Dansen op huwelijksfeest

Ds. H. Peet / 5 reacties

Vraag

Mijn vrouw en ik zijn Christelijk Gereformeerd (richting Bewaar het Pand). We hadden een discussie over het wel/niet mogen dansen op de bruiloft van een van onze kinderen. Zelf ben ik groot geworden met gedachte dat dansen is toegestaan (volksdansen) zolang je niet getrouwd bent. Ik zocht naar een hedendaags standpunt over dansen op zo'n huwelijksfeest als net genoemd. Volgens mij is dansen uitsluitend toegestaan binnen christelijk perspectief, als dit plaats vindt tussen twee gehuwden. Het dansen met een andere man of vrouw, niet zijnde je eigen vrouw of man is volgens mij niet toegestaan. Twee lichamen die op muziek afstemming zoeken is iets wat is voorbehouden aan echtelieden. Graag verneem ik een herderlijk antwoord of verwijzing naar een boekwerkje dien aangaande.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt naar literatuur over dit onderwerp. Uit Christelijk Gereformeerde Kring kun je er iets over vinden in het boekje van ds. J. Van Amstel, "Ingeschakeld", blz. 126 en volgende. Helpend zou ook kunnen zijn het boekje van Prof. dr. J. Douma uit de kring van de GKV. Hij bespreekt dit onderwerp in het boekje, "Christelijke Levensstijl" in de reeks ethische bezinning.  Ook hij zegt over dit onderwerp behartigenswaardige dingen, al is er zeker verschil in accent.

In beide artikelen wordt dansen niet gerekend tot verantwoorde vormen van tijdverdrijf. Tot op zekere hoogte zou het dansen van twee echtelieden verantwoord genoemd kunnen worden. Toch is het zeer de vraag of deze gedachte een legitimatie kan zijn voor de dans. Doorgaans brengt het je in een context die verre van christelijk is en komt er muziek bij kijken die echt niet verantwoord is . Daarnaast is het vaak (altijd?) gericht op het opwekken van gevoelens die thuishoren binnen een vaste relatie en wellicht moet je zeggen; die alleen thuis horen binnen een huwelijksrelatie. Inderdaad, dan zou het voor een getrouwd stel een dans niet persé verkeerd hoeven te zijn. Maar het zal op de dansvloer doorgaans heel moeilijk zijn om je hier in de praktijk consequent aan te houden. En dan mag ook wel genoemd worden de wereldse sfeer waarin het ons doorgaans brengt. Ook dat geeft tegelijk weer grote aarzeling. Juist hier mogen we wel denken aan de woorden van de Heere Jezus Christus: de geest is wel gewillig maar het vlees is zwak. Het laatste moet, dunkt me, de doorslag geven. Dat alleen al is reden genoeg om je op de dansvloer niet op te houden. Het is daarom heel begrijpelijk dat men in de christelijke traditie doorgaans zich van dit tijdverdrijf heeft onthouden.

Ik hoop dat je met het bovenstaande iets kunt. Met een hartelijke groet,

Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

dansenfeest
5 reacties
Daniel
Bij ons thuis was dansen, kaarten en biljarten uit den boze (mooie uitdrukking overigens, echt refo), nog altijd is dat diepgeworteld in mijn geheugen.
Dus dans ik niet, kaart ik niet en biljart ik niet, uit respect voor mijn overleden ouders.
Beste vraagsteller doe wat je hart je ingeeft, dan is het goed.
Catherine
Ik heb het gevoel dat deze vader een pittige discussie heeft met zijn kind(eren), die gaan trouwen en willen dansen op hun feest. Deze vader zoekt nu naar een overtuiging dat het niet geoorloofd is, gezien zijn vraag over een boekwerkje?
Als deze mensen van BhP richting zijn, zouden ze toch beter moeten weten?
Ik begrijp het standpunt eerlijk gezegd niet, dat dansen is toegestaan, zolang je niet getrouwd bent.
Maar wellicht wordt hier dan alleen de volks (boeren) danskunt mee bedoeld?
Als je wilt dansen op je bruiloft en je ouders zijn hierop tegen, (dat weet je als kind toch) en je bent dus ook niet in die traditie opgevoed, besef dan in welke gewetensnood je je ouders kunt brengen. Moeten ze blijven zitten, toekijken of moeten ze opstappen?
Ik hoop dat deze ouders straks met een gerust hart naar de bruiloft van hun kind kunnen.
levensbron
Misschien een alternatief:

Een mooi gedicht voor lezen, een levensloop in elkaar zetten over je kind, een stukje opvoeren over het stel wat gaat trouwen, leuke dia s van vroeger????(niet te lang) een mooie lied zingen, misschien is er iemand die een muziekinstrument speelt, ook heel mooi.
Er zijn zoveel leuke dingen om een avond passend in te vullen. Waarom moeten wij "christenen" mee doen met de wereld? We waren op een bruiloft van een familie lid. In de kerk trouwen enz.
Heel erg mooi allemaal.
s Avonds begon"het dansen". Ouders wisten van niets, familie wist van niets.
Alle christen mensen schrokken daar erg van. De meeste wisten er geen raad mee. Opeens was het erg stil (op de muziek na dan) en de meeste mensen vertrokken. Is dat wat je wil?

Bid maar stil: Psalm 32 :" Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn."

Ds Peet heeft het keurig verwoord.

Van harte sterkte en Gods zegen toegewenst op de trouwdag.
Ik hoop dat het een dag wordt om op terug te kijken en geen dag met teleurstellingen.
MUS
Waarom geen pleidooi voor Bijbels dansen?
En David danste uit alle macht voor het aangezicht des Heren; David nu was omgord met een linnen lijfrok. (2 Samuël 6:14 NBG51)
blijblij
@mus: haha, niet alleen dansen op een bruiloft, ook nog halfnaakt dansen op een bruiloft!