Moeite met relatie van vriendin

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Een goede vriendin van mij (17) heeft een relatie met een jongen/man van 34 jaar. Zij komt uit de Ger. Gem. en hij uit de RK. Daarnaast heeft hij al twee keer een (seksuele) relatie gehad met andere meisjes/vrouwen. Zij beseft eigenlijk wel dat het een haast onhoudbare situatie is, maar doet er op het moment niets tegen, alhoewel ze er open over gepraat hebben. Zelf heb ik veel moeite met hun relatie. Ik wil graag het beste voor mijn vriendin en denk niet dat dit het beste is, zeker niet in de toekomst. Wat kan ik tegen haar zeggen?

Antwoord

Het is goed om eerlijk tegen haar te zijn. Je bent immers haar vriendin. Vertel haar onder vier ogen, dat je het fijn vindt voor haar dat ze een vriend heeft, maar ook dat je je zorgen maakt over deze relatie. Zeg haar dat je veel moeite hebt met haar relatie, dat je graag het beste voor haar wil en dat je denkt dat deze relatie echt niet verstandig is. De redenen liggen voor de hand: veel te groot verschil in leeftijd, levensfase en kerkelijke achtergrond. Dat gaat bijna zeker een keer opbreken. Ook is het risico groot dat vanwege zijn meerdere seksuele ervaringen, dit ook snel een seksuele relatie wordt. (Ik vind seksuele relatie niet helemaal een gelukkige uitdrukking, maar ik begrijp dat je hiermee een relatie bedoelt inclusief geslachtsgemeenschap.) Ze moet er niet vreemd van opkijken dat deze relatie vervolgens uitgaat, als de roze wolk over is en de verschillen meer naar voren komen. En zoals het dan meestal gaat: de man gaat vrij makkelijk verder en de vrouw blijft met flinke emotionele verwondingen achter. Dat wil je je vriendin besparen.

Het is niet het makkelijkste om te zeggen. En soms lukt het ook niet in één gesprek. Neem er de tijd voor, en blijf met haar in gesprek hierover. Het is ook een rijpingsproces waar je vriendin naar toe moet groeien. Geef haar die ruimte. Ze moet leren inzien dat deze verkering niet verstandig is; dat gebeurt doorgaans niet van de ene op de andere dag. Vraag God om wijsheid en een goede gelegenheid. De Heere belooft dat Hij zo’n gebed wil verhoren: Jakobus 1:5. Vertrouw daar op. En durf dan eerlijk te zijn, uit liefde voor haar.

Ds. C. J. Barth

Tags in dit artikel:

vriendschap