Steeds te ver

Ds. P. Koeman / 11 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik gaan steeds te ver. Wij weten dat dit heel verkeerd is. We hebben dit ook samen voor de Heere neergelegd en het ging een tijd erg goed, maar we vallen weer in het oude en hebben het er zo moeilijk mee. Telkens hebben we naar elkaar schuldgevoel dat we elkaar er niet voor kunnen bewaren. Hoe we ook vechten, want echt we strijden er zo tegen. Wat moeten we doen om het te voorkomen tot we getrouwd zijn? Ik hoop dat iemand mij echt kan helpen. Het is zwaar en moeilijk en ik voel dat ik hierdoor verder van de Heere weg raak. Het drukt zo op mijn geweten. Waren we de eerste keer maar gelijk gestopt, want het wordt zo moeilijk nu. We hebben de Heere verdriet gedaan en hoe kunnen wij nog een zegen ontvangen over ons huwelijk? Mag ik a.u.b. tips waar ik echt wat aan heb, want ik vind het al moeilijk genoeg om het hier neer te zetten. Ik heb het er met mijn vriend wel over, maar die heeft het er net zo moeilijk mee als ik.

Antwoord

Beste mensen,

Met jullie vraag geef je eerlijk de spannende problematiek in je relatie aan. Jullie vragen om antwoorden. Die zijn en worden jullie aangereikt, maar jullie eigen instelling en keuze, verantwoord tegenover God, is nodig als antwoord. Ik ken jullie situatie niet, maar het beste zou zijn, als je werkelijk van elkaar houdt en elkaar wilt respecteren, dat je gaat trouwen. En zelfs dan worden jullie over en weer geroepen om op een eerlijke wijze met elkaar om te gaan en aan een gezond huwelijksleven in zorg voor elkaar te werken.

Wanneer een huwelijk niet mogelijk is, zul je harde afspraken moeten maken met en voor elkaar en je daar aan dienen te houden. Jullie zeggen dat je erom gebeden hebt. Is daar de klad ingekomen? Moet je dan niet opnieuw in gebed gaan, ieder voor zich en samen met elkaar om Gods kracht en hulp te vragen in deze?! Maar evenzeer om je eigen verantwoordelijkheid te nemen en nee te durven zeggen en te doen!

Wanneer je samen bent, kun je het eerlijk tegenover elkaar uitspreken en samen je Bijbel gaan lezen. Ook zingen jaagt de duivel op de vlucht, wist Luther al uit de praktijk. Je zou ook echte vrienden kunnen vragen om samen de tijd door te brengen om sterker te staan in de verleiding die op jullie aankomt en die je, als je niet meer oppast, ook gaat koesteren en die een dwangbuis wordt. Bid om de Heilige Geest Die jullie lichaam als tempel en niet als vuilnisvat wil hebben. Het is beloofd dat God ons wil leiden en sterken. Het Gebed des Heeren en de Avondzang hebben coupletten die duidelijk genoeg zijn.

Jullie weten: wie zijn/ haar zonde belijdt en laat (!), die zal barmhartigheid verkrijgen.

Soms kun je een vertrouwenspersoon jullie problematiek laten weten en vragen, of hij/ zij meestrijdt en bidt. Wanneer er toch steeds weer verlangens opkomen die je niet de baas kunt worden, kan een christen-seksuoloog ook de nodige handreikingen bieden.

Maar nogmaals het gevecht wordt beslist onder Gods ogen en oren. Besef wat dat inhoudt en tevens wat je op het spel zet, als je toch door en verder gaat. Daar rust in ieder geval geen zegen op.

Ik wens jullie eerlijkheid en gerichte liefde en respect voor elkaar toe en bovenal Gods kracht en zegen die er is juist met het oog op onze zwakheid. En concentreer je in je samenzijn op het kruis van Christus. Dat roept op tot toewijding aan Hem en biedt bevrijding!

Met groet,
Ds. P. Koeman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
11 reacties
hansa
Jullie hebben het moeilijk en terecht. Als je tegen je geweten ingaat is dat logisch. Gelukkig dat je geweten nog spreekt, want dat gaat ook over als je er maar vaak genoeg niet naar luistert.
Wat jullie moeten doen? Wel, zo gauw mogelijk trouwen. Zeg niet te snel dat dat niet mogelijk is. Er is meer mogelijk dan je denkt als je tenminste materieel met wat minder genoegen neemt. Het grootste huwelijksgeschenk hebben jullie al ‘uitgepakt’. Wees nu radicaal: Belijd je schuld aan God en aanvaard de consequentie door te trouwen, zodat jullie niet alleen voor God man en vrouw zijn, maar ook voor de mensen.
Zegen!
Sterretje
@hansa In sommige gevallen (misschien bij vragenstelster ook) is trouwen nog niet mogelijk ivm met leeftijd, opleiding, geld enz. enz.
Als het zo makkelijk was, was dit stel waarschijnlijk al wel getrouwd.
juni
ga toch samen naar het gemeentehuis.
netjes voor de wet getrouwd.
geef later een bruiloftsfeest,als je geld genoeg hebt.

daar doe je geen zonde aan.

het goede toegewenst!
Annika
Stop, alsjeblieft stop!
Ik heb dit zelf ook meegemaakt. het is verschrikkelijk bij mij afgelopen, en zit midden in mijn rotzooi!
Ga plekken uit de weg waar het te ver kan gaan!
Sterretje
@juni Er komt meer bij kijken, je hebt ook een huis nodig, inrichting etc. Dat kan ook goedkoop, maar als je allebei nog studeert, is dat vaak niet mogelijk.

@annika Wat bedoel je, als ik mag vragen?
bima
direct naar het gemeentehuis / en trouwen / desnoods zonder huis of huisboel /
ben je nog student / er zijn genoeg studenten huwelijken / die allebij nog ergens op kamers wonen / in wezen ben je lichamelijke al getrouwd / doe het dan ook gelijk wettig.
Sterretje
@bima Dus dan wil je apart gaan wonen? Lijkt me ook niet de ideale oplossing.
bterzeau
God keurt enkel sex tussen echtgenoten goed. Nu is natuurlijk de vraag wanneer we kunnen spreken van echtgenoten. Bima geeft al aan dat jullie lichamelijk al getrouwd zijn en dit nog wettelijk moeten doen. God staat echter boven de wet en voor Hem zijn jullie al getrouwd. Bij het samen lezen van de bijbel raad ik jullie Genesis 24 aan.
Leeuw
Met verbazing lees ik hier de reacties.
Hoe kun je iemand aanraden te trouwen terwijl je niets van deze persoon weet?
Trouwen doe je niet omdat je te ver bent gegaan, maar omdat je van elkaar houdt en elkaar goed genoeg hebt leren kennen om zeker genoeg te zijn om met diegene te trouwen. Goed antwoord van ds. Koeman.
Lisanne
Ontwijk plekken waar je merkt dat de verleiding je te sterk zou kunnen worden en wees liever lichamelijk iets te afstandelijk dan te close. Focus je op de geestelijke, sociale eenheid tussen jullie en maak duidelijke afspraken.
Mona
vragenstelster,
de dominee heeft al een heel fijn antwoord gegeven, waar een aantal goede tips voor je in staan, daar vraag je om. Ook @Lisanne geeft jullie een paar goede tips.
Je zegt dat je door steeds te ver te gaan, je steeds verder van de Heere vandaan voelt gaan. Ga niet over de stem van je geweten heen. En juist als je zover bij de Heere vandaan bent, bid dan des te meer (vooral samen!) om Zijn nabijheid. Alleen in Hem is de kracht om het vol te houden.
Maar jullie moeten er wel samen tegen vechten. En een gevecht kost moeite. Hoe vaker je het gevecht opgeeft, des te sneller ga je een volgende keer wéér over de grens. Maar houd jezelf voor ogen: niets is zo heerlijk als een rein geweten.

De tips over je knieen bij elkaar houden zullen je niet verder helpen. Waarschijnlijk zijn die reageerders al wat ouder, en hun jeugdjaren vergeten... Of ze denken zelf heel sterk te zijn.