Weer vrijen

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Zes weken geleden ben ik bevallen van een kindje. Na vijf maanden zwangerschap hebben we geen geslachtsgemeenschap meer gehad en we beginnen er nu samen wel naar te verlangen. Maar ik zou dan al weer zwanger kunnen worden en dat is niet de bedoeling. Liever gebruik ik geen voorbehoedsmiddelen. Nu is het zo dat ik juist weer ongesteld ben. Verloopt je cyclus dan gelijk weer normaal of kun je daar niet op vertrouwen? Stel dat we in de week nadat de menstruatie stopt weer vrijen, kun je dan zwanger worden? En dan twee weken niet en in de week voor de menstruatie weer vrijen? Is dat een optie of heb je dan toch kans om zwanger te raken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord onze subrubriek “gezinsvorming” en/of gebruik in het zoekprogramma afzonderlijk de zoekwoorden: “zwangerschap”, “menstruatie”, “zwanger worden”, “cyclus” of “NFP”.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

8 reacties
AHHK76
Ik weet niet of je borstvoeding geeft of niet? Tijdens die periode werd ik soms wel ongesteld en soms niet en was ook onregelmatig. Ik werd wel zwanger!
Verder is een week voor en een week na de menstruatie vrijen volgens mij niet safe. De eisprong is in principe 2 weken voor de volgende menstruatie. Maar zaad kan ook nog een paar dagen overleven in jouw lichaam.
Dan kun je misschien toch overwegen om condooms te gebruiken?
Neem deze beslissingen na samen praten en gebed...
Wijsheid toegewenst!
Samanthi
Ik ben ook 2 x zwanger geraakt terwijl ik borstvoeding gaf.
Ik zou het hoe dan ook nie tte lang uitstellen, 4 maanden & 6 weken is erg lang en niet goed voor je relatie.
zoek eens naar NFP of neem er contact mee op. Hoe dan ook doe het biddend!
veel sterkte
Spatie
Je wilt geen voorbehoedsmiddel gebruiken, maar je wel behoeden voor een zwangerschap.....???
dkw
Inderdaad Spatie.
Vragensteller, je wilt niet zwanger worden?

Wat is het doel van voorbehoedsmiddelen?
Wat is het doel van geen gemeenschap hebben, of alleen op de tijd dat de kans klein is om zwanger te worden?

Toch hetzelfde?
John61
Spatie en dkw, jullie hebben gelijk, alles wat je doet of nalaat met als doel een zwangerschap te voorkomen is een voorbehoedmiddel: condoom, spiraaltje, de pil, onthouding en alle natuurlijke berekeningsmethoden.
Samanthi
spatie, dkw, john61 helemaal mee eens.
Droppie
jullie hebben allemaal gelijk alles is een voorbehoedsmiddel!
Maar ik kan mij goed voorstellen dat als je net ben bevallen dat je niet weer wilt en kunt zwanger worden!
Dan is de methode van NFP wel een goede methode om er mee om te gaan.
Wij hebben ook kinderen maar om verschillende redenen kan ik nu niet zwanger worden dan vind ik het wel uit maken hoe je er mee omgaat maar niet gelijk de pil slik!!
vlokje
Als je net bent bevallen is NFP geen geschikte methode om niet zwanger te raken.
Je hormoonhuishouding is helemaal uit balans en heeft vaak weer tijd nodig om regelmatig te worden.
Vraagstelster neem gewoon geen risico. Het klinkt zo braaf: geen voorbehoedmiddel, maar wil je echt liever onbetrouwbaar gaan klungelen dan gewoon (tijdelijk) een betrouwbaar anticonceptiemiddel nemen?