Psychisch misvormd door vader

Ds. W. Pieters / 1 reactie

Vraag

Dit is een vraag voor een dominee uit de Hersteld Hervormde Kerk. Mijn vader heeft mij in mijn jeugd psychisch misvormd en andere familieleden fysiek mishandeld. Volgens een familielid is mijn vader de reden dat hij niet meer naar de kerk gaat. Mag ik dit mijn vader kwalijk nemen? God zegt immers dat we onze vijanden moeten liefhebben en onze schuldenaren moeten vergeven. Wat vraagt de Heere hierin van mij?

Antwoord

Mishandeld te zijn of misbruikt als kind in de omgeving waarin je veiligheid verwachtte en mocht verwachten, is zó traumatisch dat de gewone omschrijving "vergevingsgezindheid" niet zomaar hierop van toepassing is. Van groot belang is om nooit goed te noemen wat zonde was: de mishandeling die jou is aangedaan. Dit neemt echter niet weg dat wrok koesteren of het bittere verleden steeds weer opgraven ook geen oplossing biedt.

De weg die God ons wijst, is terug te keren tot de Oorsprong van het Geluk, God Zelf. Betekent dit dat je verleden dan zomaar verdampt, of dat je zomaar vrede hebt met wat je is aangedaan? Nee. Maar het betekent wel dat je -hoe langzaam je ook vooruitgaat- een gang inzet op weg naar (hoe ver verwijderd ook) vergevingsgezindheid.

Is vader de oorzaak of een oorzaak van de kerkverlating van jouw familielid? Omdat ik niets anders weet dan wat jij zelf schreef, kan ik natuurlijk geen oordeel vellen; ik kan dat niet beoordelen, maar het zou zeer goed mogelijk zijn dat het op zijn minst een aanleiding ervoor is.

Alleen, dan moeten we elkaar wel eerlijk in de ogen kijken en zeggen: omdat één kerkganger zich zo heeft misdragen, is nog niet élke kerkganger van hetzelfde soort. Verder staat ieder voor zijn eigen keuzes verantwoordelijk/aansprakelijk. God zal jou, jouw familielid en ook mij dáárop aanspreken. Niet: wat heeft die ander gedaan?, maar wat heb JIJ gedaan?

Nodig dat familielid uit om opnieuw tot Gods genadetroon de toevlucht te nemen!

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

vadervergeving
1 reactie
MUS
Zaken die onder het burgerlijk recht vallen moeten nooit met de mantel der liefde bedekt worden!