Zwak zaad

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Als je geregeld/vaak masturbeert, kan het dan dat je op ongeveer je 40e geen erectie meer krijgt en dat je zaad 'zwak' wordt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan een kort antwoord op jouw vraag geven: nee. Op het ethische vlak zie ik eerder knelpunten dan op het medische. Het is goed om je hierop te bezinnen. Hierover kun je voldoende christelijke lectuur vinden (ook op deze site).

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

penissperma
3 reacties
Daniel
In 1916 schreef Johanna van Breevoort er al over in het boek 'Stomme zonden' over masturberen oftewel onanie.

Over zelfbevrediging, de meest voorkomende vorm van seks buiten het huwelijks-bed, zweeg de zedelijkheidswet van 1911, maar dat betekende niet dat men zich erweinig zorgen over maakte. Op verzoek van de Nederlandsche Bond van Gerefor-meerde Knapenleiders deed Johanna Breevoort, auteur van tientallen kinderboekenen romans, er in 1916 een boekje over open, Stomme zonden.

De schrijfster liet er geen twijfel over bestaan dat God ‘onanie’ verfoeide: ‘Alle on-noodig betasten van de schaamdeelen is een gruwelijke, stomme zonde, strafbaarvoor den Heere.’ Maar ook in medisch opzicht zou masturbatie verwerpelijk zijn. ‘Hetverlies van één ons zaad verzwakt het lichaam meer dan het verlies van veertig onsbloed’, beweerde Breevoort. ‘Is het niet ontzettend, dat een onanist zichzelf zoo ver-zwakt, vernietigt en vermoordt?’ Jongelui die zich hieraan schuldig maakten, waren daarom gemakkelijk te herkennen: ‘Zij worden zwak en ziekelijk, zien er ongezond uit met blauwe kringen onder de oogen, ze slapen slecht en zijn heel lastig. (…) Hun handen en voeten zweeten veel, ze zijn gauw moe, hebben veel hoofdpijn, zijn hu-meurig en verdragen weinig.’ In veel gevallen stierven onanisten op jonge leeftijd.

Ook in hun geestelijkleven zou zelfbevrediging verwoestingen aanrichten: ‘Haat tegen God en tegen de menschen, dat is het gevolg der zelfbevlekking, omdat het een werk des Satans is. (…) Een onanist kan ten slotte niet meer bidden. (…) Hij blijft koud, gevoelloos en onverschillig bij het lezen en hooren van Gods Woord (…) Het einde is krankzinnigheid en zelfmoord.’Breevoorts boekje vond veel aftrek: in 1936 verscheen de vierde druk, ook nu meteen voorwoord van dr. A. Dupont (1868-1942), geneesheer-directeur van ‘een gesticht voor de verpleging van idiote meisjes’ en auteur van hét gereformeerde handboek over het huwelijk. Ook hij liet de godsdienstige bezwaren tegen zelfbevrediging naadloos overgaan in medische en psychologische. Waar het over seks, en vooral over soloseks ging, waren godsdienst en geneeskunde als twee handen op één onderbuik.

Ook nu nog zeer de moeite waard om te lezen, je kunt er om lachen maar ook spiegelen aan onze opvattingen die wij als reformatorische christenen nu eenmaal hebben, zo is het ons met de paplepel ingegeven.
Zelf vind ik het een eyeopener, het boekje heb ik van mijn oma gekregen, nou ja gekregen, ik heb het meegenomen na haar overlijden. Niemand wilde het verder hebben, die waren zeker uitgeleerd.
Gerard314
genoemd werkje staat online bij De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren

http://www.dbnl.org/tekst/bree010stom01_01/
anna30
En nu een kort en krachtig antwoord op de vraag: nee, dat kan niet daardoor komen. Je krijgt geen zwak zaad daardoor en je wordt ook niet impotent daardoor.
Maar of het goed is om zoveel te masturberen? Dat is iets waar je over kunt discussieren.
Daarnaast: heb je nog wel zin in enig seksualiteit met je partner als je veel masturbeert? Hierdoor kan de penis ook dienst weigeren...

Iedereen kan zwak zaad hebben en iedereen kan impotent raken. Als dit onzekerheid of andere dingen met zich meebrengt kun je daarmee naar de arts gaan om te laten onderzoeken.