Met de verkeerde man getrouwd

C. M. Chr. Rots - de Weger / 10 reacties

Vraag

Ben ik met de verkeerde man getrouwd? Mijn man en ik zijn al ruim 20 jaar samen. We hebben twee grote kinderen. Ik houd veel van mijn man. Hij ziet er goed uit, is door en door betrouwbaar en ik kan met hem lachen. Alleen op het gebied van de lichamelijke intimiteit voel ik me vaak eenzaam; ik bedoel spontaan omhelzen, zoenen en vrijen. Hij neemt nooit het initiatief, het komt altijd bij mij vandaan en dan heb ik het gevoel dat hij het toestaat in plaats van dat hij zich er aan overgeeft. Hij heeft toegegeven dat hij hier geen behoefte aan heeft en eigenlijk nooit zin heeft. Ik heb altijd gehoopt dat dit nog zou komen, maar die hoop is nu weg. Intussen droog ik op. Soms denk ik dat ik met de verkeerde man ben getrouwd. Ik weet niet meer hoe nu verder.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

U houdt veel van uw man, maar hebt ook verwachtingen die niet waar zijn (en worden) gemaakt. Tja, dan kunt u twee dingen doen. Het eerste is blijven hopen en steeds weer teleurstelling ervaren. Het tweede is aanvaarden, accepteren, dat samen zal gaan met het bijstellen van uw verwachtingen omtrent het niet door hem nemen van initiatieven.

U droogt op, schrijft u. Dat klinkt verdrietig. Ik zou u toe willen wensen dat u de gegeven situatie met creativiteit en humor tegemoet zou kunnen treden. Misschien hebt u wat meer hulp nodig dan ik in een kort antwoord kan schrijven: neem een vriendin in de arm, of een vertrouwd iemand uit uw omgeving. Indien nodig -maar dat beoordeelt u zelf- zoekt u professionele hulpverlening.

Gode bevolen,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
10 reacties
AHHK76
Is dit altijd zo geweest? en/of heeft dit een oorzaak? Sterkte!
Gerard
Ik vermoed dat dit een veel voorkomend probleem is, dan weer van de kant van de man, dan weer van de kant van de vrouw. Veel mensen hebben dingen in hun leven waarvan ze zouden willen dat dat anders was. Mensen zonder partner door wat voor oorzaak dan ook, mensen met gebreken, mensen met handicaps, mensen met ziektes, allerlei dingen die verhinderen waar ze naar verlangen.

Zoals mv Rots zegt: U kunt blijven hopen en wegkwijnen in teleurstelling en op de duur verbittering, of het leren aanvaarden.

Er is een uitweg. U zegt dat u opdroogt. Dat duidt er op dat u vervulling zoekt in verkeerde dingen. Zoek uw vervulling in een leven met Christus.

Ik moest denken aan wat Paulus schrijft in 1 Kor 7:29-31:
"Maar dit zeg ik, broeders, dat de tijd beperkt is. Laten zij die vrouwen hebben voortaan zijn alsof ze die niet hebben, en zij die huilen, alsof zij niet huilen, en zij die blij zijn, alsof zij niet blij zijn, en zij die kopen, alsof zij niet bezitten, en zij die van deze wereld gebruikmaken, alsof zij die niet gebruiken."

Ik weet, dit vraagt een omschakeling en gaat niet van de een op de andere dag. Ik weet echter ook dat er in een leven met Christus volledige vervulling is en u dan op de duur kunt zeggen: Uw genade is mij genoeg.

Zo kunt u leren genieten van wat u geschonken krijgt zonder te verlangen naar meer. Het klinkt alsof u verder een goede relatie hebt met uw man. Veel mensen moeten dat ontberen, het is iets om uitermate dankbaar voor te zijn.
Catherine
Lieve mevrouw, wat een verdrietige constatering voor u. Maar zo herkenbaar voor veel vrouwen. Vroeger begreep ik nooit waarom mensen na 25 jaar huwelijk, of meer, nog gingen scheiden. Maar hier is één van de redenen misschien.
Maar als u (nog) van uw man houdt, probeer dan te accepteren dat het lichamelijke helaas hierbij blijft. Gelukkig zijn er nog veel andere positieve dingen.
Het zal nooit volmaakt worden, de kunst is om blij en tevreden te zijn met hetgeen u heeft.
Betrouwbaar, leuke man om te zien, en je kunt om en met hem lachen. Menigeen zou er jaloers op zijn. Ik wens jullie nog veel gelukkige jaren!
Daniel
wel raar, schrijf ik drie dagen geleden dat een huwelijk zonder seks best wel kan en iedereen vindt het niet zo en nu hoor ik weer andere geluiden...en nu mag een huwelijk zonder seks wel....het kan verkeren....
Gisela
@Daniel, ik weet niet of ik dat gelezen heb, misschien bedoel je dat verhaal van dat stel die geen gemeenschap hebben zolang ze niet weten of ze een kind mogen krijgen?

maar ik denk dat het in geval van deze vraag erom gaat dat er maar één partner is die geen gemeenschap wil. dat lijkt me een heel ander verhaal.
zandkasteel
Ja, vreemd antwoord. Vaak gelezen als vraag van man naar zijn vrouw toe (en nu gaat het zelfs nog verder dan gemeenschap, maar juist ook een stuk intimiteit), en nu moet de vrouw er maar leren leven!
Terwijl in omgekeerde situatie werd aangeraden hulp te gaan zoeken en gesprekken aan te gaan, omdat het anders een bedreiging van het huwelijk zou zijn. Dus van mannen hoef je dit niet te verwachten (om verkeerde begeerten te voorkomen), maar vrouwen moeten maar slikken en schikken?
QuadCoreInside
Mevrouw, u kunt het ook van een andere kant bekijken. Als ik uw verhaal zo lees, hebt u een geweldig huwelijk. Inclusief gemeenschap. Hoeveel stellen van uw leeftijd doen het helemaal niet (meer)? Het moet wel alleen van uw kant komen, maar u heeft tenminste nog seks.

Iedere man is anders. Sommige mannen kunnen moeilijk praten, slaan hun vrouw en kinderen of steken geen vinger uit in het huishouden. Die van u is niet erg intiem. Ik geloof dat dat heel vervelend kan zijn, maar als u nu eens eerlijk kijkt naar welke geweldige eigenschappen hij wél heeft, is het dan wel terecht om u dan af te vragen of u wel met de goede man getrouwd bent? Ik weet zeker dat heel veel vrouwen met u zouden willen ruilen.

Kortom, tel uw zegeningen, en richt u op zijn goede kanten, anders zult u bij hem vandaan groeien.
Daniel
'@QuadCoreInside.....(kunt u geen makkelijker te typen nickname nemen)

'Sommige mannen kunnen moeilijk praten, slaan hun vrouw en kinderen of steken geen vinger uit in het huishouden. Die van u is niet erg intiem. Ik geloof dat dat heel vervelend kan zijn.....'
ja hoor, demoniseer ons mannen maar weer.
En volgens u is het een zegen dat mannen niet slaan, geen vinger uitsteken in het huishouden...., ja lekker een man die goed op de bank kan liggen...., geeft niet, hij is wel braaf, van een man mag je meer verwachten dan van een teckel.
QuadCoreInside
@Daniel
Het was zeker niet bedoeld om mannen te demoniseren, ik ben er namelijk zelf één.
Ik schreef: 'sommige', dit betekent 'een niet erg groot aantal'. Dat er 'een niet erg groot aantal' mannen zijn die de dingen doen of nalaten die ik noemde, kun je toch niet ontkennen. Dat is niet direct demoniseren.
En van je 2e alinea begrijp ik helemaal niets. Ik kan uit mijn eerste reactie echt niet afleiden dat ik het een zegen zou vinden dat mannen niet slaan etc.

De strekking van mijn verhaal is gewoon dat iedereen wel wat mankeert. Zelf praat ik niet makkelijk, en sommige vrouwen focussen erg op iemands zwakke punten terwijl ze zijn sterke punten niet zien of niet willen zien. Ja, als ik alle negatieve dingen die ik meemaak achter elkaar zet en de positieve dingen weglaat, lijkt het net alsof ik een heel zwaar leven heb.
Daniel
@QuadCoreInside......., mijn vrouw focust zich op mijn sterke punten, als ze het andersom zou doen had ze een dagtaak.
Mijn vrouw wil ook niet met een andere vrouw ruilen (voor zover ik weet), we hobbelen samen door het leven, we hebben het wel gezellig samen met onze kinderen. Maar of we altijd leven we naar Bijbelse normen.....ik hoop het.

De laatste zin van vraagstelster beroerd me..

'Intussen droog ik op. Soms denk ik dat ik met de verkeerde man ben getrouwd. Ik weet niet meer hoe nu verder'.

Terwijl ze van haar man houdt, hij er goed uitziet, betrouwbaar is en je kunt er nog mee lachen ook.
En dan die laatste zin....,

Mijn vrouw is al lang blij dat ik betrouwbaar ben en we nog samen kunnen lachen ook en ik zie er uit als een vagebond.
Ik hou van mijn vrouw.
Een huwelijk hoeft niet perfect te zijn, als je er samen maar de schouders onder zet, dan komt het, mede door Gods steun, wel goed.