Gescheiden van niet-gelovige echtgenoot

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Ik ben een aantal jaren geleden gescheiden van mijn niet-gelovige (toenmalige) echtgenoot. Hierna ben ikzelf weer volledig tot bloei gekomen. Hetzelfde geldt voor mijn geloofsleven. Mijn relatie met God is beter dan ooit en ik groei hierin nog iedere dag. Wat mij bezig houdt is de vraag of ik weer een nieuwe relatie mag aangaan en (in de toekomst) mag hertrouwen. Ik ben hierin erg op zoek naar de wil van God en heb hierover twee vragen: 1. In de Bijbel staat dat een vrouw die haar man verlaat de weg open moet laten voor verzoening en anders alleen moet blijven. Maar wat als verzoening geen optie is? Ik weet dat teruggaan naar de relatie niet goed is voor mijn geloofsleven en voor mijzelf. De levenswandel van mij ex past namelijk totaal niet bij mijn gelovige levenswandel. 2. Mijn ex heeft al enkele nieuwe relaties gehad sinds onze 'aardse' echtscheiding. Geldt dit als overspel waardoor ook 'geestelijke' echtscheiding gerechtvaardigd is? Ik weet dat God echtscheiding haat. Maar ik weet dat ik daar als 'echtscheider' daarvoor vergeven ben. Het gaat mij nu meer om hoe verder.

Antwoord

Zoekende zuster,

U schrijft dat u op zoek bent naar de wil van God. Nu, dat is een goede zaak en in uw situatie het beste wat u doen kunt. Om die wil van God in een concrete situatie te ontdekken, moeten we Gods Woord raadplegen. Dat is de veiligste weg en bewaart voor subjectieve gevoelens. In uw situatie moeten we dan bijvoorbeeld luisteren naar 1 Kor. 7. Daar wordt immers gesproken over het huwelijk tussen een gelovig (geworden) vrouw en een ongelovige man. Paulus schrijft dan dat de Heere gebiedt niet te scheiden. Die scheiding moet nooit van de gelovige partij uitgaan. Wanneer de ongelovige echter wil scheiden, dan zij dat maar zo. Alleen, in zo'n geval moet de gelovige ongehuwd blijven in de hoop dat er door de genade van de Heilige Geest verzoening en dan ook herstel van verhoudingen mag komen. Dat is de grote lijn.

Nu heb ik een paar vragen. Ik weet niet wie de scheiding destijds in gang heeft gezet. Als u dat bent, hebt u daarvoor dan ook schuld beleden?

U schrijft over relaties die uw ex heeft gehad na de scheiding. Bedoelt u daarmee seksuele relaties? Dan is dat inderdaad overspel. Dat leidt er dan weer toe dat u daardoor vrij bent om een nieuw huwelijk aan te gaan. Ik hoef u niet te schrijven hoe belangrijk het is dat dat dan een huwelijk met een gelovige partner zal zijn.

Hopelijk heb ik u hiermee geholpen. Van harte Gods zegen en wijsheid toegewenst,

Ds. J. Westerink

1 reactie
emaildfj1atgmailpuntcom
Scheiding bestaat voor God niet, zie ook
http://www.christenen.info/echtscheiding-uit-het-oogpunt-van-de-bijbel/