Voor de vierschaar Gods gedaagd worden

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er bedoeld als een predikant het heeft over "voor de vierschaar Gods gedaagd worden"?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt naar de betekenis van een uitdrukking die wel voorkomt in de prediking van reformatorische kerken.  Het woord "vierschaar" duidt op een rechtbank. Een rechtszitting houden heette vroeger: "de vierschaar spannen." Het woordenboek vertelt mij bij het woord vierschaar: "oorspronkelijk een door vier scharen of banken ingesloten ruimte voor de rechters, terwijl de toeschouwers er rondom heen stonden." De vierschaar Gods betekent dus: Gods rechtbank.

In de taal van het geloof wordt er mee bedoeld dat je heel persoonlijk je schuld tegenover God leert zien. God komt om Zijn recht in ons leven. De wet die deze hoogste Rechter hanteert zegt: betaal mij wat gij mij schuldig zijt.

Op grond van Zijn wet en recht moet de hoogste Rechter mij veroordelen. Alleen dankzij het werk van Christus, Die als Advocaat tussentreedt, kan een schuldige zondaar worden vrijgesproken. Dat is het wonder van de genade. Christus heeft aan Gods recht voldaan. Daarom kan de Rechter mij op rechtsgronden vrijspreken, als Hij mij aanziet in Christus.

In de Bijbel vind je een voorbeeld van een rechtsgeding beschreven in Zacharia 3, waar het gaat over Jozua de hogepriester die wordt aangeklaagd maar toch vrijgesproken. Vgl. Rom. 3, 23-24, Rom. 5,1-2. Heid. Cat. Zondag 23, Ned. Geloofsbelijdenis art 22 en 23.

Hartelijke groeten,

Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

vierschaar