Problemen met personeelsuitje

Ds. R. van de Kamp / 7 reacties

Vraag

Mijn man en ik hebben een gezin met vier kinderen. Op zijn werk gaat het niet zo goed, het bedrijf gaat waarschijnlijk failliet en ze betalen steeds het loon veel te laat uit waardoor wij onze vaste lasten te laat betalen en in de problemen komen. Nu is mijn man op zoek naar een andere baan en is hij op gesprek geweest bij een ander bedrijf waar hij waarschijnlijk wel kan werken. Hij wil er graag werken en dan krijgen we ons loon iedere maand op tijd en zijn we van de spanningen af. Maar er zit een nadeel aan. Een keer in het jaar gaan ze met al het personeel een weekend weg en komen ze op zondag weer thuis. Dat wordt op zondag reizen dus... Wij willen die baan zo graag! We zijn al zo lang op zoek naar ander werk. Wat moeten we nu doen. Het is zo moeilijk. Ik heb gebeden. "Heere, als u niet wilt dat hij daar gaat werken, houdt hem dan maar tegen." Ik ben bang dat we een verkeerde beslissing nemen, want we hebben zelf toch ook onze eigen verantwoordelijkheden? Weet u raad?

Antwoord

Beste moeder,

Wat een zorgen! Samen met uw man voelt u zich verantwoordelijk voor uw gezin. En dan elke keer die spanningen. Dat brengt u aan Gods genadetroon. Dat is een goede plaats, echter niet voor ons vlees. U zoekt rust, maar dat wordt u tot nog toe niet gegund. Of beter gezegd: de Heere bestuurt het in Zijn onbegrijpelijke wijsheid anders.

U voelt zelf goed aan dat het niet kan. De dag van de Heere mag niet worden gebruikt om een personeelsuitje te houden. Dus als u het zou doen, dan zou dat tegen uw geweten in gaan. Daar kan de zegen van de Heere niet op rusten. En wilt u dat de Heere aandoen, Die ervoor zorgt dat u nog steeds inkomen heeft!

Het is nodig dat u de Heere blijft vragen over wat u doen moet! Hij wil dat wij in afhankelijk van Hem onze weg gaan en dat wij Hem in alles nodig hebben. En let dan op waar er deuren dicht gaan en weer open gaan. Als u de Heere overal in nodig hebt, dan gaat u ook overal Zijn hand in zien!

“Vertrouwt op Hem te aller tijd, o gij volk! Stort ulieder hart uit voor Zijn aangezicht; God is ons een Toevlucht” (Ps. 62:9).

Het nodige in alles,
Ds. R. van de Kamp

Tags in dit artikel:

uitgaanzondag
7 reacties
dkw
Ik kan me voorstellen dat "niet meegaan" erg lastig is.
Uw man kan toch zeggen dat hij tegen reizen op zondag is, en daarom op zaterdagavond naar huis gaat, of de zondag daar blijft en maandag naar huis komt?
Als uw man eerlijk voor z'n principes uitkomt en dit laat zien in het dagelijkse leven zal dit zeker wel worden gerespecteerd, en anders maar niet worden gerespecteerd, als julliie je maar goed voelen bij de keuze's.

Zelf heb ik niet het standpunt van jullie, maar als jullie vast overtuigd zijn van de keuze niet op zondag te reizen, wat heb je er dan aan de hele wereld te winnen en schade aan de ziel te hebben?
JST
Ik werk zelf ook bij een bedrijf waar men elk jaar een weekend weg gaat met het personeel. Afhankelijk van de bestemming ga ik daar wel of niet mee mee. Als we op een beetje redelijke reisafstand zitten geef ik altijd aan wel mee te willen maar wel op zaterdagavond al weer naar huis te gaan om zondags thuis te zijn omdat ik de zondag als dag voor God wil vieren en naar de kerk wil gaan.

Wanneer je openlijk uitkomt voor je principes is hier bijna altijd begrip voor en is er altijd wel een tussenoplossing te vinden waarbij je je niet vervreemd van je collega's maar wel duidelijk voor je principes uitkomt en deze ook vasthoudt. Volgens mij hoeft er onder die voorwaarde niets mis te zijn om van baan te veranderen.
dkw
@JST, dezelfde gedachten ;-)
Jvslooten
Eens met de andere reacties.. Volgensmij is het personeelsuitje nergens een verplicht onderdeel, en het is dan ook helemaal niet raar als je -om wat voor rede dan ook- verhinderd bent!
John61
Beste vraagsteller: wijze woorden van de ds. en de overige reageerders.

Ik voeg er graag nog iets aan toe: laat je man hier zelf geen punt van maken in de sollicitatieprocedure, laat hem er niet eens over beginnen. Het gaat niet om het uitje, maar of hij de juiste vent voor de juiste baan is. Als hij is aangenomen en het uitje er aan zit te komen, kan hij er altijd nog een punt van maken. Als hij goed is in zijn werk, zal hij op zijn werk begrip voor zijn standpunt ondervinden en zal men hem respecteren. Maak je geen zorgen.
vlokje
Wat is het probleem? Denk je dat je niet aangenomen kunt worden omdat je op zondag weigert mee te gaan met een personeelsuitje? Inderdaad, hoeft dit bij het sollicitatiegesprek helemaal niet ter sprake gebracht te worden. Als je man bij dit bedrijf zou gaan werken, hebben mensen snel genoeg door dat je christelijk bent en een bedrijfsuitje mag je toch vriendelijk maar beleefd weigeren zeker? Of inderdaad zelf eerder weggaan, als de rest van het uitstapje je wel aanstaat.
Ik ken zo veel mensen die nooit met bedrijfsuitjes meegaan, ook om andere redenen niet, so what?
Dinand
Vragensteller kan me goed indenken hoe jullie hier mee zitten.
Uiteindelijk gaat het om de baan waarvoor je man daar wil gaan werken.
Het uitje is maar bijzaak en daar kan ieder voor kiezen of hij of zij daar aan mee wil doen een vrije keuze, want je zult er wel geen meer loon door krijgen.
DE HEERE kan door jullie daar in laten zien dat er ook nog een ander leven bestaat een leven dat spreekt over de levende GOD, redding van de zondaars en eeuwig leven.
Volg de HEERE daarin en je zult zien dat HIJ het doet.
Heb zelf ook een baan als vrachtwagen chauffeur waar zondags ook gewerkt word.
Heb bij de sollicitatie genoemd dat de zondag een speciale dag was voor mij als christen en op die dag niet werk.
Dit was geen probleem ondanks dat daar 7 dagen in de week gewerkt word, en deze collega's spreek ik ook regelmatig en het komt dan wel eens ter sprake en laten ieder in hun waarde en gaan verder goed met elkaar om.

Het komt wel goed vertrouw maar op de HEERE HIJ weet wat je nodig hebt HIJ breek door alles heen.
GODS zegen toegewenst.

met vriendelijke groet,