Worstelen rondom het geloof

Ds. L. Schaafsma / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 19 jaar. Ik worstel veel met het geloof. Aan de ene kant trekt de wereld zo aan mij, maar aan de andere kant voel ik ook God zo trekken en hoor ik Zijn stem in mijn leven spreken. Zo heb ik binnen een week tweemaal vanuit Gods Woord antwoord gekregen op mijn vragen. In het gebed heb ik aan God voorgelegd wat ik moet doen om zalig te worden. Ik sloeg de Bijbel open in Jesaja 34 en mijn oog viel op het begin van vers 16; "Zoekt in het boek des HEEREN, en leest." Dit was een antwoord rechtstreeks op mijn vraag. Later stelde ik de vraag in het gebed; "God, hoé kan ik zalig worden?" Toen las ik de tekst uit Markus 16 vers 16; "Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden." Ook dit was een antwoord op mijn vraag. God heeft mij tot tweemaal toe antwoord gegeven vanuit Zijn Woord op mijn vragen. Even ben ik dan bezig met dit wonder, maar een paar dagen later is het weer helemaal weg, en ben ik het weer helemaal vergeten. Ik wil zo graag anders leven, zo graag God kennen, maar door die antwoorden weet ik nog niet hoe dat moet! Ik kan niet oprecht bidden, ik kan niet echt Bijbel lezen. Hoe kan ik God echt leren kennen?

Antwoord

Worstelen rondom het geloof komt veel voor. Het ongeloof zit immers zo dichtbij. Denk maar aan die man, die uitriep: "Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp"! Maar het geloof zelf kent geen worstelingen. De vraag is: wat is geloof? Geloof is vertrouwen. En zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Geloven is dus ten diepste: God vertrouwen.

Maar hoe kun je iemand vertrouwen als je hem of haar niet kent? Belangrijk is altijd dat de onbekende zich dan eerst aan jou voorstelt. God stelt Zich aan jou voor in de Bijbel en in de zondagse prediking. Het geloof is uit het gehoor van het gepredikte Woord. Hij blijft niet ver van jou weg, maar Hij komt heel dicht naar jou toe in Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus. God spreekt tot ons door de profeten, en nog duidelijker spreekt Hij tot ons door Zijn Zoon. Zoals God Zich aan Mozes voorstelde bij de braambos, zo stelt God Zich aan ons voor in de Heere Jezus. God zei tegen Mozes: "Ik ben, Die Ik ben." En de Heere Jezus zegt: "Ik ben het Brood des Levens. Ik ben de Deur der schapen. Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven." Zo duidelijk stelt God Zich aan jou voor.

Nu is de volgende vraag: Is Hij wel te vertrouwen? Zo ja, vertrouw Hem dan. Als je het niet durft, waag het er op. Span in elk geval het paard niet achter de wagen door eerst je leven te beteren, oprecht te bidden en noem maar op. Dat lukt je toch nooit. En God weet wel dat jij je leven niet wilt en kunt verbeteren. Dat weet Hij zelfs veel beter en dieper dan dat jij het ooit zult weten. Jij valt je hele leven jezelf tegen. De blijde boodschap is echter dat je de Heere nooit tegenvalt. Hij moest ervoor aan het kruis, zo erg is het met jou. Hij weet wel dat jij niet oprecht kunt bidden. Voor jou is dat misschien een onaangename verrassing of een teleurstelling. Jij had van jezelf beter verwacht. Maar Hij wist dat al lang. Daarom zegt Hij: "Vertrouw mij toch want Ik ben de Waarheid. Ik kan niet liegen." Nu begrijp je ook, hoop ik, waarom ongeloof Gods toorn opwekt. Het ongeloof maakt God verdacht in al Zijn liefde, trouw en macht. Ongeloof is wantrouwen van God en Zijn Christus.

Tenslotte: zoek de Heere niet in wonderen en tekenen. Maar zoek Hem waar Hij is. Verwacht wat minder van jezelf. Verwacht de zaligheid van Hem, Die tot jou komt in het nederige kleed van Zijn Woord.

Ds. L. Schaafsma

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
1 reactie
dijna61
Geweldig en duidelijk antwoord!