Verrassingsuitje voor man

Ds. P. van der Kraan / 23 reacties

Vraag

Mogen wij (veel) geld uitgeven voor het gebruik van een hotelkamer o.i.d.? Is dit bijbels gezien te verantwoorden? Ik had als plan een verrassingsuitje voor mijn man te regelen, samen een avondje uit met als klapper een overnachting in een luxe hotel, ter ere van ons x-jarig huwelijksjubileum. Toen ik zo stiekemweg eens polshoogte bij hem nam wat hij daarvan zou vinden, was zijn reactie: “Hmm, dat kost allemaal zoveel, niet nodig,” enzovoorts. Dat deed best pijn. Wil hij geen energie (en wat geld) stoppen in onze relatie? Kost dat teveel? Vooral ik ben er echt aan toe om weer wat aan onszelf te werken. De tropenjaren met (4) jonge kinderen hebben we even achter de rug. Ik voel me inmiddels alleen nog maar mama. We zijn ook nog nooit samen echt 'uit' geweest. Even later dacht ik: heeft hij geen punt? Mogen wij bijbels gezien, wel (veel) geld uitgeven voor een leuke avond/nacht? Wij moeten toch alles met mate doen? Ik voel me afgewezen, maar ook onzeker, want nu pas ga ik het bezien vanuit bijbels oogpunt. Wat is hierin uw mening?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je noemt de prijs niet van het avondje uit en de hotelovernachting, maar ik neem aan dat het allemaal in verhouding blijft tot wat jullie je kunnen permitteren. Uiteraard hangt er aan een avondje uit met een hotelovernachting een prijskaartje, maar als ik tussen de regels door lees, begrijp ik dat zoiets bij jullie geen gewoonte is en ook dat je er aan toe bent om samen te zijn, zonder de zorg die het mamma zijn van vier jonge kinderen met zich meebrengt.

Ervan uitgaand dat het hiervoor geschetste beeld juist is, is er niets mis mee om, zeker ter gelegenheid van het vieren van je trouwdag, in elkaar te investeren. Dat mag ook wel wat kosten, als het in verhouding blijft tot jullie inkomen. Een extraatje in zo'n geval betekent een extra investering in je relatie met elkaar en dat is wat waard.

Als zo´n uitgave niet buiten proportie is en geen al te grote belasting vormt op jullie gezinsinkomen, blijft de vraag of je man zo´n uitgave al gauw te duur vindt of dat hij deze investering in jullie relatie er niet voor over heeft. In het laatste geval kan ik me voorstellen dat je je afgewezen voelt.

Als de uitgave verantwoord is en je dus ook nog iets overhoudt om te delen met minder bedeelden,  zou je toch eens aan je man moeten vragen hoe hij jullie relatie ziet en wat hij van zijn kant voorstelt om, wel of niet ter gelegenheid van de a.s. viering van jullie trouwdag, te ondernemen. Laat bij dat gesprek maar (zwaar) wegen dat je je meer moeder dan echtgenote voelt en dat jij eraan toe bent om te investeren in je relatie zodat je er als mamma weer beter tegen kunt.

Sterkte, takt en wijsheid daarbij toegewenst.

Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

feestmatigheid
23 reacties
Jess
Mijn man reageerde ook zo afwijzend op een keer weggaan. Mede om de financiele gevolgen maar voor zulke dingen werk je toch! Het is echt een investering in je relatie waar je zo van op knapt.

Naderhand zei mijn man: dit doen we vaker!

Geniet ervan
sydneylover
Zo lang het budget het enigzins toelaat: doen! En probeer er gelijk minimaal 3 dagen van te maken..

Het is zó lekker om een keer zonder de kinderen een paar dagen weg te zijn. Omdat je met kleine kinderen vaak nauwelijks meer toekomt aan iets samen doen.

Mijn vrouw en ik hebben een paar weken geleden nog een dergelijk weekend gehad met zijn tweeën. Onze ervaring: de eerste dag voel je pas hoe moe je bent en is het ook wat onwennig, daarna ga je heerlijk ontspannen en genieten en bij thuiskomst is de batterij weer opgeladen. Beetje ideaalplaatje misschien maar zo werkt het in grote lijnen toch echt is onze ervaring.

Of dit verantwoord is naar de medemens die minder bedeeld is: Lees het boek Prediker er maar eens op na, dat ook aangeeft dat je mag genieten van het goede dat de Heere je toebedeelt en waar je hard voor werkt. Wat dat betreft niet zoveel aan het antwoord van ds. van der Kraan toe te voegen.
Kornelie
Tip: zoek een hotel via www.vakantieveilingen.nl.
Hermon
Moet het voor jou persé een luxe hotel zijn? Of staat het investeren in jullie relatie boven aan?

In het laatste geval zou ik dan ook je man wat tegemoet komen en een leuk uitje bedenken wat niet te veel kost.
boulanger
Hoeft echt niet duur te zijn. Op vakantieveiling.nl kun je voor rond de 30 euro een overnachting voor 2 personen inclusief ontbijt boeken, bijv bij een van der Valk hotel. Komen nog ongeveer 15 euro reserveringskosten en toeristenbelasting bij.De moeite waard. Let er wel goed op wat er geveild wordt! En het leukste is natuurlijk een hotel waar je gebruik kan maken van sauna, zwembad,bubbelbad etc!
levensbron
vragensteller, gewoon doen, heel erg belangrijk.

Ds v.d.Kraan heeft het heel mooi uitgelegd.
Onze kinders gaan ook regelmatig een nachtje uit en dan passen wij op de kleinkinderen.
Knappen ze zo van op en wij ook als grootouders, genieten dus van twee kanten.

Ga maar gauw een nachtje bespreken(of twee)
Geniet er van.
IJsselmond
Registreer je op www.hotelaanbiedingen.nl! Dan krijg je écht leuke aanbiedingen. Wij maken daar ook regelmatig gebruik van. Succes en geniet vooral.
sydneylover
Naast alle tips over aanbiedingen hierboven: probeer eens een (tamelijk luxe) zakenhotel in het weekend te boeken, zeker op vrijdag en zaterdag zijn die vaak matig bezet omdat de meeste zakenmensen dan naar huis zijn. Of via Groupon, daar heb je ook soms hele leuke aanbiedingen. Ik weet nog wel een prachtig hotelletje voor je op Texel! Deze zomer zelf via groupon geboekt dus ik spreek uit ervaring ;-)
esthuis
Altijd doen! Heerlijk, wij hebben het al een aantal x gedaan. Lekker genieten. hotel, lekker naar het strand of fietsen, lekker eten..... en of die man van je het fijn gaat vinden!!!
Daniel
Iedereen schrijft over doen en hoe goedkoop het kan...., het probleem van vraagstelster is dat haar man niet wil, geld is niet het probleem denk ik, hij heeft gewoon geen zin.
Wat maken wij het ons refo's het moeilijk, wij willen het weer bijbels uitgelegd zien.
Vragenstelster ga eerst eens met je man praten, kinderen naar bed en praten.
Ondertussen chocolademelk drinken en een speculaasje eten.
Als jullie nu gratis een weekend weg kunnen wil je man nog niet, denk ik zo maar.
Dus...praten.....dat is ook nodig na de hectische periode met de kinderen.
Daniel
Vanuit Bijbels antwoord niet te verantwoorden, absoluut niet. Geef al het geld wat u kan missen aan de minder bedeelden op deze wereld.
Zou een Bijbelse uitleg kunnen zijn.
Maar ik denk dat de man van vraagstelster geen zin heeft, dan kun je ziek, zwak en misselijk voorwenden of het geld.
Vraagstelster ik zou u aanraden te praten met uw man, na al die tropenjaren is dat belangrijk.
Dan komt de het fijne weekend er wel.
Hermon
Daniel haalt me de woorden uit de mond, dat wilde ik nu juist ook aan mijn reactie toevoegen vanmorgen. Dat je je man wilt verrassen is heel lief van je. Maar dat je hem wilt verrassen met iets wat jij graag wilt en hij juist niet wil, dat lijkt me voor hem geen verrassingsuitje. Jij bent teleurgesteld en vraagt nu op RW of het uitje wel Bijbels verantwoord is. De vraag zou ook kunnen zijn: is het Bijbels verantwoord dat ik mijn man dwing om mijn zin te doen (en nu met de reacties op refoweb achter de hand)?

Verras je man met iets waar hij werkelijk mee te verrassen is. Misschien is dat inderdaad wel gewoon eens de tijd voor een praatje met hem nemen op een avondje gezellig thuis achter de chocolademelk en met een speculaasje. Je bent immers niet alleen moeder, maar allereerst zijn vrouw. Vraag hem eens of hij op dat punt ook teleurgesteld is de achterliggende jaren. Verras hem door hem te laten weten dat je allereerst zijn vrouw wil zijn ipv (enkel) de moeder van zijn kinderen.
dorpeling
Hermon en Daniel zijn duidelijk geen mama's.
Het is nu eenmaal zo in een (piep)jong gezin dat je heel snel langs elkaar heen gaat leven omdat de koters zoveel aandacht vragen. Daarnaast vraagt het sociale leven (kerk, vereniging, maar ook werk en familie) veel van je energie. Is het raar dat je dan meer als papa en mama naast elkaar leeft dan als man en vrouw. De tijd voor échte aandacht voor elkaar ontbreekt vaak domweg. Je vervalt al snel in dit patroon en de dagen gaan ongemerkt in elkaar over.

Op een gegeven moment wordt het allemaal wat rustiger en kom je erachter dat je elkaar en jezelf ergens onderweg uit het oog verloren bent. Vragenstelster zegt nergens dat ze nooit met man koffiedrinkt of praat, dat wordt maar zo aangenomen. Ze wil alleen maar eens samen even helemaal weg, uit de beslommeringen van alledag, om elkaar weer eens echt aandacht te kunnen geven en zodoende weer wat meer naar elkaar toe te groeien. Zonder dat elke keer dochterlief binnen komt vallen omdat ze een knoop in haar haren heeft of zoonlief naast bed staat omdat hij eng gedroomd heeft. Of dat de zwager belt of man 'even' kan helpen met een lampenkap (ik roep maar wat). Helemaal geen rare wens!

Nergens lees ik dat ze hem wil dwingen om haar zin te doen door hier de vraag te stellen. Als dat uberhaupt al zou kunnen en lukken. Gedwongen iemand mee willen nemen is toch bij voorbaat al een verloren zaak? Haar enige vraag is of het bijbels verantwoord is om een grote uitgave voor zichzelf te doen.

Bovenstaande tips zal ze erg veel aan hebben hoop ik.
levensbron
Vragensteller, Bijbels verantwoord?

je neem je zelf mee en weet toch of dat verantwoord is.
Je gaat toch niet naar de disco of kermis?
Je gaat toch om er even uit te zijn?
Fijn te wandelen met je man en tot een goed gesprek te komen?
Genieten van elkaar en van de natuur.
Heus je knapt er helemaal van op en je krijgt er nieuwe energie van.
Ik ben het helemaal met dorpeling eens, Hermon en Daniel zijn duidelijk geen mama's.

Veel plezier.
Daniel
Haha, ik ben idd geen mama, wel een papa van drie zonen, daarom kunnen mama's meer invoelen in de vraagstelster en de papa's in haar man.
Waar het mij om gaat dat de man geen zin heeft en dat het niets met geld te maken heeft.
Ga weer met elkaar in gesprek was mijn advies, niet om het uitje te 'verzieken' , als je het weer eens bent wordt het uitje zoveel mooier.
dorpeling
Uhhh... Daniel, het gaat hier de man wel grotendeels om het geld, zie het citaat van vragenstelster.
Je zegt dat jij je in kunt voelen in de man. Zou jij een verrassingsuitje van je vrouw ook 'te duur' en 'niet nodig' vinden? Hoe zou jou vrouw zich voelen als dit je reactie zou zijn?
Ik weet het wel, ik zou me ook afgewezen voelen.
Hermon
tja..., er zijn meer getrouwde mannen voor wie het niet direct hoeft om als twee tortelduifjes in een hotel te zitten. Hem daarmee te willen verrassen is dus geen verrassing, nu je weet dat hij dit niet wil. Maar ik begrijp het probleem van moeders wel. De verrassing valt in duigen en dat is niet leuk. Maar je hoeft niet bij de pakken neer te zitten, er is vast wel iets waar hij wel van houdt en waarmee je hem verrassen kunt. Buiten dat denk ik dat moeders er goed aan doet om al haar vragen, gedachten en (best heftige) gevoelens die ze hier neer schrijft met manlief zelf probeert te bespreken. Misschien is en geeft dat al een verrassing op zich. De meeste mannen denken niet zoals vrouwen denken dat ze denken ;-)
Hermon
En dorpeling, zo is het niet gegaan. Deze vrouw heeft alleen stiekemweg eens polshoogte genomen. Omdat ze benieuwd was wat hij ervan vond. Verstandig besluit trouwens. Hij heeft daarop vervolgens gewoon zijn mening gegeven. Wat is daar nu mis mee? Zou jij als vrouw je echt gelukkig voelen als je man (om jou niet teleur te stellen) zou huichelen? In een relatie moet je gewoon eerlijk kunnen zijn, toch? Niet altijd leuk, maar we moeten het allemaal ook weer niet dramatiseren. Het gaat maar om een overnachting in een hotel. Als het nu ging om een nieuwe zwangerschap of iets dergelijks.
Daniel
@dorpeling.....mijn vrouw heeft niet het gevoel afgewezen te worden en ik ook niet, wij praten met elkaar en hebben elkaar lief.
Maar soms heeft zij geen zin wat ik wel zou willen en soms ik waar ik geen zin in heb.
We geven wel veel om elkaar,
Mona
ik ben nog nooit met mijn man op vakantie geweest.....;-)
Maar ik moet toe geven dat ik dat voor ons trouwen al wist, dat het er niet in zat.
Nooit geen punt van gemaakt, wel zorg ik dat ik zelf er eens tussen uit ga.
Dagje vriendinnen, weekendje...
Ik krijg alle ruimte, dat is ook wat waard.
Wel zien we elkaar veel gewoon thuis, want ons bedrijf is aan huis. De maaltijden zijn altijd gezamenlijk, en ook veel avonden hebben we samen. Er zijn drukke periodes, maar we weten dat dat wel weer anders wordt.
Als het hotel voor je man geen prioriteit heeft, zoek dan een manier die wel bij jullie past.
Houd het klein, begin met een avondje weg ofzo. Concert of etentje... Pak het rustig aan.
en zorg ook goed voor jezelf, want moeder zijn, en echtgenote zijn is soms erg pittig. En het is belangrijk dat je jezelf goed verzorgt, dan heb je ook de energie om voor de mensen te zorgen waarvan je houdt.