Kleinkind in een pleeggezin

drs. N.J. Borst-den Breejen / 2 reacties

Vraag

Ons kleinkind is ondergebracht in een pleeggezin. Onze kinderen zijn op dit moment niet in staat voor hun kind te zorgen. Dit geeft veel verdriet. Bij onze kinderen en bij ons. Wij mogen ons kleinkind één keer per maand een half uur zien in aanwezigheid van een van de (pleeg)ouders en de voogd. Graag zouden wij ons kleinkind af en toe een dag thuis willen hebben: spelen, vertroetelen en gewoon opa en oma voor het kind zijn. Hoe moeten wij dit aankaarten? Moeten wij dit überhaupt aankaarten? We begrijpen dat er vooral gekeken wordt naar wat het beste is voor het kind (dat willen wij ook) en dat zorgvuldigheid bovenaan staat, maar wij willen ook zo graag een goede relatie met ons kleinkind. Als er maar sporadisch contact is zijn wij bang dat het kind van ons vervreemd. Die gedachte schrikt ons af.

Antwoord

Het lijkt me dat u met zo'n vraag terecht kunt bij Jeugdzorg of de organisatie die de pleegzorg beheert. Ongetwijfeld zullen zij zeer regelmatig vragen van deze aard krijgen. Deze instanties kunnen precies vertellen wat en hoe de mogelijkheden zijn.

Met groet,
Nettie Borst-den Breejen

Lees meer artikelen over:

pleegzorg
2 reacties
MvB
Wat mooi dat jullie zo voor jullie kleinkind willen zorgen!! Ik hoop dat jullie medewerking krijgen van de pleegouders!

Veel sterkte!
wk156
Een familielid van mij mocht haar kleinkinderen toen ze net uit huis geplaatst waren ook maar af en toe en onder begeleiding zien. Maar nu (een paar jaar verder) mag ze ze rustig zonder begeleiding meenemen voor een dagje uit.
Ik denk dat ze eerst willen kijken of het goed gaat.