Branden van een kaarsje

Ds. A. Goedvree / 1 reactie

Vraag

Is er een bijbels bezwaar in te brengen tegen het branden van een kaarsje voor een zieke en daar een gebed bij uit te spreken? Ik vind het een mooi ritueel, in de zin van dat het Licht heeft overwonnen en de wens dat de levensvlam van de zieke mag blijven branden.

Antwoord

Beste vragensteller,

Om met de deur in huis te vallen: ik zie geen bijbels bezwaar tegen het ontsteken van een kaars. Immers, ook de Schriften kennen veel rituelen, met name rondom bijvoorbeeld de tempeldienst. Een ritueel is een vormgeving van een geestelijke zaak. Denk bijvoorbeeld aan het branden van de kandelaar in het Heilige van de Tempel. Dus zo bezien hoeft het niet bezwaarlijk te zijn.

Wel wil ik je iets geven ter overweging. Wat het is doel van het ritueel? Is dat een doel naar God toe, of dient het ritueel jezelf, je eigen gevoel, je 'welbevinden'? Dit is een diffuus terrein. Immers, God heeft ons ritueel niet nodig. Is het dan verkeerd als je behoefte hebt om een geestelijke zaak te ritualiseren? Nee, dat hoeft niet, maar het kan wel scheef gaan groeien. Namelijk dat je de inhoudelijke zaak uit het oog gaat verliezen -gebed als oefening van afhankelijkheid- en dat het een 'feelgood-moment' voor jezelf gaat worden. Dus, rituelen zijn heus niet verkeerd, maar de vraag is: gaat het met deze vorm vanuit je hart naar God, of gaat het om jezelf dat het bij jezelf blijft hangen.

Goede overwegingen gewenst.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

kaarsje
1 reactie
rotterdam
Het gebruik van kaarsen in de Christelijke kerk is al heel erg oud. In de Handelingen 20 vers 7/8 lezen we “En op den eersten dag der week, als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.
En er waren vele lichten in de opperzaal waar zij vergaderd waren”.
Waarschijnlijk ging het hier om een nachtwake. Uit later tijd, uit oude geschriften weten we met zekerheid dat aan het begin van de kerkdienst kaarsen werden aange­stoken. Dit deed men niet alleen uit praktische overwegingen, maar ook om Hem te verbeelden, die men verwachtte.

In Genesis lezen we “De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond “ Dan begint de schepping en En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
En God zag het licht, dat het goed was.

Dominee heeft gelijk “God heeft ons ritueel niet nodig. “
Maar Hij wil aanbeden worden.
Vaak is het moeilijk om woorden te vinden, daarom zijn er gebaren, handelingen, symbolen.
Het bidden met gevouwen handen, geheven handen, knielen, een kruis slaan en een kaars branden.

Psalm 141 vers 2 ber.;

Mijn bee, met opgeheven handen,
Klimm' voor Uw heilig aangezicht,
Als reukwerk, voor U toegericht,
Als offers, die des avonds branden.