Plagen en pesten

M. Geluk / Geen reacties

Vraag

Waar ligt het verschil tussen plagen en pesten? Is na-roepen/na-lopen (zonder treiterspelletjes en geweld) en negeren ook plagen/pesten, of hoe moet ik dat zien? Mijn moeder is altijd bang dat ik gepest ben, maar ik wuif dat altijd weg omdat de behandeling van mij door sommige personen niet zo erg is/lijkt dan programma's in de media tonen. Daarom vertel ik het niet, want het is houdbaar en kan erger. Dus ik wil geen medelijden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraag wanneer je nu spreekt van plagen of pesten betreft een grijs gebied. Als ik kijk naar de officiële omschrijvingen gaat het bij plagen om incidenten, vrij spontaan en veelal is er geen sprake van een groepsinvloed. Plagen kan ook hard aankomen, maar daarna herstellen zich de verhoudingen weer. Bij plagen is er geen vooropgezet plan. Bij pesten gaat het om een veel hardnekkiger probleem waarbij vaak de sfeer in een groep een rol speelt. Er is een pester en er zijn meelopers die meedoen tegen meestal één slachtoffer. De verhoudingen zijn bij pesten uit het evenwicht en deze zijn niet makkelijk te herstellen. Bij pesten kan het gaan om een reeks van op zichzelf kleine gebeurtenissen die toch een voortdurend gevoel van onveiligheid geven. Bij plagen kan het om een veel ernstiger gebeurtenis gaan die echter eenmalig is en waarna de verhoudingen zich kunnen herstellen.

De grens is niet altijd helder te trekken. Nu weet ik niet of je er veel mee opschiet als we kijken naar de verschillen tussen pesten en plagen. Belangrijker lijkt me wat de impact voor je is. Als je het zelf mee vindt vallen en je kunt je wel vrij bewegen in groepen, dan maakt het niet veel uit hoe je het noemt lijkt me. Maar als je op je hoede bent en je niet vrij voelt in contacten, dan heeft dat gevolgen voor je ontwikkeling en voor je kansen in het leven. De talenten die je van God hebt gekregen kunnen schade oplopen. En als je last kan hebben van het opnieuw beleven van situaties, heeft dat nog meer impact. Dan ga je sociale situaties vermijden om te voorkomen dat je opnieuw gepest wordt. Als je voelt dat je nare gevolgen hebt van plagen of pesten, raad ik je aan om het eens met een vertrouwenspersoon op school te bespreken of hulp te zoeken.

Je schrijft je vraag deels in de tegenwoordige tijd. Het lijkt er op dat er nog dingen doorgaan. Het is in het belang van alle betrokkenen als de verhoudingen anders worden. Maar misschien schrik je terug voor de gevolgen als je er over gaat praten. Dan voel je aan dat het erger kan worden. Zoek daarom goede steun bij mensen in de school  die invloed kunnen uitoefenen.

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

M. Geluk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Eleos Jeugdzorg Amersfoort
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:
    Functie: relatie

Tags in dit artikel:

pesten