Dominee voor trouwdienst

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik hoop volgend jaar met mijn vriendin te gaan trouwen. Nu kom ik uit de Ger. Gem en zij uit de PKN. Wij willen ons na ons huwelijk aansluiten bij de HHK. Mogen wij ons ook laten trouwen door haar dominee (van de PKN) of moet dat door de dominee van de HHK?

Antwoord

Traditioneel getrouw wordt het kerkelijk huwelijk bevestigd door de dominee van het meisje. In de praktijk loopt dat allemaal niet even soepel. Fijn dat jullie van plan zijn om kerkelijk meelevend het huwelijk in te gaan. Dat kan helaas niet meer van al onze jongeren uit onze gezindte gezegd worden.

Om op je vraag terug te komen, is het antwoord van belang wat de verhouding is met de dominee waar je kerkelijk toe behoort. We hebben soms hele goede banden met jongeren en stellen het op prijs, wanneer ze na het trouwen overgaan naar een andere kerk, om hun huwelijk te mogen bevestigen. Tenminste zo heb ik het zelf altijd ervaren en ervaar dat nog zo in een klein gemeente die ik mag dienen in het Noorden des lands. Wanneer je beiden geen band ervaart met je dominee, kan ik me voorstellen dat je getrouwd wilt worden door de dominee van de nieuwe gemeente waartoe je gaat behoren.

Jullie predikant zal het zeer op prijs stellen als je hem dit mededeelt en dat hij dit niet pas te weten komt bij ontvangst van de trouwkaart. Geldt natuurlijk voor beide kerkelijke gemeenten waartoe je tot dan toe behoort.

Een gezegende voorbereiding toegewenst op het mooie, zij het geknakte paradijsbloem: het huwelijk. Hartelijk gegroet van een bevoorrechte dominee, die meer dan een halve eeuw mag ondervinden dat het bloemetje niet is doorgesneden. Dankzij Gods sparende goedheid.

Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

trouwdienst