Leeftijd voor belijdenis

Ds. H. Paul / 4 reacties

Vraag

Er zijn over dit onderwerp al best veel vragen gesteld, maar ik kon toch het antwoord op mijn vraag niet vinden. Mijn vraag is: Is er een bepaalde leeftijd in de Ger. Gem (in Ned.) om belijdenis te doen? En zo ja, welke dan? Ik ben namelijk 15 en pas tot het 'echte' geloof gekomen. Nu zou ik heel graag belijdenis doen, maar dat lijkt me veel te jong. Ik heb tenminste bij ons in de kerk nooit jongeren gezien die jonger dan 18 jaar waren, eerder rond de 20. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen! Met vriendelijke groet, een meisje.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Ik kan je vraag begrijpen. Wie het ware geloof mag bezitten, verlangt er ook naar dit te belijden. Toch is het niet verstandig dit ene doel alleen voor ogen te hebben. Het is voor het geloof ook heel nuttig om meer kennis te verkrijgen van Gods Woord en de belijdenissen. Daarvoor zijn de catechisaties heel nuttig. Volg die nog maar enkele jaren. En lees veel goede boeken die je onderwijs geven, mede om het geloof te versterken. Ik denk bijvoorbeeld aan Comrie "Het ABC van het geloof" of de "Eigenschappen van het geloof", Smytegelt enz.

Als je dan 18 jaar hoopt te worden, is dat een goede leeftijd om naar de belijdeniscatechisatie te gaan. Forceer maar niets. Zij die geloven haasten niet.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

belijdenisleeftijd
4 reacties
Lelietje
Wat mooi dat je zo jong tot geloof bent gekomen! Ik herken je vraag wel. Zelf was ik ook 15 toen de Heere heel duidelijk heeft willen spreken dat ik in Hem mocht zijn. Een wonder! En dan kan er inderdaad het verlangen zijn om belijdenis te mogen doen, dat was bij mij ook. Ik heb ook gewacht tot ik 18 was en heb toen belijdenis mogen doen (afgelopen pasen). Wat de dominee in zijn antwoord aangeeft is mijns inziens waar. De catechisaties zijn heel nuttig om meer kennis te krijgen! Bij ons in de gemeente is het ook niet gebruikelijk dat iemand van 18 jaar al belijdenis doet, maar dat maakt niet uit, het gaat om wat de wil van de Heere is! Die wil de Heere je ook in de weg van de middelen aanwijzen.
Jedidja1
Catechisatie is inderdaad heel belangrijk om meer kennis te verzamelen, maar mijn ervaring is dat ik op de belijdeniscatechisatie meer heb geleerd dan al die jaren 'gewone' catechisatie. Wat misschien ook zou kunnen (in onze gemeenten gebeurt dat wel vaker), is dat je vanaf volgend seizoen twee jaar belijdenscatechisatie volgt en dan belijdenis doet. Prik je niet teveel vast op leeftijd en wat normaal is. 15 is misschien wat te jong, maar 16 of 17 kan prima. Dan maak je toch ook op andere gebieden zelf je keuzes? Wat ook nog kan is dat je na je belijdenis gewoon nog een paar jaar naar catechisatie gaat (of is er bij jullie misschien iets als post-belijdenis-catechisatie?)
Gods zegen!
vdm02
Van harte gefeliciteerd vragensteller. Je bent gebracht op de weg. Zoek het maar niet in kennis van God. Het gaat om kennis aan God. Het gaat niet om feitjes en dogma's. Het gaat om persoonlijke kennis. Bid maar om die geheiligde kennis om meer en meer Gods' verborgen omgang te vinden. De rest komt dan vanzelf en Hem te mogen belijden voor de mensen begint natuurlijk niet pas nadat je formeel een ja-woord voor in de kerk hebt gegeven. Dat mag je nu al doen.
MUS
Het is Joods om op deze leeftijd zoon (of dochter) der wet te worden!