Schuldig over seksueel contact

C. M. Chr. Rots - de Weger / 8 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hadden na ongeveer een jaar verkering seksueel contact. Bij mij begon dat al snel te knagen omdat ik een soort schuldgevoel kreeg t.o.v. God. Ik wilde ermee stoppen. Mijn vriend begrijpt mijn keuze, maar vindt het erg lastig. Hij voelt zich daardoor eigenlijk afgewezen. Ook moeten we nog minstens vijf jaar wachten om te trouwen. Hij is bang dat hij het niet volhoudt. Hoe kunnen we hier het beste mee om leren gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Twee woorden: afspraken maken. En daarna drie: elkaar daaraan houden. Nee, dat is niet gemakkelijk. Wel duidelijk!

Sterkte ermee, al die lange jaren die er in het verschiet liggen.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
8 reacties
AHHK76
Je wijst je vriend niet af, maar het hebben van gemeenschap voor het huwelijk...! Dat is iets heel anders. Houd vast aan jouw grenzen! Jammer dat jullie al zover zijn gegaan, terwijl jullie nog zolang moeten wachten. Ik hoop dat jullie een weg vinden om te wachten en eerder te trouwen.
Het beste toegewenst.
levensbron
Hij begrijpt jou keuze, maar voelt zich afgewezen. Dat zijn twee uitersten.
Als hij om jou geeft respecteert hij jou keuze.
Als hij gelovig is moet hij dat helemaal begrijpen.
Dit heeft niets met afwijzen te maken, maar juist van elkaar houden en om elkaar geven en veel voor elkaar over hebben.
Als jij een schuld gevoel hebt,voel jij je daar toch ook niet goed door en moet je je verantwoorden voor God.
Ga er samen voor bidden als jullie het er moeilijk mee hebben.
En probeer stille plekken te ontwijken (samen op jou of zijn kamer)
Als jullie van elkaar houden komt het vast goed.( het is in een huwelijk ook geven en nemen dus een goede test)
Van harte sterkte en een gezegende en gezellige en ontspannende verkeringstijd toegewenst.
katlheen
Geven en nemen is het devies. Hij moet maar respecteren en "geven" dat jij je grenzen hebt. Zo heb ik dat ook in mijn huwelijk. Mijn vrouw wil kinderen, ik niet. Ik wil op reis, mijn vrouw niet. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Jouw grenzen zijn belangrijk, en als de ander dat niet kan respecteren, moet je er niet bij blijven.
moedervan2
Je vriend voelt zich afgewezen als jij een grens trekt. Dan vraag ik me af: weet hij waarom je een grens trekt? Mijn ervaring is dat het niet werkt als 1 een grens trekt en de ander continue die grens opzoekt. Dan ben je over een paar maanden echt weer terug bij af. Maak dus afspraken waar je samen mee kunt leven. Ik zeg: Waar een wil is is een weg! En dan moet je echt voor 100% achter die keuze staan. Je vriend is er onzeker in, hij weet niet of ie het volhoudt. Misschien een gek voorbeeld maar rokers die willen stoppen onder het mom van: ik ga proberen te stoppen, die roken echt snel weer. Dus ga het niet proberen, maar stop er gewoon mee. Gemeenschap is gewoon geen optie meer. Wel vraag ik me af wat je nog meer onder seksueel contact bedoeld: als een stel naar elkaar toe groeit blijft het niet bij een kusje op de mond na verloop van tijd.
Bepaal samen wat jullie grens is en hou elkaar daar aan.
inChristus
Laat de Liefde de boventoon voeren. Als je vriend je echt lief heeft, dan is het geen enkel probleem voor hem. Heerst bij hem de liefde of het seksuele verlangen?
Voor God ben je getrouwd, leef er naar! Moeilijk? Leg het bij de HEER neer. Doe dat btw met alles! Dat maakt het leven een stuk makkelijker.
Daniel
Wij staan kritisch t.o.v. onze naasten, seks voor het huwelijk ajakkebah en alleen als de ander alles openlijk zijn/haar zonden belijd zijn we tevreden. We willen de gelijke van Jezus zijn, volmaakt dus en wie van ons is volmaakt?
Want tussen droom en daad staan Bijbelse wetten in de weg en praktische bezwaren, en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.

Net als alle andere soorten seksuele immoraliteit, wordt seks voor het huwelijk herhaaldelijk in de Schriftteksten veroordeeld (Handelingen 15:20; Romeinen 1:29; 1 Korintiërs 5:1; 6:13,18; 7:2; 10:8; 2 Korintiërs 12:21; Galaten 5:19; Efeziërs 5:3; Kolossenzen 3:5; 1 Tessalonicenzen 4:3; Judas 1:7). De Bijbel is een voorstander van onthouding voor het huwelijk. Seks voor het huwelijk is net zo verkeerd als overspel of andere vormen van seksuele immoraliteit, omdat deze allemaal te maken hebben met seks met iemand waarmee je niet getrouwd bent. Seks tussen een echtgenoot en echtgenote is de enige vorm van seksuele relaties die God goedkeurt (Hebreeën 13:4).

Waar ik moeite mee heb is met het 'vingertje wijzen' een jarenlange verkering waar je elkaar wel mag kussen en een arm om elkaar heen mag slaan en meer niet, ik geef het je te doen.
arendine
"Ook moeten we nog minstens vijf jaar wachten om te trouwen."

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je 5 jaar zou moeten wachten met trouwen, behalve wanneer je nu pas 13 bent. En 13 is wat jong om seksueel contact met je vriend te hebben.

Je hebt geen diploma nodig om te trouwen, ook geen koophuis of dure jurk. Wat je nodig hebt om te trouwen zijn 2 mensen die voor God en getuigen beloven dat ze zich de rest van hun leven inspannen om in plaats van 2 afzonderlijke levens, een gezamenlijk leven te leiden.
Sterretje
@arendine Misschien is de vragensteller 17 en haar vriend ook zoiets, zitten ze op de middelbare school en hebben dus geen geld. Dan wordt trouwen lastig, aangezien je toch in je eigen levensonderhoud gaat voorzien en ook huur etc. moet gaan betalen. Dat gaat niet als je niks hebt.