Onstabiele relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 22 jaar en heb nu iets meer dan 1,5 jaar een relatie met mijn vriend van 27. We hebben een lange-afstands-relatie en zien elkaar toch nog geregeld per maand. Nu de laatste paar weken kamp ik met twijfels over onze relatie en of we er goed aan doen om deze voor te zetten. De voornaamste reden van mijn twijfel is dat ik na 1,5 jaar de relatie als onstabiel ervaar. Hij heeft het al drie keer uitgemaakt en er later spijt van gehad. Ook hebben we vaak discussies over de telefoon over de meest kleine en in mijn ogen onnuttige dingen, wat dan uren en zelfs dagen aan kan houden. We hebben ook veel fijne momenten gehad en de verliefdheid is inmiddels ook in liefde veranderd. Maar de laatste weken kan ik deze sterke twijfels niet meer negeren. We hebben samen vaak over deze problemen gesproken en hoe dit op te lossen. Maar we eindigen steeds weer op hetzelfde beginpunt, maar dan meer uitgeput. Om nog een schep boven op mijn twijfels te doen is er nu een ander jongen in beeld gekomen die bij mij in de omgeving woont en die bepaalde 'verliefde'? gevoelens bij mij oproept die ik toch wel als prettig ervaar, maar probeer te onderdrukken omdat ik niet mijn relatie wil gaan beëindigen omdat er iemand anders in beeld is gekomen die duidelijk interesse toont. Maar dat lukt echter moeizaam. Ik heb mijn vriend eerlijk verteld over mijn gevoelens, maar dat vatte hij niet zo goed op en hij reageerde met boosheid en onzekerheid. Begrijpelijk. Ik heb aangeven even een rustmoment in te willen lassen om goed na te denken of het verstandig is om door te gaan met onze relatie en of mijn twijfels zullen verdwijnen. Mijn vriend deed hier erg moeilijk over, maar gunde mij uiteindelijk toch de rust. Echter, in mijn hoofd is het een warboel en ik kom er maar niet uit. Ik bid tot God dat Hij mijn twijfels wilt bevestigen en Zijn wil aan mij wil openbaren. Ik leg het iedere dag opnieuw in Zijn handen. Het denken en overpeinzen put mij letterlijk uit en ik hoop snel op uitkomst. Graag zou ik adviezen willen krijgen hoe ik hiermee om moet gaan en wat ik het beste kan doen op dit moment. Het is verwarrend voor mijn vriend en ook voor mij. Ik wil mezelf er niet aan onderdoor laten gaan of spijt krijgen van een beslissing, gemaakt in twijfel.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Intussen is er enige tijd verlopen tussen jouw vraag en mijn reactie. Heb je al een beslissing genomen? Zit je nog in de time-outfase dan is een goed hulpmiddel bij alle twijfels die je beschrijft: ópschrijven. Gewoon, voor jezelf. Een soort van sterkte-zwakte analyse van al je verwarrende gedachten en bijbehorende gevoelens. Stel jezelf vragen als die ik nu voor je formuleer. Hoe komt het dat je twijfelt? In jouw ogen futiliteiten, in die van hem ook? Om welke futiliteiten gaat het dan? Staan die niet voor ingrijpender zaken? Wat is bij jou verliefd zijn? Wat liefde? Op welk moment is verliefdheid liefde geworden? Waardoor? Wat verwacht je van een relatie (in het algemeen)? Wat verwacht je van de relatie met de 'verre' vriend? Wat zou je mogen en kunnen verwachten van de jongen die nu ook plaats inneemt in je gedachten? Speelt de geografische afstand toch meer een rol dan aanvankelijk leek?

Nou, zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat kun je zelf ook. Iedere gedachte die je hebt is het waard om te onderzoeken op waarheid of onwaarheid binnen jouw eigen context. Eerlijkheid en openheid tegenover jezelf brengt je verder, tot een beslissing waar je vervolgens ook achter kunt staan. Het is goed om je vragen in Gods hand te leggen. Sta dan ook open voor de 'antwoorden' die Hij geeft: misschien op een heel andere manier dan jij verwacht!

Ik wens je sterkte, en vooral Gode bevolen. Laat me nog maar eens weten hoe het je vergaat... en met welke jongeman je je leven wilt gaan delen.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

instabieltwijfel