Grote borsten

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 8 reacties

Vraag

Door mijn grote borsten ben ik vaak onzeker. Ondanks dat ik bewust geen lage decolleté draag, kijken mannen vaak wel op een verkeerde manier naar me! Sommige mannen hebben ook al een negatief oordeel over me, alleen al op basis van mijn voorkomen. Ik heb nagedacht over een borstverkleining, maar ik kan dit ethisch niet verantwoorden. Ik heb namelijk geen lichamelijke klachten en ook is er dan in de toekomst, als ik eventueel kinderen mag krijgen, geen borstvoeding mogelijk. Daarbij vind ik het een grote ingreep met een enorm prijskaartje. Toch voel ik me, door mannen, vaak niet serieus genomen en durf ik op gelegenheden waar ik onbekenden ontmoet niet te komen. Ik ben bang dat ik als een lustobject gezien word en blijf dan liever thuis. Zo ben ik me de laatste jaren steeds meer gaan terugtrekken! Hier baal ik enorm van omdat ik zo wel eenzamer word! Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Uit je brief blijkt dat je er zeker van bent dat mannen vaak op een verkeerde manier naar je kijken of een negatief oordeel over je hebben, je niet serieus nemen. Ik ontken niet dat dat soms gebeurt. Maar het is ook een feit dat als je zelf heel veel moeite hebt met een bepaald onderdeel van je uiterlijk, je soms veel te snel de idee hebt dat anderen, in dit geval mannen, over jou een negatief oordeel hebben of op een bepaalde manier naar je kijken. Jij maakt van je borsten een heel groot iets, bent er van overtuigd dat anderen daar ook negatief naar kijken. Als je het zou navragen is het zelfs de vraag of het anderen opvalt dat je borsten groot zijn en of ze een negatief oordeel hebben over jou als geheel persoon.

Mogelijk veroorzaakt een afstandelijk gedrag van jou naar mannen dat je je niet serieus genomen voelt. Vermijden en je terugtrekken maakt dat je je steeds angstiger gaat voelen in bijvoorbeeld onbekend gezelschap. Mensen (mannen) leren je niet kennen en krijgen niet de kans om te zien dat je naast borsten waar je niet blij mee bent, ook heel veel mooie en positieve kanten hebt.

Probeer minder te vermijden en je terug te trekken. Neem initiatieven en laat anderen zien wie je bent!

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

borst(en)
8 reacties
anna30
Ik ben het eens met het antwoord.

Ik herken mezelf hier wel een beetje in, ik heb overgewicht en denk iedere minuut van de dag dat mensen naar me kijken en me veroordelen op mijn uiterlijk. Ik voel me ongemakkelijk en afstandelijk, maar weet inmiddels dat ik dit zelf creeer met mijn eigen gevoel van minderwaardigheid.

Probeer het wat los te laten en jezelf te zijn. Je kleedt je niet uitdagend, gedraag je niet uitdagend, en als je lichaam kunt accepteren dan zul je je beter voelen. Doe geen aannames die je niet kunt checken.

Kledingtip: draag een jasje of vest en eventueel een leuke sjaal daarover draperen. Draag niet een enkel shirtje omdat dit meer tekent en meer laat zien. Draag loszittende bloesjes of shirts. Trek iets opvallends aan zodat de aandacht niet op je borsten ligt: bijvoorbeeld een leuke riem om je middel die de aandacht trekt.
AHHK76
Lieve vraagstelster,
Ik begrijp jou heel goed. Toch zit het probleem inderdaad meer aan jouw binnenkant dan aan jouw buitenkant. En ook meer in jouw acceptatie van jouw lichaam, dan in die van de mensen van jouw omgeving.
Dat klinkt heel hard, maar zo bedoel ik het niet. Het is echt zo, dat als je uitstraalt, dat je er mag zijn zoals je bent, dat mensen dan ook anders naar jou kijken! Je hoeft je niet te schamen voor jezelf. Mannen die op een verkeerde manier naar jou kijken, zullen er altijd blijven. Of je nu denkt bent of dun.
Besteed geen geld aan een operatie. Besteed wel geld aan mooie kleding! Kijk naar wat je staat, vraag desnoods advies aan een kleding en stijladviseuse. Het maakt echt verschil hoe jij je kleedt. Als je kleding aan hebt, waar jij mooi in bent en je goed in voelt, dan kom je al zelfverzekerder over. Dan reageren mensen ook anders op je.
Wat andere mensen verder van jou denken, dat is hun probleem! Echt dat kunnen wij niet bedenken en daar kunnen we niks aan veranderen en daar zijn wij niet verantwoordelijk voor. Het is jammer om daar tijd en energie in te steken.
Een vrouw zei eens tegen mij: Je straalt uit, alsof je onbelangrijk bent. Ik was me nergens van bewust...! Ik besteedde meer aandacht aan mijn kleding als geweest en liep er vlotter bij als eerder. Maar dit was mijn gevoel wat ik uitstraalde. Daar mogen jij en ik aan werken. Soms kan het handig zijn, daarbij hulp te hebben van een hulpverlener. Je bent waardevol! Als je wilt mag je mij mailen.
Groetjes van ahhk76@gmail.com
Race406
Ik kan het even niet laten:
De vraagstelster heeft een vraag over grote borsten.
Reactie van Joke: "Jij maakt van je borsten een heel groot iets".....
:-)
Bambi
Mannen die op borsten gefixeerd zijn, kijken er ook naar, als je cup A of B hebt.

Mensen kijken nu eenmaal naar je voorkomen, dat doe je zelf bij anderen ook.
Maar omdat je jezelf onzeker voelt over je voorkomen, ben je al bang voor iedere blik.
Dan verstop je je als het ware in jezelf en het enige wat mensen dan nog van je zien, is je uiterlijke voorkomen.

Je kunt de manier waarop mensen naar je kijken niet veranderen, wel hoe je er zelf mee omgaat.
Je hebt deze cupmaat van God gekregen en je kunt er voor kiezen, om ze te accepteren en zelfs om er trots op te zijn.
Dan word je zelfverzekerder en kun je makkelijker met de blikken van anderen omgaan.
Als mannen dan nog op je borsten gefixeerd zijn, kun je proberen hun blik met een vragende blik in je ogen te vangen.
Meestal is dat genoeg, om hen weg te laten kijken en jezelf sterk te blijven voelen.
M71
Vandaag een collega gesproken die sinds deze week weer volledig aan het werk is na een borstverkleining. Ze had lichamelijke problemen door haar grote borsten. Ook zij benoemde het kijken van mannen naar haar borsten, ze is zelf best een persoonlijkheid, trekt zich dan ook hier niets van aan, maar 't was wel een feit. Ze vertelde dat de meeste verzekeringen het vergoeden als je in ieder geval 3 cupmaten verschil hebt na de operatie, zij is van cup H naar D gegaan.
Een andere collega heeft het jaren geleden laten doen, heeft jaren daarna kinderen gekregen en wel borstvoeding kunnen geven, maar dat is best een uitzondering.
Je schrijft dat je je een lustobject voelt, jammer dat je dat zo ervaart. Als je even naar iets kijkt (jouw borsten in dit geval) wil het toch niet gelijk zeggen dat dit met een verkeerde gedachte is?
Trouwens, over mijn collega gesproken, geen haar op m'n hoofd die dacht dat zij een borstverkleining nodig had: ze kleedt zich altijd prima, het is een stralend persoon, ook altijd echt aanwezig. Leuk mens!
levensbron
vragensteller, wat erg dat u er mee tobt.
Wat erg dat u onzeker bent.
Ik kan wel zeggen er zijn ergere dingen in de wereld, maar als je het zelf aan de hand hebt is het niet gemakkelijk.
Bidt om acceptatie.
Als je geen lichamelijke klachten hebt,zou ik er niets aan doen.
God heeft jou zo geschapen een mooie vrouw.

Ik zag vandaag een jonge vrouw met behoorlijke grote borsten, maar een leuke vrouw dat het was.
Zo spontaan en open en ze zag er zo leuk uit.
Maar we kunnen met z n allen makkelijk praten he.
van harte sterkte toegewenst.
leene
Een praktische tip: het maakt heel veel uit welke kleding je draagt. En dan bedoel ik niet alleen een laag decolleté. Vrouwen met grote borsten kunnen bijvoorbeeld ook beter geen coltruien aan trekken, ook daarin lijk je enorm. ( wikkeltops gaat wel goed) Ik kan er over meepraten! Wat mij geholpen heeft is een kleur en stijl analyse. Daar kun je beter geld aan uitgeven dan aan een borstverkleining terwijl je geen lichamelijke klachten hebt. Vaak hoor je dat zo'n kleur en stijl analyse een overdreven luxe is maar het heeft mij geleerd om met meer waardering naar mijzelf te kijken en het heeft me voor talloze miskopen behoedt. Sterkte
cbl
Punt is al genoemd: Mannen die kunnen gefixeerd zijn het "vrouwelijk profiel " te bezien. In die zin maakt groot of klein weinig uit.
Dat je met grote borsten sneller als lust object wordt bezien: denk het niet.
Het bezien van je vrouwelijk profiel zegt nog niet direct dat ik sexuele prikkels ervaar.

Zelf, getrouwde man, moet ik mijn ogen dwingen om ze niet af te laten zakken en me te fixeren op het lichaamsprofiel, met Gods hulp lukt dat.

Als ik een vrouw tegen kom, en haar achteraf moet beschrijven, dan ken ik haar gezicht en lichaamsprofiel.
Maar daarmee is niet gezegd dat dat profiel direct en lustobject is.....!