Plaats van het Oude Testament

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik weet niet goed welke plaats het Oude Testament moet hebben. Er worden vaak teksten aangehaald uit het OT die absoluut actueel zijn. Maar er zijn ook zoveel teksten waarvan wordt gezegd "dat was toen". Het lijkt wel of wij het OT selectief lezen. We halen er wat teksten uit die ons passen (denk aan de tekst over de kleding etc.) en andere teksten doen we helemaal niks mee. Ik snap het niet.

Antwoord

1 reactie
MUS
De Bijbel is een Joods boek, daarom doen je er goed aan om een Joodse bril op te zetten.
Tegelijk moet je beseffen dat er een verschil tussen Israel (OT), de gemeente van Jezus Christus en de volkeren is. Wel kunnen wij als gelovigen uit de heidenen leren van (de God van) Israel.