Single

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Al 26 jaar ga ik single door het leven. Vriendinnen om me heen zijn bijna allemaal getrouwd en sommige hebben al kinderen. Dit vind ik soms erg moeilijk, omdat ik zelf ook graag een relatie wil. Ik kom alleen de 'Ware Jacob' niet tegen. Ik bezoek wel jongerenavonden waar ik mensen ontmoet van m'n eigen leeftijd. Ook bid ik veel voor een gelovige man met wie ik m'n leven kan delen. Alleen lijkt het alsof God mijn gebed niet verhoort. Telkens word ik zo teleurgesteld. Ik zou het heel fijn vinden om iemand lief te hebben en mijn liefde te uiten. Ook wil ik in de toekomst graag kinderen, het liefst voor m'n 30e. Kan ik concluderen dat het Gods tijd nog niet is dat ik een relatie krijg? Of zou het kunnen zijn dat God niet wil dat ik een relatie krijg maar Hij een ander plan met mijn leven heeft?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, over Gods tijd of Gods wil ga ik niet!

Ik denk dat er niet veel anders opzit dan zoeken naar een tevredenheid in God met het leven dat u nu leidt. Niemand weet wat de toekomst zal brengen. Ogen en oren openhouden, blijven vertrouwen dat Gods plannen soms anders zijn dan de onze. Pas dan kunt u rust vinden. Nee, ik zeg niet dat het allemaal gemakkelijk is. Soms is dat een hele strijd. Maar ook dan blijf ik zeggen: ga met God!

Veel sterkte en alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

7 reacties
John61
Beste vraagsteller, ik ken je niet en weet niet wie je bent en wat je karakter is. Wat ik nog wel eens merk is dat er meisjes en jonge vrouwen in onze kringen zijn, die afwachten tot een jongen of man die zij leuk vinden ze benadert en verkering met ze vraagt. Dan leg je de lat wel erg hoog. We leven in de 21e eeuw, er is niets mis mee als een meisje die een jongen leuk vindt, ze "werk van hem maakt" in positieve zin. Nogmaals, ik weet niet of dit bij jou speelt, misschien sla ik daarom de plank nu mis. Als dat zo is, spijt me dat. Als dat niet zo is, maak dan werk van de jongen die je leuk vindt. Of jullie dan echt voor elkaar gemaakt zijn blijkt pas als je met elkaar omgaat. Ik hoop dat je je prins op het witte paard vindt.
tamara87
Lieve single,

Klinkt als iets waar je toch wel last van hebt. Jammer als dingen niet altijd gaan zoals wij ze graag willen hè?
Het is ook best moeilijk hoor, het vinden van een goede partner. Het lijkt net als de kans op een miljoen, je moet maar net iemand tegenkomen, en dan kun jij hem wel leuk vinden, maar dat moet andersom ook, dat lijkt bijna onmogelijk toch?

Toch is het wel mogelijk hoor! Zit je op funky fish of christianmatch? Ik vind dat dat inderdaad in de 21ste eeuw wel mag zoals John61 ook al zei.
En als je sceptisch bent daarover, ja natuurlijk waart daar een aantal jongemannen rond waardoor je het idee krijgt dat het voor lozers of wanhopigen is, maar je moet maar denken dat er vast ook een sceptische jongeman daar hetzelfde over denkt.
Je kunt ook niet bij iedereen passen toch? Er hoeft er maar eentje tussen te zitten! Ik ken drie stellen die nu getrouwd zijn en elkaar via internet zijn tegen gekomen. Ik vond dat best veel.

En 26 jaar is nog echt zo niet oud! Maak je niet al te veel zorgen en leg de lat ook niet al te hoog voor jezelf meid. Als je graag wilt dat God je een man geeft maar je weet al dat dat sowieso voor je 30ste moet gebeuren, geef je Hem dan wel de ruimte in het geheel? Hoe kan Hij zijn werk doen als je alles zelf in de hand probeert te houden? Ze zeggen wel eens 'de mens wikt, maar de Heer beschikt', dat geld ook voor deze dingen.

En het kan elk moment gebeuren, elke dag mag je je verheugen dat dit wellicht de dag is dat je je toekomstige man zult ontmoeten, en dank God daar dagelijks voor.

Inderdaad kunnen we niet veel zeggen over Gods wil, enige wat ik wel weet is dat in de Bijbel staat dat God je de verlangens van je hart wil geven. En als God inderdaad een ander plan met je leven zou hebben, zal hij je dat met de tijd ook duidelijk maken. Ken je deze: 'Let go, and let God'. Ik vind hem mooi, simpel en zo waar!

Heb jij een bepaald beeld van wat je in een man zoekt, vast wel! Waak ervoor te kritisch te worden, dat wel. Heb je een idee van hoe God heeft bedoeld dat een goede vrouw is? Daar staat erg veel over in de Bijbel, dat weet jij vast ook wel. Misschien is het een idee om je daar mee bezig te houden tot je je man tegen het lijf loopt. Hoe fijn is het ook voor je aanstaande om straks met een fijne vrouw getrouwd te zijn.

Werk aan je innerlijk en je uiterlijk.
Ik bedoel het niet denigrerend tegenover vrouwen, (ben zelf een vrouw), veel mannen kijken naar het innerlijk want wat heb je op den duur aan een vlag op een modderschuit, maar ik denk dat het in balans mag zijn, dus ook je uiterlijk doet mee.

En nee, je moet er niet uitzien zoals de enge vrouwen in de bladen, maar ook in de Bijbel werd gesproken over een vrouw met een goed verzorgd uiterlijk en golvende haren als een kudde geiten :)
Dus geen plamuurlagen make-up tot er weinig van jou meer te zien is, maar benadruk op een vrouwelijke maar christelijke manier waar je mee gezegend bent! Draag een mooie jurk, doe wat leuks met je haar. Als je geen idee hebt hoe of wat dan heb je vast een lieve vriendin die jou kent en weet wat bij jou past die gezellig met jou kan shoppen of een avondje komt tutten met je.

En dan wat veel meer van waarde is, je hart, je karakter, verander voor niemand, dat houd je nooit vol en daar wordt je niet gelukkig van. Maar een goede oefening in sociale contacten leggen is bijvoorbeeld daten, ook al vind je de man niks, je leert elke keer wat bij. Misschien vind je het ook wel een overwinning, en zorgt dat ervoor dat je makkelijker op een leuke jongen durft af te stappen.

Laat het vinden van je man je niet te veel beheersen, bedenk of je inderdaad graag een man wilt of dat het eigenlijk ook over een poosje zou mogen. Wordt het gevoel dat je een man wilt niet vooral versterkt doordat je vriendinnen trouwen? Idealiseer een huwelijk ook niet al te erg, het is hard werken.
Wat zou je willen doen met je leven als je nooit zou trouwen?

God weet wel wat goed voor je is, mijn oma zei altijd: 'degene die voor je is weggelegd krijg je toch wel'! En dat is echt waar, misschien ken je je aanstaande al en heb je geen eens een idee.

Ga genieten van alle mooie dingen die God op je pad brengt en bid dagelijks dat Zijn werk gedaan wordt en aanvaard dat!

Heel veel plezier toegewenst op je weg :)
AHHK76
Probeer te genieten van wat je wel hebt! Dan kun je toch gelukkig en tevreden zijn. Wij denken vaak als ik maar werk heb, als ik maar gezond was, als ik maar verkering had, als ik maar kinderen had.... enz. Het zijn allemaal gezonde en normale verlangens, waar je echt wel om mag bidden! Maar daar hangt het geluk niet vanaf. Je kunt gelukkig zijn zonder dit alles, als je leeft met God en Zijn liefde ervaart. Liefde die je ook weer uit mag delen aan de mensen om je heen!
lia78
Bedoel je nu echt dat je al 26 jaar single bent, of bèn je 26 jaar? Als ik nl. lees dat je vriendinnen getrouwd zijn en sommigen kinderen hebben krijg ik de indruk dat je 26 jaar bent. Dat is in mijn ogen wel wat anders dan 26 jaar single zijn. Vanaf je 18e, 20e ofzo, dan ben je single, daarvóór is het heel normaal om nog geen verkering oid te hebben. Je bent dan nu zo`n 6 jaar single, dat is wel wat anders dan 26! Misschien moet je het zelf ook op die manier bekijken, dat scheelt in je beleving toch al zo 20 jaar. En op je 26e vrijgezel zijn is niet echt dramatisch, je hebt heel veel dingen die jij kan doen die je vriendinnen niet meer kunnen. Ik begrijp heel goed dat je graag een metgezel zou willen, maar als je er heel krampachtig mee omgaat, wordt het wel lastiger!
emaildfj1atgmailpuntcom
Eigenlijk wil God dat wij geborgenheid in Hem vinden en in de gemeenschap miet broeders en zusters in het geloof. Paulus was niet getrouwd en zorgde voor zijn broeders en zusters in het geloof. Er staat over hem in 1 Thes. 2: 7 maar wij zijn in uw midden vriendelijk geweest, zoals een voedster haar kinderen koestert. 8 Wij waren zo vol verlangen naar u dat wij graag met u niet alleen het Evangelie van God wilden delen, maar ook onszelf, omdat u ons lief geworden was. 9 U herinnert zich immers onze inspanning en moeite, broeders. Want terwijl wij nacht en dag werkten om niemand van u tot last te zijn, hebben wij u het Evangelie van God gepredikt. 10 U bent getuige, en God, hoe heilig en rechtvaardig en onberispelijk wij geweest zijn bij u die gelooft. 11 Zo weet u hoe wij elk van u afzonderlijk opwekten en aanmoedigden, net als een vader zijn kinderen. 12 Wij riepen u ertoe op waardig te wandelen voor God, Die u roept tot Zijn Koninkrijk en heerlijkheid.

Hij had zo een vervulling in het samen met de dingen van God bezig zijn, dat het voor hem geen gemis was dat hij geen vrouw had. Hij raadt ons zelfs aan om niet te trouwen om de heere te bevallen:
25 Wat betreft hen die nog maagd zijn, heb ik geen bevel van de Heere. Ik geef echter mijn mening als iemand die barmhartigheid van de Heere heeft gekregen om trouw te zijn. 26 Ik denk dat dit goed is met het oog op de aanstaande nood, namelijk dat het voor een mens goed is om zo te zijn. 27 Bent u aan een vrouw verbonden, zoek geen losmaking. Bent u vrij van een vrouw, zoek dan geen vrouw.
29 Maar dit zeg ik, broeders, dat de tijd beperkt is. Laten zij die vrouwen hebben voortaan zijn alsof ze die niet hebben, 30 en zij die huilen, alsof zij niet huilen, en zij die blij zijn, alsof zij niet blij zijn, en zij die kopen, alsof zij niet bezitten, 31 en zij die van deze wereld gebruikmaken, alsof zij die niet gebruiken. Immers, de gedaante van deze wereld gaat voorbij. 32 En ik wil dat u zonder zorgen bent. De ongehuwde draagt zorg voor de dingen van de Heere, hoe hij de Heere zal behagen. 33 Wie echter gehuwd is, draagt zorg voor de dingen van de wereld, hoe hij zijn vrouw zal behagen. 34 Er is onderscheid tussen de gehuwde vrouw en het meisje dat nog maagd is. De ongehuwde draagt zorg voor de dingen van de Heere om zowel naar lichaam als naar geest heilig te zijn. Zij echter die gehuwd is, draagt zorg voor de dingen van de wereld, hoe zij haar man zal behagen. 35 En dit zeg ik tot uw eigen voordeel, niet om een strik over u heen te werpen, maar om u te leiden tot eerbaar gedrag en blijvende toewijding aan de Heere, zonder afgeleid te worden.
Reactie: emaildfj1@gmail.com
vlokje
"Er zijn sommigen onder u, dit zeg ik tot uw eigen voordeel, dat het u beter ware een dienaar des Goddelijken Woords te worden, zonder afgeleid te worden."
altijdwat
ik snap vraagsteller heel goed, als je 26 bent en single dan raak je vriendinnen 'kwijt' aan een vriend of man, hun rollen veranderen terwijl jij alleen blijft en weer nieuwe vrienden moet zoeken om je vrije tijd mee te delen. Ook kan ik me voorstellen dat het wat met je zelfvertrouwen doet, wat is er mis met mij?.. En ieder mens heeft behoefte aan liefde en vriendschap dus het lijkt me ook vrij normaal als je 26 bent dat je verlangt naar een relatie.
Dus vraagstelster, bij deze een beetje erkenning;-)..
De manier hoe je omgaat met je single zijn bepaal je zelf. Je kan eenzaam en ongelukkig zijn of genieten van de mensen om je heen, de vrijheid die je hebt en de leuke baan of andere zaken die je hebt. Een vriend moet een aanvulling zijn en geen invulling van je persoonlijk leven. Het gras bij de buurman lijkt altijd groener... en Gods weg met je leven zie je vaak pas als je enkele jaren later terug mag kijken en je verwonderen...