Gevolgen werkloosheid

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Mijn man is kostwinner en dreigt zijn baan kwijt te raken. Nu is het zo dat wij een eigen huis hebben. Hoe gaat dit als je in de ww of bijstand komt? Kun je dan verplicht worden om je huis te verkopen of kunnen wij gewoon blijven wonen hier? Op internet staat van alles, maar ik kom er niet goed uit.

Antwoord

Wat geeft het allemaal een spanning en zorgen als iemand zijn baan kwijt raakt. U hebt een eigen huis en hoe gaat het dan als je in de ww of bijstand komt. Tijdens de ww-periode is het afhankelijk van uw persoonlijke financiële situatie en toekomstverwachtingen of u het huis moet verkopen.

Heb u na de ww-periode helaas nog geen baan gevonden, dan komt u eventueel in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Bij de bijstandsuitkering wordt er onder andere gekeken naar uw spaarvermogen, maar ook naar de waarde van uw huis. Als u een eigen huis heeft, valt de waarde daarvan ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt in 2013 maximaal 48.900 euro niet meegerekend. Is de waarde van uw huis, verminderd met de nog af te lossen hypotheek, hoger dan het maximumbedrag? Dan kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening. De gemeente sluit in dit geval een zogenoemde krediethypotheek af, met uw huis als onderpand.

Op dit moment bestaat de ioaw-regeling nog, maar het is mogelijk dat deze verandert of vervalt. Werknemers die bij aanvang van de werkloosheid 50 jaar of ouder zijn en die op grond van de ww-wet recht hebben op meer dan drie maanden ww en de ww-periode helemaal hebben doorlopen, hebben nu nog recht op ioaw. Werkloze ouderen, die vaak spaargeld en/of vermogen in een eigen huis hebben, hoeven geen beroep te doen op de bijstand en dus ook hun eigen vermogen niet aan te spreken.

Neem bij vragen of opmerkingen gerust contact op met de RMU, 0318-543030. Hier vind je een informatieve site.
Jannie voortman, RMU

Tags in dit artikel:

werkloosheid