Klachten bij niet-verwerkt-verdriet

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

In mijn omgeving ken ik iemand die vaak lichamelijke klachten heeft. Dan heeft ze Pfeiffer, dan moet ze weer aan een glutenvrij dieet. Nu heeft ze klachten met de lever en last van vermoeidheid. Ze heeft veel meegemaakt. Haar vader is op jonge leeftijd overleden. Daar word thuis ook nooit over gepraat. Kunnen deze klachten te maken hebben met het verdriet wat zij nooit verwerkt heeft? Ze heeft haar verkering een jaar geleden uitgemaakt omdat haar ex-vriend telkens vroeg naar haar vader! Wat kunnen wij als familie hierin betekenen? Ik vind het moeilijk om hier een gesprek met haar over te beginnen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik snap je relatie met die persoon niet zo goed, is het een familielid, of een kennis? Je beschrijft de persoon waar je je zorgen om maakt enigszins vaag.

Het is lastig om als 'buitenstaander' wat te zeggen/vinden over de gezondheid van een ander. Ik begrijp dat je je zorgen maakt, omdat de persoon vaak ziek is. Is zij dan telkens bij de huisarts geweest, of zoekt ze op internet haar klachten op en stelt ze dan haar eigen 'diagnose'?

Je vraag is: kunnen deze klachten met niet-verwerkt-verdriet te maken hebben? Verdriet/angst/somberheid kan inderdaad aan je knagen en zeer veel klachten geven. Kun je met die persoon over dit verdriet praten? Of is dit een verboden onderwerp?

Als je een goede relatie met die persoon hebt, zou je een keer samen naar de huisarts kunnen gaan; als lichamelijke zaken uitgesloten zijn, zou de huisarts die persoon eventueel naar een psycholoog kunnen verwijzen.

Sterkte!

Drs. A. J. van den Noort

drs. A.J. van den Noort

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Huisarts

Tags in dit artikel:

gezondheidverwerking