Twijfel in het hart

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Sinds een poosje kan ik geloven dat ik echt bij God hoor. Echter, door ervaringen uit het verleden kan ik moeilijk vertrouwen en dat werkt ook door naar God. Daardoor komt er toch weer twijfel in mijn hart of mijn geloof wel echt is. En op dat moment voel ik me weer heel ver van God verwijderd. Heeft u tips hoe ik hiermee om kan gaan?

Antwoord

2 reacties
Alexander91
Beste vraagsteller: Jezus zegt dat we op dat soort momenten naar Hem toe moeten gaan. Hij zal je rust geven. Leg je twijfels, je gedachten bij Hem. Bedenk je dat op dat soort moment God wel in je gedachten zit. Dat is iets goeds (niet door jezelf, maar dat doet God), anders zou je God wel negeren. Praktisch gezien, ga God dan tegemoet; ga ook daadwerkelijk naar Hem toe. Lees wat uit Zijn Woord. Lees eens de profeer Habakuk, of Jeremia. Je zult zien dat zij hun twijfels, hun onzekerheden bij God legden. Je mag met God worstelen. God wil dat juist. Worstelen met Hem is de weg naar de zegen. Ook Jakob deed dat bij Pniel, hij ging tegen God in, maar ontving zo wel de zegen.
Bedenk je dat het een zegen is dat je op momenten van twijfel aan God denkt. Je had ook aan drugs, alcohol of andere afgoden kunnen denken. God wil dat we alles aan Hem voorleggen. Dat is gebed. En gebed is niet een volmaakt aangeleerd riedeltje. Een gebed legt bloot wat er in het hart omgaat. Zo deed ook de tollenaar in de tempel. De farizeeer bad zag dat alles goed was aan zichzelf: geen twijfel, geen wetsovertreding, nette kleding, nette woorden. Jezus kiest de zondaar. Gooi al je emoties bij Hem neer, en Hij zal je niet teleurstellen. Mensen die hun heil buiten zichzelf zoeken maar bij Hem, zal Hij geenszins uitwerpen.
Mona
vragensteller: Alexander91 heeft het mooi verwoord.

Altijd naar de Heere toe blijven gaan, met al je twijfels en onzekerheden. Hij is Degene die je helpen kan en wil, dus ben je bij Hem aan het juiste adres. Hij wil ook dat je met je zorgen bij Hem komt.
Al lijkt Hij voor je idee zo verweg, en twijfel je zelfs aan Hem: vertrouw op Zijn woord, en klem je aan Hem vast. Al ben je vertwijfeld of is voor je gevoel alles weg: Hij heeft jou op het oog.
En Hij zal nooit verlaten het werk wat Zijn hand is begonnen.
Dat is zo'n grote troost!

De vragen en antwoorden uit de bovenstaande urls zijn heel waardevol om te lezen.