Gewaarschuwd tegen de tv

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt er door sommige predikanten weinig of niet gewaarschuwd tegen de tv? Het lijkt in onze gezindte tegenwoordig wel normaal dat men een tv heeft.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Terecht heeft iemand eens gezegd dat tv betekent: tot verdoemenis. Zelf zijn we niet in het bezit van dit toestel. Dat betekent niet dat we daarom beter zijn, want ons hart is van binnen een grote tv. Toch zijn we verbijsterd over de grote en donkere invloed die dit medium heeft in onze gezinnen. Geweld, overspel, intriges zijn de programma’s die veelvuldig worden uitgezonden. Zo wordt vergif gestrooid in de harten en de kranten laten ons zien hoe dit vergif doorwerkt..Uiteraard ligt dit niet aan het tv-toestel, maar aan de mens die dit toestel hanteert.

Zijn er dan geen christelijke omroepen? Mij valt op dat programma’s van deze omroepen vaak erg vlak zijn en daarom misleidend. Bekend is het verhaal van de man die een tv-toestel kocht. Toen dit in een doos werd thuisbezorgd, zag de man hoe op de doos, waarin de tv verpakt was, stond: tv, de wereld in huis. Het was voor hem aanleiding het toestel te verwijderen. Wij houden het er voor dat als de Heere een mens bekeert, de tv buiten de deur gaat.

Overigens moeten we ook ernstig waarschuwen voor het andere medium: de radio. Steeds grover wordt het taalgebruik dat we over ons uitgestort krijgen. Ook is daar vaak het sarcasme jegens hen die in alle zwakheid willen leven naar Schrift en Belijdenis. En dan nog maar te zwijgen over verschillende kranten. Ze zeggen dat ze alleen maar signaleren, maar de grens met het infiltreren is zo zwak en vaag.

Zou de tv zo massaal verpreid zijn als we geen boos hart hadden? Bestaat daarom dit medium, zoals vele anderen, niet bij de donkere gratie van de zondenval? En blijkt uit de wijze waarop we met deze media omgaan ook niet heel duidelijk wat in je hart leeft? Met de zorg die je in deze uitspreekt, gaan we helemaal me. Het werelbeeld van de maatschappij van nu is ook aan de tv te danken.

Hartelijk dank voor je vraag. Graag wil ik je de zegen van de Heere toebidden!

Ds. J. Van Rossem

Ds. J. van Rossem

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Rossem is op 7 maart 2013 overleden.

Tags in dit artikel:

tv