Friemelen van dochtertje

MSc E. A. Pleiter-Visscher / Geen reacties

Vraag

Graag zouden wij wat tips willen hebben over hoe wij het beste met onze, op een na jongste, dochter (6 jaar) om kunnen gaan. Het is namelijk zo dat zij vrijwel elke avond in slaap valt door zichzelf te bevredigen. En regelmatig doet zij dat ook 's ochtends als ze wakker is geworden. Wij als ouders vinden het toch wel een probleem worden op dit moment. Met de anderen is dit helemaal niet aan de orde geweest.

Ik merk dat er voor onszelf als ouders een soort spanning door ontstaat. Onder andere logeren proberen we te voorkomen en straks met de zomervakantie hopen we voor het eerst in een tent te gaan kamperen waarin de wandjes tussen de slaaptenten natuurlijk niet zoveel voorstellen....

Ze is rond haar derde jaar erg bezig geweest met 'friemelen'. Dat werd af en toe wat minder, maar uiteindelijk is het dus de huidige situatie geworden. In het begin hebben we er gewoon rustig op gereageerd door te zeggen dat ze dat niet moest doen, later hebben we wat meer gesprekjes met haar gevoerd over dit onderwerp en daarin aangegeven dat 'grote' kinderen dat niet doen en zelfs ook dat die fijne gevoelens eigenlijk zijn voor als je getrouwd bent. We hebben toen ook het boek "Blozen mag", van Sarina Brons gebruikt. Stickerkaarten, leuke dingen doen samen en positief benaderen, we hebben van alles geprobeerd. Ook heb ik als moeder voorzichtig het gesprek weleens op misbruik aangestuurd, maar daar is gelukkig ook niets uitgekomen.

Doordat onze dochter ondanks deze gesprekjes toch steeds bleef doorgaan, en sinds het laatste jaar uiteindelijk dus zichzelf echt bevredigt, zit er nu in onze reacties toch wat meer boosheid. Dat vinden we erg moeilijk. Enerzijds willen we er niet zoveel de aandacht op vestigen, want het is niet de bedoeling om haar met een 'probleem' voor later op te zadelen, maar we willen ook wel proberen haar te helpen stoppen hiermee.

We hebben de andere vragen over dit onderwerp in de vragenrubriek al opgezocht, maar daar kunnen we voor ons gevoel niet echt iets mee. Er wordt vaak gezegd dat kinderen niet mogen 'friemelen' aan hun geslachtsdelen in bijzijn van anderen, maar wel in hun slaapkamer. Maar is dit vanuit bijbels oogpunt wel juist? Wij zijn van mening dat 'friemelen' bij de ontwikkeling hoort, maar het voelt niet goed om je kindje maar zijn/haar gang te laten gaan al is het op de slaapkamer. Het aanraken van haar geslachtsdeel gebeurt overigens ook nog steeds als ze iets spannend vind o.i.d. Bijvoorbeeld op zwemles staat ze merendeel van de wachttijd tussen de opdrachtjes met haar hand tussen haar benen. Dat vinden we ook best gênant voor de badmeester.

Nu is het zo dat onze dochter op het moment erg dwars is, en dat eigenlijk niks goed is wat wij als ouders doen of zeggen, dus bij dit onderwerp geldt dat ook zo. Maar ondanks dat zouden we het wel fijn vinden als er een deskundig iemand over wil nadenken en ons misschien kan helpen onze dochter te begeleiden in deze situatie.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste ouders,

Hartelijk dank voor uw vraag, waarin u aangeeft zich zorgen te maken over de ontwikkeling van uw dochter. Naar ik heb begrepen, hebben jullie als ouders in de afgelopen jaren diverse vragen aan Refoweb over dit onderwerp gesteld. Ik weet niet in hoeverre voorgaande antwoorden voor jullie bevredigend en helpend waren. Uit jullie verhaal maak ik wel op dat jullie al veel geprobeerd hebben, maar tot op heden aan blijven lopen tegen vragen omtrent de seksuele ontwikkeling van jullie dochter.

Allereerst wil ik aangeven dat het op basis van enkel jullie vraag erg lastig is om in te schatten in hoeverre de seksuele ontwikkeling van jullie dochter normaal dan wel problematisch verloopt. Ik ben daarbij erg benieuwd wat jullie verstaan onder het friemelen en de zelfbevrediging van jullie dochter. Het hoort bij een normale seksuele ontwikkeling dat kinderen hun lichaam gaan ontdekken en er achter komen dat sommige plekken van het lichaam een prettig gevoel geven.  Meisjes ontdekken bijvoorbeeld dat het fijn voelt om met een knuffel of kussen tussen de benen te wiebelen of wrijven, zoals jullie beschrijven in eerdere vragen. Sommige kinderen vinden het prettig om met hun hand in hun onderbroek te zitten. Wanneer kinderen ouderen worden, weten ze heel goed welke plaats van het lichaam extra fijn voelt, maar ook beginnen kinderen steeds beter te beseffen dat dat privé is en ontwikkelen ze een schaamtegevoel. Eventuele seksuele spelletjes worden in het geheim gespeeld, bijvoorbeeld de slaapkamer.

Het hoort dus bij een normale seksuele ontwikkeling dat kinderen hun eigen lichaam ontdekken en aanraken. Daarbij kom ik nogmaals terug op wat jullie onder zelfbevrediging en friemelen verstaan en hoe dit er bij jullie dochter uit ziet. Is het 'enkel' het aanraken van haar eigen lichaam? Treffen jullie haar 's avonds met haar handen in haar onderbroek aan? In dat geval kan het onschuldig zijn en bij de normale ontwikkeling horen.

Of gaat het verder dan enkel aanraken en verricht jullie dochter bepaalde handelingen (waarbij ik benieuwd ben hoe jullie als ouders weten dat ze bepaalde dingen doet)? In dat geval is het mogelijk dat er meer achter zit en haar seksuele ontwikkeling niet geheel probleemloos verloopt.

Aangezien jullie als ouders in de afgelopen jaren al meerdere vragen over dit onderwerp hebben gesteld en tot op heden worstelen met de seksuele ontwikkeling van jullie dochter, zou ik jullie aanraden om eens in gesprek te gaan met een hulpverlener, bijvoorbeeld een seksuoloog.  Deze kan verder met jullie in gesprek gaan en meer informatie geven over wat wel en niet normaal is bij kinderen. Ook kan er dan specifiek bij jullie dochter worden stil gestaan en worden gesproken over concrete dingen die zij doet. Tevens kunnen jullie als ouders tips worden aangereikt, die op maat gemaakt kunnen worden wanneer er meer concrete informatie over de ontwikkeling van jullie dochter bij een hulpverlener bekend is. Ik verwacht dat jullie hierbij meer gebaat zijn dan algemene informatie over de ontwikkeling van kinderen.

Ik wens jullie veel sterkte en wijsheid toe in de opvoeding van jullie dochter!

Hartelijke groet,
Alice Pleiter

MSc E. A. Pleiter-Visscher

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Huizen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Orthopedagoog

Tags in dit artikel:

friemelen