geloof. Ik zou het fijn vinden om ook hierover meer met hem te praten. Hij vindt het geloof zeker belangrijk, maar ziet het meer als iets persoonlijks en dat je er over praat als je vragen hebt o.i.d. Samen gebeden hebben we ook niet heel vaak, dit zou ik ook graag vaker doen. Maar ik wil dit alles ook niet krampachtig doordrukken, het moet wel op een 'natuurlijke manier' gaan. Heeft u hier tips voor? En zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat mannen minder makkelijk over hun gevoelens praten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

1 reactie
AHHK76
Wij hebben lang niet alles goed gedaan in onze verkeringstijd. Wel hebben we samen gebeden vanaf de eerste keer dat we samen weg geweest zijn. Als je vaak samen bidt en je doet dat om de beurt, dan kijk je meer in elkaars hart.
Mannen uiten zich inderdaad vaak minder (makkelijk) dan vrouwen. Toch denk ik dat het belangrijk is als je ook samen over het geloof praat. Gevoelens en ervaring delen en bespreken is noodzakelijk voor de groei van een relatie. Praten forceren is niet goed. Maar je kunt wel vragen of hij het goed vindt, dat jullie altijd samen bidden, als je aan het eind van de avond afscheid van elkaar neemt. Ook kun je wel vertellen wat er in jouw hart leeft en daarop een reactie vragen/verwachten. Als deze dingen nu niet lukken of er tenminste inzet voor is, dan is het de vraag of het wel komt als je getrouwd bent. Ik ben bang van niet. Je hoort vaker dat stellen voor het trouwen meer praten en in het trouwen minder, dan andersom.
Je mag ook voor openheid en wijsheid om dit te stimuleren bidden. Waarschijnlijk doe je dit al..? Maar bij mezelf merk ik weleens dat ik zo druk met het 'oplossen' van problemen dat ik vergeet ervoor te bidden.