Adam en Eva waren niet alleen

prof. dr. M.J. Paul / 2 reacties

Vraag

De vraag met wie Kain trouwde is al eerder gesteld. Ik las in het archief de antwoorden. Kain is met een zus getrouwd. Dat lijkt me heel logisch! Afgelopen zondag hoorde ik in een preek het volgende: Er waren naast en ongeveer tegelijk met Adam en Eva ook mensen buiten het paradijs geschapen. Maar alleen in Adam blies de Heere God Zelf het leven. Kain zou dus met een van die andere schepselen getrouwd zijn. Deze gedachte is volgens de dominee afkomstig van Augustinus. Na twee dagen speuren in de Belijdenissen en andere boeken van Augustinus, heb ik het nog niet kunnen vinden. Weten jullie het misschien?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Volgens een joodse overlevering hadden Adam en Eva 56 kinderen: 33 zonen en 23 dochters. Een dergelijke overlevering is niet te controleren, maar geeft wel aan dat er in de loop der eeuwen heel wat kinderen geboren konden zijn. Adam is immers 930 jaar oud geworden (Gen. 5:1-5). Wat dat betreft kan Kaïn inderdaad met een familielid getrouwd zijn.

Zijn er nog meer mensen geschapen dan Adam en Eva? Reeds in 1655 publiceerde Isaac de la Peyrère een boek met de titel "Praeadamitae", pre-Adamieten, dus mensen die voor Adam geleefd hebben. De inhoud werd echter van kerkelijke zijde direct veroordeeld en het boek werd in 1656 in Parijs in het openbaar verbrand. Volgens deze auteur laat Romeinen 5 de mogelijkheid toe dat Adam slechts de stamvader van Israël was en dat niet alle geslachten van Adam (en later Noach) afstammen. Overigens kwam in de oudheid ook al de gedachte voor dat mensen op diverse plaatsen ter wereld onafhankelijk van elkaar ontstaan zijn.

Later zijn er variaties op deze theorie verschenen, maar ze zijn alle nogal speculatief. Je hebt een dominee horen vertellen dat er ook mensen buiten het paradijs waren geschapen. Dit staat echter nergens in de Bijbel te lezen. Naar mijn overtuiging geeft zowel Genesis als Romeinen aan dat heel de mensheid afstamt van Adam en Eva. Wonderlijk genoeg zouden volgens de aangehaalde preek de mensen buiten het paradijs geen levensadem ingeblazen hebben gekregen. Bij mij rijst dan de vraag hoe deze mensen ooit geleefd kunnen hebben. Die levensadem was toch noodzakelijk? Zie Genesis 1:7 en Ezechiël 37:9-10. Volgens de predikant waren er dan twee soorten mensen, en die hebben zich met elkaar vermengd? Met en zonder levensadem? Ik weet niet goed wat ik mij hierbij moet voorstellen.

En dan nu Augustinus. Bij mijn weten heeft deze kerkvader nergens gezegd dat er mensen buiten het paradijs geschapen waren. Het is wel waar dat hij een speciale opvatting had over de schepping. Hij meende dat God in één ogenblik alles schiep in plaats van in zes dagen. Dit heeft te maken met een foute vertaling van het apocriefe boek Jezus Sirach in de Griekse Septuaginta (zie Sirach 18:1). De zes dagen bieden in dat geval een vertelling over het verloop van de schepping die in werkelijkheid in één moment plaatsvond.

De opvattingen van Augustinus zijn te lezen in zijn "Belijdenissen" (13.33.48) en in zijn "De stad van God" (11.6). Overigens ging Augustinus daarbij ook uit van een wereld die in zijn tijd (rond 400 na Christus) nog geen 6000 jaar oud was en hij bestreed de opvatting van een hogere ouderdom (12.10). In de paragrafen hierna bespreekt Augustinus diverse theorieën van de filosofen van zijn dagen, maar hij verwerpt alles wat tegen de Schrift ingaat. Deze gedeelten zijn niet gemakkelijk te begrijpen, en mogelijk heeft de predikant hier inspiratie opgedaan voor zijn preek. Echter, in 12.18 verklaart Augustinus dat hij niet gelooft dat er voor de schepping van de eerste mens andere mensen zijn geweest, hoewel sommigen menen dat er allerlei kringlopen geweest moeten zijn.

Kortom: de theorie dat er mensen buiten het paradijs geschapen waren, is erg speculatief en niet goed te onderbouwen. Diverse bijbelgedeelten wijzen in de richting van een schepping van heel de mensheid uit één echtpaar, Adam en Eva.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

AdamEvaparadijsschepping
2 reacties
MUS
De gedachte die de vraagsteller noemt strijdt ook met 'En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning' (Handelingen 17:26) en daarmee met de Schrift!
vlokje
Toch blijft het een mysterie dat God zegt: Al wie Kaïn doodslaat, zal zevenvoudig gewroken worden. En God stelde een teken aan Kaïn dat al wie hem vond hem niet zou verslaan.
We lezen helemaal niets van broers of zussen van Kaïn en Abel, voordat Kaïn zijn broer versloeg.
Maar al direct nadat hij ging dolen op de aarde staat er iets over een huisvrouw voor hem.

Adam en Eva moeten dan meerdere kinderen hebben gehad die allemaal met een eigen broer/zus zijn getrouwd, maar daar staat gewoon helemaal niets over. Ook Seth moet met een eigen zus zijn getrouwd.
Sommige vragen blijven onopgelost, en het blijft gissen naar de werkelijke situatie, en dat is altijd riskant...