Vluchten

Ds. R.H. Kieskamp / 6 reacties

Vraag

Ik ben een meid van 19 jaar. Een jaar geleden heb ik een vriend gehad (bijna een jaar verkering). Ik verlang heel erg naar een jongen, naar verkering. Steeds meer vrienden om me heen krijgen verkering, maar ik niet. Ik voel me eigenlijk steeds eenzamer worden omdat al mijn vrienden verkering krijgen. Ook zijn er in mijn thuissituatie zorgen. Nu ga ik van januari tot juli volgend jaar op stage naar het buitenland. Die stage doe ik eigenlijk om te vluchten voor mijn thuissituatie, vluchten voor mijn eenzaamheid en bovenal vluchten voor God. God roept me zo vaak toe vanuit z'n Woord of vanuit een preek: bekeer je! Maar ik wil dit niet, ik vecht hier tegen en schud het weer van me af. Ik weet dat dit niet goed is. Ik wil niet bekeerd worden, maar ik hoor God zo vaak roepen dat ik me moet bekeren en ik doe het niet. Is hier dan ook sprake van zonde tegen de Heilige Geest? En hoe kan ik toch die roepstem beantwoorden? Ten diepste word ik bang voor mezelf. Ik vlucht voor mezelf, voor anderen, voor m'n eenzaamheid en ook voor God. Wat moet ik doen?!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is goed is om te verlangen naar verkering om zo te mogen komen tot een christelijk huwelijk. De Bijbel wijst ons glashelder die weg. Het is echter wel belangrijk er biddend mee om te gaan, of God  het wil zegenen en ook de kracht wil geven zijn tijd af te wachten. Bovenal is nodig te verlangen naar een levenspartner die de Heere vreest, om zo samen tot een huwelijk te mogen komen waarin, als God de kinderzegen geeft, kinderen mogen voortgebracht worden die op aarde de Heere willen dienen en die eenmaal zullen mogen juichen voor de troon en voor het Lam.

Wat je eenzaamheid en de thuissituatie betreft, het is het allerbeste om allereerst de Heere daarin te zoeken. De geloofsrelatie met Hem doorbreekt onze diepste eenzaamheid, want geeft ons verzoening van zonden, zodat we met God in het reine komen. Immers, de diepste oorzaak van onze eenzaamheid is toch dat we door de zonde van God vervreemd zijn geraakt. Daarom heeft Augustinus terecht gezegd: “Onrustig is ons hart totdat het rust vindt in U mijn God.” En de thuissituatie aan de Heere voorleggen voor wijsheid en kracht, zal de meeste zegen geven. De Bijbel roept ons immers op om al onze moeiten op Hem te wentelen, want Hij wil voor ons zorgen.

Dan wat je bekering betreft. Je eindigt je vraag met: “Wat moet ik doen?” Je moet in elk geval allereerst tot de Heere vluchten en alles aan Hem vertellen, ook je weerstand tot je eigen bekering. En vraag dan of Hij je bekeren wil. Hij doet dat namelijk op een heel mooie manier, door er voor te zorgen dat we ons verzet en onze weerstand gaan opgeven. Ten diepste doet Hij dat door zijn liefde in ons hart uit te storten,  liefde die Hij op Golgotha ons heeft geopenbaard, waar Christus stierf voor mensen die van huis uit niet van Hem willen weten. Soms kan het helaas nodig zijn dat Hij ons met straffe hand tot bekering brengt, omdat wij ons verzet niet willen opgeven. Doch ook die straffe hand is liefde, al zien we dat op dat moment niet. Beter is echter dat we die straffe hand van God niet nodig hebben, omdat we ons gewonnen geven, overwonnen door de liefde van Christus op Golgotha voor ons betoond.

Of er bij jou sprake is van zonde tegen de Heilige Geest? Dat zou ik niet durven beweren. Wel is het goed er bang voor te zijn en te bidden of God er voor wil bewaren. Vooral echter is nodig tot de Heere te vluchten in gebed en overgave. Stort je hart voor Hem uit, ook met al je vragen, noden en moeiten.  Vooral: ga Hem je fouten, zonden en gebreken belijden. Dat wil Hij o zo graag. Want wanneer wij onze zonden niet langer voor Hem verbergen, maar er eerlijk mee voor de draad komen, dan kan Hij onze zonden bedekken met het bloed van Christus dat reinigt van alle zonden. God zou het o zo fijn vinden dat je bij Hem aanklopt, net zo lang tot Hij opendoet.

Wees er bang voor om zonder God verder te leven. En mocht je denken dat je te slecht bent om je tot God te bekeren, luister dan niet naar deze stem van de duivel die je dat influistert, want de allergrootste zondaar is hartelijk welkom bij God voor genade en vergeving. Wie tot God vlucht bemerkt dat dat nooit tegenvalt, maar dat dat -echt waar- honderd procent meevalt. God is immers goed, vol van genade in Christus.

Ds. R. H. Kieskamp

Ds. R.H. Kieskamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lienden
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dominee Kieskamp is op 29 april 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

eenzaam
6 reacties
mluther
Vlucht niet langer! Dat is het eerste wat in me opkwam toen ik je vraag/situatie las. Jona vluchtte ook voor God, maar God heeft hem terecht gewezen. Vlucht niet voor de Heere weg, maar vlucht naar Hem toe. Vluchten heeft helemaal geen zin. Adam en Eva probeerden het in het Paradijs al. Echter de Heere heeft ze opgezocht. Voor de Heere zijn er geen landsgrenzen of afstanden. Ook aan de andere kant van de wereld kan Hij je vinden/opzoeken.

Dat je een verlangen hebt om een jongen te hebben, waarmee je je leven kan delen is goed te begrijpen. Ik ben een paar jaar ouder als je (ben zelf een jongeman) en heb op sommigen ogenblikken hetzelfde. M'n broers zijn allebei al getrouwd, m'n zusje heeft verkering (jonger als mij). Jaloers ben ik niet op ze, maar zou zelf ook graag een vrouw voor m'n verdere leven hebben. Alleen is toch alleen.

Toch is dat niet alles. Tot twee jaar geleden stond ik er alleen voor. Ik bedoel dat niet in de menselijke zin, maar in de geestelijke zin. Niet dat ik niet met het geloof bezig was of het me niets interesseerde. Maar ik kon niet spreken over de genade van Christus in mijn leven. Het kon voor iedereen, behalve voor mij. Wonder van Gods genade heb ik Hem mogen leren kennen als mijn persoonlijke Verlosser. Dat geeft rust en een onuitsprekelijke vrede in het hart. Is mijn leven toen geworden zoals ik zou willen in de menselijke zin? Nee, ik ben nog steeds vrijgezel en hoop nog steeds iemand tegen te komen. Echter in de geestelijke zin kan ik wel vrede hebben ermee. Liever met God gelukkig dan met een vrouw/man gelukkig, maar zonder God. Als je de wetenschap mag hebben dat God het beste met Zijn kinderen voor heeft (net gelezen in m'n dagboek), kan je alle aardse zaken ook in Zijn handen terugleggen. Wat Hij doet is altijd goed!

Mocht je contact op willen nemen, dan kan je m'n emailadres opvragen bij de redactie.
emaildfj1atgmailpuntcom
Ik denk dat verkering niet de werkelijke oplossing voor eenzaamheid is. Je bent dan niet meer alleen maar wat je werkelijk nodig hebt is God. Hij kan de leegte werkelijk vullen. Zonder God ben je altijd alleen, ook als je met nog zo veel mensen samen bent.
God bemoedigt en zegt in Jesaja 54: 5 Want uw Maker is uw Man, HEERE van de legermachten is Zijn Naam, en uw Verlosser is de Heilige van Israël, ...

Zoek je vreugde niet in de begeerten van deze wereld maar in God. Het is werkelijk zo dat Hij ons alles zal geven wat wij nodig hebben.
De bekering af te wijzen is een ernstige zonde. Het is belangrijk om te beslissen dat te veranderen. God wil je alleen maar het goede geven, dus wijs hem niet af. Hij is juist de oplossing voor alle problemen, ook als zijn weg niet altijd gemakkelijk is.
Zoek rust en vervulling bij Jezus. Hij nodigt je uit:
28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. 29 Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; 30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht. (Mat 11)
Reactie: emaildfj1@gmail.com
mluther
Ik heb nog een inleiding liggen die ik voor de jeugdvereniging van onze kerk heb gemaakt. Deze heeft als thema "God onze toevlucht". Wanneer je interesse hebt, kan je deze opvragen per email. M'n emailadres is: mluther@live.nl
levensbron
beste vragenstelster, wat zou het mooi zijn als je op de reactie van mluther reageert.
Hij heeft het beste met je voor en is heel wijs in de Bijbel.
je bent dan meteen niet zo eenzaam meer.
Mooie antwoorden van de Ds Kieskamp.
Hij schrijft ook over Augustinus: “Onrustig is ons hart totdat het rust vindt in U mijn God.”
Die zin vind ik prachtig , ik had hem al eerder gehoord. Daar heb je echt iets aan.

Vragenstelster ik hoop dat je eenzaam bent maar niet alleen.

Niet in het putje gaan vallen hoor, lees psalm 40 maar eens.
Sterkte toegewenst
Jenn
Het lijkt wel of ik dit geschreven heb, zo herkenbaar!
Ik voel de strijd om bekering en de eenzaamheid zonder levenspartner maar in de wereld vindt ik niets dat me kan helpen, alle vragen in m'n leven brengen me steeds weer bij de Heere en daar strijd ik zo tegen..
Ook ik ga binnenkort naar het buitenland voor langere tijd, het lijkt op m'n pad te zijn gekomen en alles loopt zo dat ik zonder problemen zou kunnen vertrekken maar ik bid of het niet een eigen gekozen weg is, zoals ik al zo vaak zoveel dingen gedaan heb zonder te vragen of het Gods wil was.
'k Heb veel aan de antwoorden, dank daarvoor. Vraagstelster: veel sterkte, ik weet hoe vluchten voelt maar alleen de Heere kan echt helpen.
Groet, Jenn (24)
AHHK76
Vlucht tot Jezus, ga voor Hem op de knieën, stort je hart voor Hem uit. In Nahum 1 : 7 staat:
De HEERE is goed, Hij is ter sterkte in den dag der benauwdheid, en Hij kent hen, die op Hem betrouwen.
Ook kun je lezen in Mattheus 11: 28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Je bent welkom bij God, zoals de verloren zoon bij zijn Vader!
Je hebt hulp nodig heb van God en medemensen. Mensen kunnen ook naar je luisteren en met je meeleven en meedenken... Neem mensen (hulpverleners?) in vertrouwen en vertel waar je mee zit.
Als je wilt mag je me mailen (ahhk76@gmail.com)
Veel sterkte en groetjes van Heleen