Vreemde eend in de bijt

Ds. H. Korving / 17 reacties

Vraag

Jaren geleden ben ik met mijn trouwen overgegaan van een Evangelische gemeente naar de Christelijk Gereformeerde Kerk; de kerk van mijn man. Dit was een enorme overstap voor mij: een kerkorgel i.p.v. een band, alleen maar Psalmen op hele noten i.p.v. Opwekkingsliederen, altijd een jurk aan en hoed op naar de kerk, de ingetogen sfeer i.p.v. een hartelijke sfeer, op sommige punten een andere leer en een andere geloofsbeleving. Ik heb echt geprobeerd mij te settelen in de CGK, maar voel mij na tien jaar nog steeds een vreemde eend in de bijt. Onlangs kwam ik weer in mijn oude gemeente en bemerkte toen pas hoe zeer ik de diensten daar heb gemist! Ik genoot van elke minuut, ik was weer thuis! Ik bemerkte toen pas hoe ik de afgelopen jaren eigelijk een lauw christen ben geworden en dat ik mij niet gevoed heb gevoeld. Ik heb dit mijn man verteld en gezegd dat ik het liefst elke zondag daar weer naar toe zou willen gaan, maar mijn man ziet dit absoluut niet zitten. Ik vind dit erg moeilijk, want het liefst wil ik samen met mijn man kerken, maar waar hij zich juist thuis voelt in een behoudende kerk, heb ik het tegenovergestelde. Ik weet nu niet hoe het verder moet. Ik kan niet verder op de oude manier, maar wat wel?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik begrijp uw vraag, maar vind het moeilijk om er een antwoord op te (kunnen) geven. Die moeite hangt nauw samen met het persoonlijk karakter van uw vraag. Deze betreft zozeer uw privé-situatie, dat het voor een buitenstaander die u niet kent heel moeilijk is om er werkelijk iets zinnigs in te zeggen. Het lijkt mij toe dat uw vraag in een persoonlijk gesprek met uw (wijk-)predikant of wijkouderling aan de orde komt, zodat bezien kan worden  op elke manier uw inbedding in de gemeente beter tot zijn recht zou kunnen komen.

Adviseren dat ieder maar naar zijn 'eigen' kerk zou moeten gaan doe ik niet. In het huwelijk is het juist zo belangrijk om samen in hetzelfde spoor te gaan, al betreft dat niet alleen het kerkelijke leven maar zeker ook het geestelijke leven.

Er zijn in uw schrijven een aantal dingen die als tegenstelling tegenover elkaar worden gezet, waarbij het voor mij de vraag is in hoeverre hier de subjectieve beoordeling en voorkeur een rol speelt. Met andere woorden: iemand anders zou dezelfde zaken heel anders kunnen beoordelen. Het komt mij voor dat u met name bij uzelf te rade moet gaan -en meer nog bij de Heere- hoe u de door u ervaren lauwheid zou kunnen ombuigen naar hartelijke verbondenheid aan de dienst van God. Dan kunt u zelfs in een behoudende CGK de vreugde van het heil ervaren. Dat durf ik te zeggen, omdat ik dat weet uit ervaring.

Vergeet ook niet dat niet één gemeente volmaakt is en wij geduld moeten hebben met de gebreken van de kerk, net zoals je in een goed huwelijk uit liefde voor elkaar ook geduld hebt met de onvolkomenheden van de ander, zoals de ander dat ook moet doen ten opzichte van ons. Als de kinderen lastig worden, loop je als moeder toch ook niet weg uit je gezin?

Ik bid u wijsheid, liefde en geduld toe, met trouw en gehoorzaamheid aan de roeping die u gegeven is.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

17 reacties
hjrl
Aan ds en aan de andere reageeerders: kan dit antwoord ook op mij toegepast. Als Hervormde ongedoopte puber kwam ik een rk broeder tegen. Na zijn ontslapen en 10 jaar praten; ontmoeten en lezen werd ik op mijn 26e gedoopt door een rk priester. Nu 20 jaar daarna ben ik nog steeds niet thuis in de Rkk. Maar ik ben daar wel gehuwd met een uit de rk afkomstig meisje/vrouw. WAT NU?
rotterdam
's-Morgens naar de Evangelische Gemeente en 's-avonds naar de Christelijk Gereformeerde Kerk ?
cb24
aan de vraagsteller:

het is niet zo dat je je in een kerk geheel thuis moet voelen. Het gaat immers om het Woord van God dat word verkondigt. Ga daar eens op letten. Ik ga niet oordelen welke kerk er wel de zuivere leer heeft. Maar waar het woord van God recht verkondigt word daar hoor jij thuis. En dat kan soms zo zijn dat je je niet thuis voelt omdat het Woord soms scherp kan gepredikt worden. Maar waar ook het evangelie is. Ik zou als ik jou was niet op adviezen van mensen af gaan. Ga kijken waar de drie stukken zijn van ellende verlossing en dankbaarheid. dan kun je wel denken dat is allemaal zwaar enz. Maar vraagsteller denk aan je ziel voor de eeuwigheid je ziel verdient het dat deze eerlijk word behandelt. en daarbij moet je niet op gevoel letten.
ga in gesprek met je man en de dominee van cgkerk

aan hjrl: ook voor jou zou ik zegen wat hier boven staat let op de zuivere leer.
Als je dat doet dan moet ik een ding zeggen maar dat is niet om te oordelen. maar ik wens het beste voor je ziel. De leer van de rkkerk is NIET zuiver. Verder zou ik zeggen ga in gesprek met iemand die je vertrouwd. ik merk dat je met je vraag echt zit dat je het echt meent dat je nu niet weet wat je moet doen. Wat zegt je vrouw? wil hij wel blijven bij de rkkerk?
kun je iets meer omschrijven.
mieptruus
cb24, je oordeelt toch.Ik deel je mening over de RK, maar....
Is de leer bij de CGK zuiver?

Ik weet het niet. De leer in de RK komt niet overeen met de leer die ik leerde in de GG.
Maar ook de leer van de GG komt niet overeen met de leer uit een Evangelische gemeente.

En laat me dat toch duidelijker overkomen dat de GG leer. Ik kan niet verder met de leer binnen reformatorische gemeentes, althans de meeste niet.
Laatst een stuk gelezen van een evangelist uit de GG. Daar vond ik wel rust in.
Ook bij sommige evangelische is het niet het gevoel.Er worden zaken vertelt over de evangelische hoek die niet altijd kloppen!

Hjrl, je zou de zondag kunnen delen in RK en Hervormde? Uiteindelijk kan je elkaar niet dwingen. Alleen je kinderen "dwingen" om in te gaan.
Ergens moet je iets. Succes in deze moeilijke weg.
Alexander91
Ik ben het helemaal eens met de dominee. Ik wil wat verder gaan nog voor de vragensteller. Als je zelf die warmte in je eigen gemeente zo ervaart, probeer die warmte door te geven aan deze gemeente. Deze mensen willen ook God loven en eren. Ben jij in jouw positie en met jouw gaven en ervaring niet veel meer nodig in een "lauwe" kerk? Als alle ledematen van het Lichaam van Christus straks een eigen kerkverband hebben, dan zakt alles in elkaar.

Ik besef dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, maar een eerste stap is om je gedachten om te buigen zoals God het wil. God wil dat we in de plek ons gegeven, ons werk doen tot Zijn Eer. We moeten woekeren met onze gaven.

Praktisch gezien, zoek de ruimte op die in de kerk gegeven wordt. Regels zijn lastig aan te passen en zorgen vaak voor frustratie en daardoor boosheid, en dat is niet goed. Neem een weg die niet zomaar daar naar toe leidt. Binnen de regels van de kerk is het goed mogelijk om de gemeente weer actiever te maken mbv jouw gaven. Je kunt van alles organiseren lijkt mij :-).

Jij hebt een kans hier om iets te betekenen voor arme zondaren. Grijp die aan! Het is niet de weg van gemak. Die nemen we allemaal, ik ook, en als je die neemt is je niets te verwijten, want dan ben je gelijk aan ieder ander. Jij hebt een kans nu, probeer er iets van te maken :-). Gods weg is vaak een weg van eenzaamheid, maar zij die zich vernederen, zullen eens verhoogd worden. Dat is een mooie belofte!
j123
Ik kan de vraagsteller zo goed begrijpen. Het is soms net of er in de kerk over een andere God gepraat wordt dan de God die jezelf hebt leren kennen. Dat gaat veel dieper dan je niet zo goed thuis voelen.
Volgens onze dominee is de kerkdienst bedoelt om je je diepe ellende te laten zien. Hij preekt altijd voor de onbekeerden. Maar volgens mij is de kerkdienst bedoeld tot versterking van je geloof. Dat is een groot verschil. Wanneer je dan zondag aan zondag geen "eten" krijgt in de kerk, zit je er niet op je plek.
hjrl
Hoewel deze draad niet n.a.v. mijn vraag is, toch dank aan CB24 en MiepTruus. Mijn vrouw is van huis uit Rk. Toen ze mij ontmoette was ik op eigen gelegenheid al Rooms gedoopt en had ik Eerste Communie en Vormsel gekregen. Door het huwelijk ben ik gaan zien wat de Rkk uitwerkt en ben ik innerlijk terug bij de Vrije Genade. D.w.z. door geloof krijgen we deel aan wat de Heere geeft door Zijn Zoon. Mijn vrouw is echter wars van alle protestantse uitingen, al is ze ook argwanend m.b.t. de clerus. Ze is niet in NL geboren en draagt weet van de misstanden, zonder zelf slachtoffer te zijn.
mieptruus
Als je altijd bezig bent of je wel een kind van God bent/word en je gaat naar een gemeente waar gezegd word dat je je moet bekeren en maar veel moet vragen om een nieuw haart, zit je niet goed.
En zo kan het ook andersom.
hjrl, er zijn in alle dominanties wel misstanden.
Boaz
[quote]Er zijn in uw schrijven een aantal dingen die als tegenstelling tegenover elkaar worden gezet, waarbij het voor mij de vraag is in hoeverre hier de subjectieve beoordeling en voorkeur een rol speelt. Met andere woorden: iemand anders zou dezelfde zaken heel anders kunnen beoordelen. [/quote]

Ongetwijfeld waar, maar wat heeft de vraagsteller daar aan?
Doorgaans wordt iemand er op gewezen vooral te proberen te blijven in de huidige gemeente, maar wordt er dan ook iets verwacht van de kant van de gemeente? Zangavonden met een band? Ook andere liederen in de eredienst?
Men kan zich doorgaans beperkt aanpassen, maar als daar een gemeente tegenover staat waar de vraagsteller zegt niet te worden gevoed, is de grens bereikt.
Goede afspraken maken met partner hierover en proberen af en toe met elkaar mee te gaan naar elkaars diensten lijkt de middenweg..
mieptruus
Nou Tara, ik ben het voor de verandering met je eens!
Jammer dat erg geen smiley's zijn. Kon ik je een knipoog geven.
mieptruus
Ja ik kom uit de kast, hihihi.
Maar wat is eerlijk voor uit komen? Ik kies er niet voor om niet met jou eens te zijn.Ik was het gewoon niet.
We hebben gewoon een verschillende kijk op zaken.
dijna61
Vraagsteller: De inrichting van de eredienst heeft alles te maken met de visie op gemeente zijn. Je zou eens in gesprek kunnen gaan met de kerkenraad over het beleid wat men voert, als dat er al is, en wat hun visie is op gemeente zijn. Er zijn kerken die een duidelijk visiedocument hebben, maar vele "behoudende" gemeenten hebben dit helemaal niet. Zij staan nog in een traditie van 40 à 50 jaar geleden en zijn daarin zo verstard dat ze daarvan niet afwijken. Dat is erg jammer, want stilstand betekent ook hier achteruitgang. Kerkgang wordt een sleur alles is voorspelbaar en de preken blijven steken in: bekeerd u, bekeerd u.... je merkt het zelf dat je geloof gaat kwijnen. Er is geen groei, daar is de preek ook niet op gericht. Ja, dan moet je je toch ernstig afvragen of je hier nog op de goeie plek zit.
mieptruus
Zo Dijna61,
Goed verwoord.Ik herken mijn gedachten hierin.
Alexander91
@dijna61
Ik herken mij absoluut niet in het beeld wat jij schetst. Preken zijn in mijn ogen nooit voorspelbaar en mijn geloof vuurt weer op elke zondag dat ik in een "saaie" kerkdienst zit. Mijn geloof groet er ook door.

Het is makkelijk om af te kraken wat je niet kent. Jammer dat je je niet bedenkt dat God mensen naar Hem toe leidt op verschillende wegen en van verschillende achtergronden. Lekker bekrompen gedacht...
dijna61
Alexander91.
Wat ik bedoel is niet afkraken en wat jij een saaie kerkdienst noemt hoeft dat helemaal niet te zijn. Niet elke cgk is hetzelfde. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar dit was onze ervaring. Wij hebben een hele goede tijd gehad in de cgk, maar zijn op een gegeven moment wel vertrokken en niet alleen wij, maar velen met ons, omdat we merkten dat we geen stap verder kwamen in geloof. Op zich is het natuurlijk niet verkeerd als er óók gepreekt wordt bekeerd u, maar hoe verder als die bekering een feit is... Het geloof moet handen en voeten krijgen in de praktijk van alledag!
Alexander91
@dijna61
Het is goed en eerlijk om je ervaringen erin te delen, maar probeer te voorkomen dat je de beelden die met die ervaringen samen gaan, tot waarheden gaat verheffen (in je eerdere reactie ben je behoorlijk stellig over "starre" gemeentes.
Ik kan nu ook mijn tegengestelde mening geven waar ik ook de bijbehorende ervaringen mee heb, maar wat voor nut heeft het hier? Is het opbouw? Volgens mij is het afbreuk en een op afstand houden van andere kerken.
En dat terwijl het onze taak moet zijn om 1 te zijn (Joh 17:) "opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt." Uit het 1 zijn gaat zo'n krachtige boodschap uit. Als iemand je vraagt waarom hij/zij juist in jouw kerk zou moeten zitten en niet in een Roomse of gereformeerde kerk, dan doen redeneringen waarom het geloof in die andere kerken eigenlijk niet goed is toch helemaal geen goed? Dit zorgt voor verwarring en het maakt ongeloofwaardig. Het klinkt als: wij hebben de waarheid ontdekt en hier is die het zuiverst. Dat riekt naar beeldenverering. Waar de Roomsen vaak Mariaverering wordt verweten, is dat in "behoudende" gemeentes de verering van de bevindelijke bekeringsschema's en in de "lichtere" gemeentes de verering van het "handen&voeten"-geloof.
Wij zijn echter allen zondaars, op weg naar de eeuwigheid, maar zoals het er nu naar uit ziet in kerkelijk Nederland is de vergelijking van Gods kerk als 1 lichaam werkelijkheid geworden. De handen en voeten menen dat ze de ingewanden niet nodig hebben en vice versa.

Als we Gods Koninkrijk willen uitbreiden (en dat is onze taak: we hebben gaven gekregen om nu te besteden, om mee te woekeren, niet om te wachten tot de Meester terugkomt), dan zullen we allereerst weer 1 moeten worden, willen we de wereld zover krijgen dat ze inzien dat Christus van God is gezonden, om ons te redden.
Ineke
@alexander91. Mooi antwoord!