Mobiel inleveren van ouders

J.M. Strijbis / 9 reacties

Vraag

Ik ben zo ontzettend boos op mijn ouders! Bijna iedereen mag zijn mobiel onbeperkt gebruiken. Ik moet mijn mobiel inleveren bij het naar bed gaan en ook op zaterdagavond tot maandagmorgen moet ik mijn mobiel inleveren bij mijn ouders! Graag wil ik mijn ouders overtuigen dat ik echt niet heel de tijd op mijn mobiel zit en ik wil gewoon zelf weten wanneer ik die gebruik! Wat moet ik toch doen? Een 15-jarig meisje.

Antwoord

Aan een 15-jarig meisje,

Ik merk aan je briefje dat je inderdaad heel boos bent. Boos op je ouders, omdat zij jou beperken in je mobielgebruik. Ik begrijp je boosheid, want je zou het liefst zelf uitmaken wanneer en hoe lang je je mobiel gebruikt. Toch wil ik je oproepen om ook de kant van je ouders te zien. Zij houden van jou. En vanuit die liefde nemen zij deze stap. Zij zullen ook uit ervaring weten dat het met een mobiel heel verleidelijk is om er veel naar te grijpen. Je bent nu 15 jaar. Je bevindt je in een periode waarin ouders merken dat je de kant van de volwassenheid op gaat. Je zult dus al dingen mogen, die je drie of vier jaar geleden nog niet mocht. Maar aangezien je nog niet volwassen bent en je ouders zich nog verantwoordelijk voor jou weten, mag je niet alles. Eén van die dingen waarin je (nog) niet alle zeggenschap hebt, is in jouw geval waarschijnlijk je mobiel.

Over een mobiel is natuurlijk heel veel te zeggen, maar je zult zelf wel ervaren dat het een echte tijdvreter is. Kostbare tijd. Tijd die je vaak beter kunt gebruiken. Tijd van de Heere. Hopelijk kun je er zo naar kijken, waardoor de 'regels' voor je mobiel wat begrijpelijker voor je zijn. En dan is het natuurlijk nog steeds zo dat je het op zijn zachtst gezegd niet leuk vindt.

Je vraagt wat je moet doen. Ik adviseer je om met je ouders in gesprek te gaan. Stel ze vragen. Vraag of ze het uit willen leggen. Probeer ze te begrijpen. En vraag ook of je jouw kant kunt laten zien. Sommige dingen veranderen niet (meteen), maar door het open te houden, kan er mogelijk wat meer begrip komen van beide kanten. En jij bent verantwoordelijk voor jouw kant.

Ik wens je veel wijsheid en liefde toe. Vergeet niet om de Heere daarom te bidden. Spreuken 15:33 geeft hierbij een heel wijze les. Hij schenkt dat op het gebed en hij maakt daarbij geen verwijten (Jacobus 1:5).

Hartelijke groetjes,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

ouderssmartphone
9 reacties
MvB
Ik begrijp dat het voor de vragenstelster niet leuk is! Maar ik vind het van haar ouders heel knap dat zij deze regels stellen!! En er is absoluut veel voor te zeggen! Ik neem niet aan dat het mobieltje om 7 uur op zaterdagavond al ingeleverd moet worden. Dus feitelijk gaat het over de zondag en de nachtrust doordeweeks!

Vragenstelster, bespreek met je ouders je gevoelens. Maar respecteer ook hun regels als je weet dat ze die hebben ter bescherming van jou! En er is een goede kans dat je ze er later dankbaar voor bent. Want het mobieltje is echt een tijdvreter!! Je hebt rust en stilte nodig om zelf bij te komen maar ook om zo tijd aan Hem te kunnen besteden!
meiske
Beste vragenstelster,

Misschien vind je deze antwoord/reacties wel niet leuk en had je op iets anders gehoopt. Ik snap dat het echt graag zelf wil bepalen, dat is ook logisch. Uit je vraag merk ik ook dat je niet inziet waarom ze dat doen. Ik zou zeggen vraag ze naar de reden, waarom ze dat doen. Ik kan er wel wat verzinnen, maar ik denk dat het beter is als je ouders je dat uitleggen. En probeer te doen wat mevr. strijbis zegt!

Respect voor jou ouders btw dat ze zulke regels durven te stellen!

En vragensteller succes ermee he!
En gebruik de tijd die je nu niet voor je mob kan gebruiken eens om te bidden of bijbel te lezen. God zegent dat echt!! Onze God is een goede God en Hij wil dat wij tijd aan Hem besteden en dat kan veel beter zonder mobiel!
Gouwenaar
@meiske
ik ben bang dat mevrouw Strijbis een meneer is...
Hoewel ik me volledig in de mening en regels van de ouders kan verplaatsen toch één klein kanttekeningetje:
Door dingen te verbieden zonder hier uitleg bij te geven (overigens wordt uit de vraag niet helemaal duidelijk of dit speelt) ontstaat er een vorm van verwijdering en wederzijds onbegrip. Dat kan de bedoeling niet zijn...
meiske
@Gouwenaar!

Hhaha je kon wel eens gelijk hebben dat het om een man gaat. Geen idee waarom ik er een vrouw van gemaakt heb. ;)

Klopt dat het niet letterlijk in de vraag staat, maar er bestaat wel een grote kans dat het zo is. Dit omdat de vraagstelster totaal geen begrip kan opbrengen voor deze regel. Dit is vaak het gevolg van het niet snappen waarom die regel gesteld is. Wat ik uiteraard ook echt niet goed vind als die ouders het niet uit gelegd hebben.
Dus met de laatste zinnen van jou benk het helemaal eens. Als dit wel het geval is dan kan dit conflict worden opgelost door wel begrip te krijgen. Vandaar dit voorstel van mijn kant
Catherine
Vanuit het meisje gezien, begrijp ik haar boosheid. Vanuit het standpunt van de ouders heb ik ook wel begrip voor de regels.
Misschien hebben de ouders vaak gemerkt dat hun dochter vaak snachts lag te appen of smsen en dat dit veel nachtrust kostte, met alle gevolgen van dien?
Hier liggen de mobieltjes snachts aan het "infuus" bij een gezamenlijk oplaadstationnetje.
Zo niet, vind ik ze smorgens op hun kamer, maar UIT. Ik merk nooit iets van nachtelijke activiteiten daaromtrent. Zou ik dat wel merken zou ik een stevig gesprek aangaan, als dat niet helpt denk ik voor een week afpakken, bij het naar bed gaan. Je moet een kind ook de gelegenheid geven om er mee om te leren gaan!
Nu wordt het eigenlijk alleen maar aantrekkelijker voor haar.
shaila
Graag zou ik willen dat alle ouders dit eens deden! Echt de jongeren zijn dag en nacht er mee bezig en Catherine hoe merk je dat je kind snacht niet met hun mobiel bezig zijn? Ik denk er sterk over om het ook te gaan doen!
Alles kun je doen, lekker diep onder de dekens!!!
MvB
Shaila, dat vind ik nu ook. Ik hoor vaker om me heen dat ouders het wel zouden willen maar het bij voorbaat al denken dat het niet haalbaar is of het niet aandurven. Juist omdat je niet wil dat je kind achterloopt bij anderen of omdat je denkt dat het een onhaalbaar doel is. Jongeren groeien immers op met op alle mogelijke manieren 'beeldschermen' in hun leventje. In christelijke bladen wordt er juist vaker gezegd om als ouders regels te stellen als het hierover gaat. Juist omdat je je kind moet beschermen (zeker zolang ze nog niet volwassen zijn) en moet leren tijd te nemen voor God. Zou dat niet als ouders je belangrijkste motivatie moeten zijn?
sydneylover
Mijn oudste dochter is ook 15 dus ik kan me de reactie van de vraagstelster goed voorstellen!

Als ouders hebben wij, na aanvankelijk wat ruimer in de leer te zijn geweest, de teugels ook strakker aangetrokken. Mobiel na half 10 's avonds inleveren, en ook als er huiswerk gemaakt moet worden.

@vraagstelster: weet je wat het verschil maakte? Dat onze dochter, even oud als jij, nu rustiger slaapt, niet meer 's nachts om 1 of 2 uur wakker wordt en gelijk naar haar telefoon grijpt om vervolgens nog slechter te slapen en totaal brak wakker te worden.

Ik weet dat er ook jongeren zijn die dit van zichzelf uberhaupt niet doen, dat kan ik in jouw geval natuurlijk niet inschatten.
Misschien kun je met je ouders bespreken dat je hun door jouw gedrag laat zien dat je er geen misbruik van maakt, en zo zelf de verantwoordelijkheid krijgt van het telefoongebruik? Ik denk namelijk dat het in de kern meer daarover gaat, toch?
mieptruus
Beste 15 jarig meisje,
Waar heb je je mobiel voor nodig op die tijdstippen? Vraag eens eerlijk zonder boos of geïrriteerd te worden aan je ouders wat de precieze reden is van hun besluit.
Allen volwassen mensen hebben jouw leeftijd gehad. Ze zullen echt wel begrijpen waarom jij je mobiel wilt houden. Dus mag je erop vertrouwen dat zij er een goede reden voor hebben.
Nu is de taak aan jouw om hun te begrijpen!! Succes!!