Kristus of Gristus

Ds. H.H. Klomp / 7 reacties

Vraag

Waar komt het spraakverschil van de naam Christus vandaan? Vaak wordt de naam uitgesproken met "K"ristus maar ook heel veel als "G"ristus.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De naam Christus is de ambtsnaam van de Heere Jezus (Jezus-persoonsnaam; Heere aanspreektitel) Christus is dus de ambtsnaam. Letterlijke betekenis: Gezalfde. In het Grieks (transcriptie: chrestos) De ch is de Griekse chie die als een zachte g wordt uitgesproken. In het Nederlands wordt dat de ch, ook als een g uitgesproken. Nu is er in het moderne Nederlands een ontwikkeling in uitspraak dat de ch als een harde k wordt uitgesproken. Bijvoorbeeld chronisch (ziek) wordt kronisch (ziek); soms ook zo geschreven. Die ontwikkeling van de zachte g naar de harde k is er nu ook in de uitspraak van de (ambts)naam van de Heere Jezus. Christus wordt dan Kristus. Op zich is dat niet onjuist. Wel wordt de harde k in de uitspraak van deze naam als oneerbiediger ervaren dan de zachte Ch/g.
Hopelijk heb ik je vraag zo kunnen beantwoorden.

Groet en zegen,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Grieks
7 reacties
Rozijn
"Wel wordt de harde k in de uitspraak van deze naam als oneerbiediger ervaren dan de zachte Ch/g."

Een aardige uitspraak, maar waar is hij op gebaseerd? Liever een K dan een rollende G, zoals op geenstijl etc. gebeurt...
levensbron
brrrrrr, ik houd niet van ggggggristus.
Zo koud...Leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart, zegt de Heere Jezus zelf.
Dus de uitspraak Christus behoord met eerbied en ontzag gezegd te worden zachte kkkk Christus.
Zoals de heiland Zelf is.
Jess
In NH wordt de ch als k uitgesproken, dacht voorheen dat het daardoor kwam dat ik met het woord kristelijk was opgevoed want hoorde mensen uit andere delen van het land het wel over Christelijk hebben
mortlach
Persoonlijk heb ik het idee dat het ook een manier is van protestanten om zich te onderscheiden van de (rooms) katholieken. Ik kan me niet herinneren dat in de RK de ch zacht werd uitgesproken, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
jeewee
Beetje vreemde uitleg van de dominee...
In veel talen is het gewoon een harde K, zoals in het Engels, Frans, Spaans, Portugees en zelfs in het Duits.
Mijn collega heet Chris en een nichtje heet Christina. Een ook die worden geen Gris of Gristina genoemd...
Zelfs in het Grieks wordt ??????? met een K uitgesproken...
blijblij
@jeewee: maar niet in het Koine-Grieks, de taal van het N.T.
blijblij
je zegt in toch ook "oh oh cherso" en niet "oh oh kerso" (van chersonysos, een grieks eiland) (voor wie wel eens rtl 5 kijkt ;) )