Omgaan met de pil

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Al zes jaar slik ik de pil. Ik ben ermee begonnen om behoorlijk ernstige hormonale schommelingen tegen te gaan. Later, toen ik ging trouwen, werd het gelijk ook een voorbehoedsmiddel. Ik slik twee strips achter elkaar en heb daarna een stopweek. De laatste dagen voor de stopweek schuif ik soms iets met de dagen. Ik stop soms al een paar dagen eerder, zodat ik niet menstrueer in het weekend. Mijn man en ik hebben door drukte eigenlijk alleen seks in het weekend, ik wil dan bij voorkeur niet ongesteld zijn. Tussen het laatste pilletje wat ik gebruik en de menstruatie, dus voor de menstruatie op gang komt, zit altijd vier dagen. Als ik dus niet in het weekend wil menstrueren, plan ik dat de menstruatie op maandag start. Dan stop ik voor het weekend dus al met de pil. We gebruiken naast de pil geen andere voorbehoedsmiddelen. Soms ben ik bang dat ik toch zwanger zal worden, omdat ik soms wel vijf dagen eerder stop met de pil i.v.m. het weekend. De pil een paar dagen langer doorslikken vind ik geen optie, omdat ik dan de psychisch zware dagen voordat de menstruatie start, alleen maar verleng. In het weekend voor mijn menstruatie voelt het dus als onbeschermde seks, omdat ik de strip niet helemaal heb afgemaakt. Hoe groot is de kans dat ik daar zwanger van wordt? Of is dit eigenlijk nihil? En is dit een goede manier van omgaan met de pil, wat betreft het niet altijd volledig afmaken van de strip?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Uw beschrijving is duidelijk en ik kan u geruststellen wat betreft het beschermend effect. De pil kent normaliter een gebruik van 21 dagen en daarna 7 dagen stoppen. Er is geen probleem wanneer het aantal dagen slikken wordt uitgebreid. Hoelang doorgeslikt wordt is niet van belang daarbij - dat kan 1 dag zijn en ook wel nog 2 strips (in bijzondere gevallen adviseren we 3 strips achter elkaar). Dat wel onder voorbehoud dat het geen klachten geeft als een doorbraakbloeding, maar dat is eerder lastig dan leidend tot een ovulatie. Er is wel een opmerking nog betreffend de stopweek: die mag, ongeacht het aantal dagen slikken, nooit verlengd worden - het maximum is 7 dagen.

Drs. P. C. Hildering

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

de pilvoorbehoedsmiddel