Spagaat tussen ouders en gezin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Kunt u mij aangeven hoe ik het gebod "eert uw vader en uw moeder" in de praktijk kan uitoefenen? Hoe eer ik mijn ouders ? Ik ben zelf 32 jaar, gelukkig getrouwd en moeder van twee prachtige zoontjes. Ik ga er vanuit dat mijn ouders mij opgevoed hebben naar beste kunnen, maar heb wel een en ander gemist in de opvoeding. Ik had graag liefde en genegenheid ontvangen en met mijn vragen terecht willen kunnen bij mijn ouders, maar helaas werd ik vaak afgewezen, was ik te kroelerig of hadden ze geen tijd. Nu kan ik mijn ouders niet veranderen en het heeft geen zin om het hen voor de voeten te gooien, ik wil ze geen pijn doen. Waar ik echter nu tegenaan loop is het volgende. Mijn ouders houden van eten in dure restaurants, feestjes voor huwelijksjubilea en verjaardagen e.d vieren ze graag uitgebreid. Eerder vonden ze dat wij onze kinderen maar elders onder moesten brengen omdat we dan konden dineren met z'n allen (met twee kleine ukkies erbij is dat geen doen). Nu willen ze weer een feestje doordeweeks geven, terwijl mijn man dan nachtdienst heeft en zij willen dan dat hij vrij neemt. Dat hij dan compleet uit zijn ritme gaat en een jetlag-gevoel krijgt, vinden zij maar onzin. Als ik in dat soort situaties aangeef dat dat voor ons niet past, overtreed ik dan het gebod om mijn ouders te eren? Betekent eren dat ik ze in alles hun zin en gelijk moet geven of mag ik hen ook mijn eigen mening geven of aangeven dat het voor ons soms niet lukt te komen gezien onze gezinsomstandigheden? Ik voel me vaak in een spagaat zitten; wil goed zijn voor mijn ouders maar ook naar mijn gezin. Wat ik zelf wil weet ik soms al niet meer. Kort samengevat, wat betekent in dit geval "eer je ouders"?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Als het goed is hebben uw ouders u opgevoed tot een zelfstandig persoon, die staat voor eigen keuzes en verantwoordelijkheden. Inderdaad was die opvoeding naar beste kunnen en zeer zeker ook met fouten en gebreken. Zoals dat in elk gezin, waar van uit twee verschillende ‘werelden’ één opvoeding gegeven wordt.

Nu is het uw ‘beurt’ om samen met uw echtgenoot te zorgen voor uw  gezin. Dit zijn verantwoordelijkheden die horen bij huwelijk en  ouderschap. U geeft daar uw eigen vorm aan. Als u vindt, dat uw gezinsomstandigheden het niet toelaten om met uw eigen ouders een feestje te gaan vieren, mogen uw ouders dan van u vragen (eisen??) dat u uw gezin op de tweede plaats zet? Beetje lange en misschien wat ingewikkelde zin, maar duidelijk toch?

U mag respect tonen voor uw ouders, maar zij dienen ook respect te hebben voor u en de keuzes die u als volwassen en gehuwde vrouw maakt. Vader en moeder eren, betekent zeker niet zonder meer, alleen maar en altijd, onder alle omstandigheden het hen naar de zin te maken.

Dat ‘ruikt’ bij mij naar manipulatie! Gehoorzamen ja, maar niet meer als een klein kind dat nog thuis woont en zich aan de huisregels dient te houden. Een afspraak voor een gezellig uitje is prima, maar geen wet van Meden en Perzen die aan een kant uitgevaardigd wordt zonder dat er overleg over de mogelijkheden is geweest.

Een serieus en goed gesprek tussen volwassen mensen over de ontstane situatie kan wellicht de kou uit de lucht halen! Geef dus uw eigen grenzen aan, zonder verwijten uit te spreken.

Vader en moeder eren heeft veel meer te maken met hen hoogachten omdat zij door God tot úw vader en moeder geworden zijn. Respect tonen, ik zei het al. Dáár gaat het om. Rekening houdend met niet volmaakt ouderschap, ook van u niet. Geef het goede voorbeeld aan uw eigen kinderen zodat zij later niet voor de keuzes geplaatst worden waar uw ouders ú voor stellen.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

ouders eren
2 reacties
Samanthi
Een man of vrouw zal zijn vader of moeder verlaten en zijn vrouw aankleven en die twee zullen tot een vlees zijn.
Ik heb ook met het 5e gebod geworsteld, maar deze tekst vond ik duidelijk om keuzes te kunnen maken.
je maakt je ouders niet te schande, maar je hangt je man aan, jullie zijn één gezin en daar ligt de verantwoordelijkheid.
helemaal eens met Marijke Rots
Johndetweede
Beste vragensteller,

de bovenstaande situatie kan een erg vervelend gevoel opleveren. Als je gewend bent altijd te doen wat je ouders willen, voelt het niet instemmen met een dergelijk verzoek niet goed. Echter, het is zoals mw. Rots en Samanthi aangeven. Jullie zijn nu een eigen gezin en verzoeken van 'buitenaf'', zelfs als het je ouders betreffen, zullen getoetst moeten worden aan wat goed is voor je gezin. De keuze maken voor je gezin en 'tegen' je ouders kan in het begin erg lastig zijn, echter het gaat uiteindelijk steeds makkelijker weet ik uit ervaring.
Voor je ouders zal het, zeker in het begin, ook lastig zijn, omdat ze altijd gewend zijn geweest dat je deed wat ze wilden. Leg helder uit waarom iets voor jullie gezin niet kan en laat het daarbij of stel een alternatief voor.
Bij ons konden de kinderen 's avonds ook nooit mee. En steevast de reactie: 'waarom niet? De kinderen van x komen toch ook mee, wat geeft dat nu etc?'. Simpel, onze kinderen moeten op tijd op bed liggen, anders zijn ze de dag erna niet te genieten en dat is niet goed voor de sfeer in ons gezin.
Juist door helder uit te leggen en alternatieve te bieden, respecteer je je ouders, maar neem je ook de verantwoordelijkheid voor je gezin.