Natuurlijk middel tegen depressie/angst

drs. J. de Jongh-van Hoof / 10 reacties

Vraag

Wie weet een echt goed natuurlijk middel tegen depressie/angst? Via de dokter heb ik nu tijdelijk oxazepam en eventueel moet ik over op antidepressiva. Dit wil ik liever niet, alleen als het echt niet anders kan. Mijn voorkeur gaat uit naar een natuurlijk middel. Iets wat God in Zijn schepping heeft gegeven. Wie heeft ervaringen? Ik hoor het heel graag, want ik heb wel echt wat nodig.

Antwoord

Algemene informatie over depressie vind je op thuisarts.nl. Hier een link wanneer je een behandeling voor je depressie overweegt. En hier.

Twee groepen antidepressiva worden het vaakst gebruikt: de serotonineheropnameremmers (SSRI’s) en tricyclische antidepressiva (TCA’s) . De werking op depressie is nagenoeg gelijk. SSRI’s hebben in het algemeen een iets gunstiger bijwerkingenprofiel, waardoor ze een lichte voorkeur hebben.  Bij de geneesmiddelkeuze spelen verschillende factoren een rol zoals het hebben van andere ziekten, medicijngebruik, de wens auto te blijven rijden en dergelijke. De arts kan je de bijwerkingen voorleggen, zodat je een keuze kunt maken: welke bijwerkingen vind je het ergst. Ook speelt mee of je eerder goede/slechte ervaringen hebt met een bepaald medicijn; of familieleden er goed op hebben gereageerd.

Sint-Janskruid, een extract van de plant Hypericum perforatum, bevat ten minste tien bestanddelen die aan de werking kunnen bijdragen. De meeste commerciële producten worden gestandaardiseerd op slechts één van de bestanddelen (hypericine), wat adequaat doseren bemoeilijkt. Uit onderzoek is gekeken naar de effectiviteit over vier tot twaalf weken van Sint-Janskruid ten opzichte van placebo, TCA’s en SSRI’s. Daarbij bleek Sint-Janskruid bij lichte of matige depressie effectiever te zijn dan placebo, maar bij ernstige depressie minder effectief dan antidepressiva [NICE 2009]. Het actief voorschrijven van Sint-Janskruid wordt huisartsen ontraden, omdat er onduidelijkheid bestaat over de adequate dosering en duur van het effect. Andere redenen waarom het wordt ontraden is de variatie in preparaatsamenstelling.

Verder zijn er potentiële geneesmiddelinteracties, zoals met orale anticonceptiva (de pil), anticoagulantia (bloedverdunners), digoxine (hartmedicijn), alprazolam (rustgevend) en simvastatine (cholesterol-middel)). Overleg daarom altijd met je huisarts wanneer je van plan bent St-Janskruid te gaan gebruiken. Ook ‘natuurlijke’ middelen hebben bijwerkingen en kunnen ‘bijten’ met andere geneesmiddelen.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

depressiefnatuurgeneeskunde
10 reacties
Ruth2
Waarom doe je moeilijk over reguliere medicijnen? Natuurlijk, iedereen wil het liefst zonder medicatie leven maar soms is het gewoon beter en nodig, evt. tijdelijk.
Probeer het ook eens als een zegen te zien dat er zoveel medicijnen gewoon te verkrijgen zijn hier in Nederland.
Natuurlijk zijn er bijwerkingen en die zijn soms niet mals maar soms moet je de bijwerkingen voor lief nemen omdat de kwaal waarvoor je het slikt, in jou geval:depressiviteit, wel dragelijker word en daar ben jij en ook je omgeving zeer mee gebaat!
Ruth2
By the way: oxazepam is voor tijdelijk soms een optie, maar let op dit kan verslavend zijn en is moeilijk om af te bouwen en het lost je probleem niet op, het maakt je alleen wat rustiger,ik vind suf, je kunt dan beter een goede moderne (SSRI’s) antidepressiva, deze zijn niet verslavend en onder goede begeleiding van een psychiater goed op maar evt. ook weer af te bouwen.
klara
Heeft de huisarts je niet aangeraden een bepaalde therapie te gaan doen? Laat niet zomaar je huisarts jou anti depressiva voorschrijven. Over het algemeen helpt het maar later loop je weer tegen je problemen aan als je evt weer stoppen wilt.

Iemand die hierin gespecialiseerd is kan je problemen beter herkennen en de best passende medicatie voorschrijven.

Sj janskruid help bij de een wel en bij de ander niet. zeker de moeite waard om te proberen. Je zou ook eens kunnen informeren bij iemand die kennis heeft van natuurlijke middelen tegen depressie en angst. Een combinatie van visolie met L-theanine schijnt ook heel goed te zijn. juist voor angst en depressie.

En... kijk uit met de oxazepam. gebruik het niet langer dan een paar weken. voor je het weet ben je er aan verslaafd!
iemand_2009
Reguliere medicatie heeft vaak als bijwerking verslaving of een hongergevoel met als gevolg zwaarder worden.
Van het merk Steigerwald is er natuurlijke stemmingsmedicatie te krijgen. Denk aan Neuraphyt of Laif 600 of 900. Bestandsdelen zijn vaak St. Janskruid, die idd op sommige reguliere medicatie een contra-indicatie hebben. Een ander middel is Serotosan. Deze bevat ook St. Janskruid, maar heeft een andere samenstelling.
Sterkte.
dkw
Heeft God dan niet de reguliere medicijnen in zijn schepping gegeven?
Gelukkig wel hoor!
klara
Vraagsteller vraagt om info over natuurlijke middelen!!! de vraag waarom wel/niet reguliere medicatie wordt niet gesteld.
Bambi
Je kunt misschien beter naar een homeopaat gaan.
Die kan een middel geven, wat meer op jou van toepassing is.

En voor jezelf de oorzaak onderzoeken en aanpakken, anders helpt niets op de lange duur.

Sterkte.
Jansje
Heb zelf veel baat gehad bij sint Janskruid.
@Ruth; bijwerkingen voor lief nemen klinkt wel heel simpel.
Helaas is er vaak geen andere keus. Persoon in kwestie heeft er idd baat bij.
Partner leeft zo ongeveer naast een robot. Lastig om dat voor lief te nemen.
Omgeving heeft er dan in dat opzicht helaas wat minder baat bij. Ik kan
terughoudendheid in deze ook wel begrijpen.
Confetti
Sint Janskruid heeft mij ook goed geholpen.
Ik nam die van de Hema, dan slik je twee tabletten in de ochtend en verder niet.
Zo kun je het gestructureerd innemen.

Sterkte
mirvisser
Mijn eerste vraag: heb je, naast (al dan niet natuurlijke) medicatie, ook therapie? Je kan namelijk pillen slikken wat je wilt, maar daar haal je de kern van het probleem niet mee weg. Naast het feit dat dergelijke middelen vaak verslavend werken.