Snel opgewonden

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Als ik (vrouw) iets hoor/lees over seksualiteit raak ik snel opgewonden. Dan krijg ik de neiging om mezelf te bevredigen. Dit doe ik al vanaf dat ik heel jong was en ik begreep toen eigenlijk helemaal niet wat ik deed. Dit komt niet voor uit nare ervaringen op dit gebied o.i.d., want die heb ik totaal niet gehad. Is het normaal dat je als vrouw zo snel opgewonden raakt? En hoe kan het zijn dat je al heel jong aan zelfbevrediging doet, zonder dit te begrijpen?

Antwoord

Kinderen ontdekken zelfbevrediging vaak door toeval. Ze ontdekken opeens dat aanraking of wrijving een prettig gevoel geeft. Voor kinderen heeft dit niets met seksualiteit te maken en het gaat dan ook niet samen met seksuele fantasieën. En er hoeft ook geen link te zijn met nare ervaringen, al gaan kinderen soms zelfbevrediging gebruiken als troostfunctie, bijvoorbeeld als ze zich eenzaam of verdrietig voelen. Net zoals sommige kinderen gaan snoepen.

Opwinding ontstaat niet spontaan, noch bij mannen, noch bij vrouwen. Er is altijd een prikkel nodig, bijvoorbeeld lezen of horen over seksualiteit of fantaseren. Gemiddeld raken mannen wat sneller geprikkeld, maar ook vrouwen raken vaak opgewonden bij seksuele prikkels, dat is een normale, gezonde reactie die je kan overkomen. Al kun je hem ook opzoeken, door bijvoorbeeld naar pornosites te surfen.

Maar wat je er mee doet is een keuze. “Je kunt er niets aan doen dat er vogels over je hoofd heen vliegen. Maar je kunt wel voorkomen dat ze een nest bouwen in je haar.” Veel christenen vinden zelfbevrediging op zich niet verkeerd. Zelfbevrediging is echter meestal meer dan alleen een lichamelijke ervaring. Vaak komen bij zelfbevrediging fantasieën voor die niet zuiver zijn. Ook gebeurt het dat zelfbevrediging een verkeerde manier is van het opvullen van een innerlijke leegte. Het kan dan een verslaving worden.

Het is niet vreemd dat bij seksuele opwinding de behoefte ontstaan om jezelf te bevredigen. Als je eten ruikt of ziet wil je meestal ook eten. Dat is een vergelijkbare reactie. En het is dus niet per definitie verkeerd om af en toe jezelf te bevredigen. Het is wel van belang dat je je denken zuiver houdt en dat het geen verslaving wordt.

Verder lezen?

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

libidoprikkelszelfbevrediging
1 reactie
AHHK76
Als je het gevoel hebt dat dit je leven beheerst, dan kun je daar iets mee doen. Op www.settingcaptivesfree.nl is er de cursus: Puur leven. Goed omgaan met deze gevoelens kan heel lastig zijn. Het beste ermee!