Seksueel contact met ex-vriend

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Ik heb seksueel contact gehad met mijn ex-vriend. Mijn huidige vriend weet dit niet. Ik heb ook met mijn huidige vriend gemeenschap gehad en wij hebben nu trouwplannen. Vandaag drong het pas echt tot mij door hoe verkeerd ik bezig ben geweest en ik heb zo ongelofelijk veel spijt van mijn zonden. Ik heb God om vergeving gesmeekt en ik hoop dat Hij mij vergeven heeft. Nu is mijn vraag of ik aan mijn huidige vriend moet vertellen dat ik al eens eerder gemeenschap heb gehad. Mijn instinct zegt: ja natuurlijk. Maar ik weet dat wanneer ik het mijn huidige vriend vertel, hij niets meer met mij te maken wil hebben en hij het uitmaakt. Dit zou betekenen dat ik twee keer 'voor God getrouwd ben' en niet daadwerkelijk getrouwd ben. Terwijl, als ik het niet vertel, wij gaan trouwen. Aan de ene kant denk ik ook: ik weet ook niet al mijn vriend zijn zonden en ik wil het ook niet weten. Zijn er stellen die wel al elkaars zonden weten? Maar zou God mij kunnen vergeven als ik het hem niet vertel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat jouw situatie nog ingewikkelder en problematischer is dan je zelf denkt en in je vraag ook voorstelt. Want in het bijbelse gedachtengoed is gemeenschap hebben hetzelfde als getrouwd zijn. Op het moment dat je met je vriend-van-nu gemeenschap had, beging je in Gods ogen overspel. Want jij en je ex-vriend waren door het 'simpele' feit van seksuele gemeenschap levenslang aan elkaar verbonden. Dat jullie de volgorde van Gen. 2: 24 (1. vader en moeder verlaten, 2. elkaar aanhangen en 3. tot één vlees zijn) omgekeerd hebben in: 3. één vlees zijn, zonder de twee voorgaande fasen erbij te betrekken (d.w.z. te trouwen), maakt voor God niets uit.

Het is het hedendaagse lichtzinnige denken over seksuele gemeenschap dat ons vervreemd heeft van het bijbelse denken over deze dingen. En nu loop je er tegen aan! Dat nu pas echt tot je doordringt hoe verkeerd je bezig bent geweest, roept bij mij de vraag op: heeft niemand je dan ooit verteld en heb je zelf dan niet in de Bijbel gelezen dat seksuele gemeenschap mensen levenslang aan elkaar verbindt? En dat elke daad van seksuele gemeenschap met een ander overspel is ten opzichte van de partner met wie je voor het eerst seksuele gemeenschap hebt gehad? Zo zegt en wil God het (lees maar wat Jezus daarover zegt in Matth. 19:1-9). Je geeft dit trouwens zelf ook aan als je in je vraag schrijft: "...dit zou betekenen dat ik twee keer voor God getrouwd ben..." Dat kan dus niet, tenzij de eerste partner door de dood is weggevallen of het eerste huwelijk ontbonden is door overspel van de ander. De situatie waarin jij jezelf hebt gebracht, is (in bijbels licht bezien) nogal ingewikkeld en verwarrend.

Een tweede huwelijk (zo noem ik het toch maar) staat dus alleen voor je open als je ex-vriend inmiddels getrouwd is. In dat geval heeft hij namelijk (ook) overspel gepleegd door met een volgende partner gemeenschap te hebben. Ik schrijf dit allemaal wel feitelijk, maar ik hoop dat je inziet (en ik besef dat je ogen daar nu pas voor open zijn gegaan) dat wat gebeurd is, zo nooit had mogen gebeuren. Ik hoop ook dat je inziet dat je niet uit de moeilijkheden bent als je God om vergeving smeekt (want dat is het 'makkelijkste' in dit geval), maar ook bereid bent om de gevolgen van je zondige keuzes te dragen. In dit geval betekent dit dat je voor God geen volgend huwelijk kunt aangaan zolang niet vaststaat wat je ex-vriend heeft gedaan.

En wat je vriend-van-nu betreft: je weet, schrijf je, dat als je aan hem vertelt dat je met je ex-vriend gemeenschap hebt gehad, hij met je breken zal. Houdt hij dan wel genoeg van je om met hem een huwelijk aan te gaan? Vind je zo'n basis niet erg wankel voor een huwelijk? Het zal best schokkend voor hem zijn als hij hoort dat zijn a.s. vrouw zich al aan een ander gegeven heeft. Maar echte liefde kan wel een schok hebben. Anderzijds: als je het verzwijgt, ga je met een leugen het huwelijk in (ben je eigenlijk al ingegaan, omdat je ook met je vriend-van-nu gemeenschap hebt gehad).

Wanneer je deze zonde voor God wilt belijden (en dat doe je als je oprecht om vergeving smeekt), zul je die ook moeten belijden aan degene die het net zoveel aangaat als het jou aangaat: je vriend-van-nu. Anders is je belijdenis niet oprecht. Wat jij bijbels gezien behoort te doen, mag je niet laten afhangen van hoe je vriend erop reageert. Vaststaat dat je het huwelijk niet met geheimen voor elkaar mag ingaan. Zeker niet als het een kwestie betreft die ook de ander raken.

Ik voeg er nog aan toe dat het geen weg is waarop je Gods zegen kunt verwachten als je God smeekt om deze zonden te willen vergeven, terwijl je niet bereid bent de gevolgen van wat je verkeerd hebt gedaan onder ogen te zien. Er valt dus nogal wat puin te ruimen. En de vraag is of dat zomaar kan. Zo zie je maar wat voor een puinhoop wij ervan maken als we Gods geboden aan de kant zetten en onze eigen zin doen.

Je vraagt of andere stellen alle zonden van elkaar weten. Dat weet ik niet omdat ze het mij niet vertellen. Maar al zou ik je dat wel kunnen zeggen, dan is dat voor jou toch geen maatstaf om ernaar te handelen. De enige maatstaf voor ons handelen is het Woord van God.

Ik kan me voorstellen dat het bovenstaande antwoord niet het antwoord is dat je graag wilt horen. Helaas kan ik je geen ander antwoord geven. Want het gaat er niet om hoe je op de 'goedkoopste manier' uit de problemen kunt komen. Het gaat erom waarmee jij werkelijk bent geholpen. Welnu: werkelijk geholpen ben jij als aan jou een weg wordt gewezen waarover, bij alle gebrokenheid en schuld, toch Gods zegen is te verwachten. In jouw geval is dat een weg waarin je zowel naar God als mensen niets achterhoudt van de dingen waarom het in deze situatie gaat.

Bidt veel om de leiding van de Heilige Geest. Die brengt je op een rechte weg. Dat is geen andere weg dan die God in Zijn Woord wijst. Als dat zou betekenen dat je (nu) niet kunt trouwen (omdat je ex-vriend (nog) niet getrouwd is) of dat je vriend van nu de relatie verbreekt, is dat heel, heel verdrietig. Toch is alleen daarop zegen te verwachten en niet op een weg die je zelf kiest en die je buiten Gods wil om gaat.

Ik wens je van harte veel wijsheid vanuit de hemel.

Ds. P. van der Kraan

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Arnemuiden