In de hemel

Redactie Refoweb / 12 reacties

Vraag

Wat wordt er gedaan in de hemel?

Antwoord

12 reacties
AHHK76
In de hemel wordt God verheerlijkt, maar straks zal er ook een nieuwe aarde zijn....
Jesaja schrijft daarover:
Een wolf zal bij een lam verblijven,
een luipaard bij een geitenbok neerliggen,
een kalf, een jonge leeuw en gemest vee zullen bij elkaar zijn,
een kleine jongen zal ze drijven.
Koe en berin zullen samen weiden,
hun jongen zullen bij elkaar neerliggen.
Een leeuw zal stro eten als het rund.
Een zuigeling zal zich vermaken bij het hol van een adder,
en in het nest van een gifslang
zal een peuter zijn hand steken.
Men zal nergens kwaad doen of verderf aanrichten
op heel Mijn heilige berg,
want de aarde zal vol zijn van de kennis van de HEERE,
zoals het water de bodem van de zee bedekt.
Daniel
Er zal geen biljart tafel staan, er is ook geen cafetaria, worden en kaarten is ook uit den boze.

Er zullen in de eeuwigheid geen dood, geen rouw, geen tranen meer zijn (Openb. 21 : 4). Maar dat houdt niet in dat de poel des vuurs verdwijnt! Want in Openb. 21 : 8 staat:
“Maar de vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al de leugenaars, hun deel is in de poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood”.
En Openb. 20 : 10 is dan duidelijk genoeg: “…en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid”.

In het Koninkrijk is geen pijn, geen dood, geen rouw. Maar in die poel des vuurs blijkt niets anders dan tranen, pijn en knersing van tanden te zijn.
In die poel des vuurs bevinden zich, zoals Openb. 21 : 8 laat zien, niet alleen de gruwelijken, doodslagers, hoereerders, etc., maar ook de ongelovigen! Natuurlijk verwijst dit naar de ongelovigen uit de Grote Verdrukking en het Duizendjarig Vrederijk, maar ook naar de ongelovigen van de Gemeente-bedeling, die niet eerder worden opgewekt dan het oordeel van de Grote Witte Troon, en die zullen eindigen in de poel des vuurs.

In feite zien we hier dat God de ongelovigen op één lijn stelt met de gruwelijken, de doodslagers, de hoereerders, de afgodendienaars, de tovenaars, de vreesachtigen en de leugenaars. ‘Goed doen’ kan een mens niet redden! En de ongelovige, die denkt alles zelf wel te kunnen, want hij kijkt om naar de armen, hij is sociaal, hij doet zijn werk goed, hij is trouw aan zijn echtgenote, etc., stelt God op één lijn met o.a. de hoereerders, de leugenaars en de afgodendienaars! Waarom? Omdat niemand de Wet kan houden! Niemand is volmaakt, er is er niet één die goed doet, zegt de Bijbel (Rom. 3 : 12). En: wanneer iemand door de Wet behouden wil worden, zal hij alle geboden moeten doen, want zegt Jak. 2 : 10: “Want wie de gehele wet zal houden, en in één zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle”.

Zo kan hij wel weer, geen opgewekt verhaal, maar het staat allemaal in het Woord van God.
possien
@AHHK76:

Dit gedeelte beschrijft een symbolische staat v/d hemel, waarin niemand voor zichzelf leeft. Wolven en lammen zullen niet bij elkaar gaan liggen, dan haal je namelijk de kenmerkende aard van het dier uit het dier. Het dier heeft dan geen betekenis meer. Het is symboliek voor de aard v/d hemel, een plek of staat waarin iemand tegen zijn natuur in gaat en niet meer op zichzelf en zijn eigen verdienste vertrouwt, maar alles overgeeft aan God. Voor een dier helaas niet mogelijk ( voor zover wij weten), maar voor de mens mogelijk door het grote Voorbeeld, Jezus.
MUS
@possien

Het argument dat jouw bewijsvoering onderuit haalt staat in het hoofdstuk zelf: Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oud man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, zal vervloekt worden. (Jesaja 65:20).
Het gaat hier duidelijk niet over de hemel, maar het betreft het vrederijk van de Messias, waar een herschepping zal plaatsvinden!
En over de aard van een dier... Het is natuurlijk dat beren stro eten en onnatuurlijk dat ze vlees eten! Alles gevolgen van de val.
Het grenst aan vrijzinnigheid en schriftkritiek om letterlijk te lezen teksten naar het rijk der symbolen te verwijzen. De Bijbel is geen sprookjesboek...
possien
@ MUS,

AHHK noemt het een profetie v/d hemel, ik noem het een symboliek v/d hemel, jij noemt het een vrederijk. Als we het allemaal anders interpreteren, is het dan een sprookjesboek? Of heb jij alleen gelijk? Of mag je best dingen zelf interpreteren? Jezus gebruikte trouwens alleen maar symboliek in zijn tijd.. de mensen begrepen daar niet zo veel van: de tempel in drie dagen weer op bouwen? En het verhaal van de rijkaard en de arme met daartussen een grote kloof is ook een letterlijke lezing van hemel/hel?

Ben ook wel benieuwd naar hoe je weet dat een beer gemaakt is om stro te eten. Het is een omnivoor, dus ja hij kan ook stro eten.. Zijn door de zondeval alle planteneters omnivoren geworden?
AHHK76
Ik zeg niet dat Jesaja een profetie is van de hemel. Ik schrijf dat er behalve de hemel ook een nieuwe aarde zal komen. Veel mensen denken bij de hemel alsof daar altijd alleen gezongen wordt of altijd kerk is en ik kan me voorstellen dat ze dat niet heel aantrekkelijk vinden. Daarom vertel ik dat er behalve de hemel ook een nieuwe aarde komt en dat daar niet alleen mensen maar ook beesten zullen zijn. Het zal een soort paradijs wezen...!
Verder was er voor de zondeval geen ziekte en geen pijn en geen verdriet en geen dood. Dus mensen en dieren aten allleen van planten. De dieren doden elkaar nog niet. Als ik een natuurfilm bekijk dan zie ik steeds hoe dieren elkaar doden om voedsel te hebben. Dat vind ik best wel zielig! En dan bedenk ik steeds weer dat dat komt door de/onze zonden. Ik geloof niet dat er in de hemel dieren zijn, maar op de nieuwe aarde wel... En dan zullen ze elkaar niet meer achterna zitten en op eten, want er zal vrede zijn!
Hoe het precies in de hemel is en op de nieuwe aarde weten we niet. Dat gaat ons verstand te boven... Wel weten we dat God er altijd is. Dat alles is tot Zijn eer. Dat er altijd vrede is en vreugde is!
Verder vind ik het allemaal eigenlijk niet zo belangrijk. Ook al de verhalen over wel of geen duizendjarig vrederijk en opname van de gemeente enz. dat weet ik allemaal niet precies.... Daar ben ik wel mee bezig geweest, maar daar houd ik me niet meer z0 mee bezig.
Het gaat erom of ik klaar ben om te sterven of voor de terugkomst van Jezus. En of ik er van getuig/iets uitstraal.... Want ik wil graag dat anderen ook God leren kennen. De gedachte dat iemand van mijn gezin of straat of familie verloren zou gaan, vind ik aangrijpend!
Door genade mag ik geloven dat ik straks bij God zal zijn! Dat wens ik ook iedereen toe die dit leest.
Johannes3vers16
Beste vraagsteller, misschien moet je je ook afvragen zijn we of worden we hemel bewoners of aarde bewoners?

We zullen op de nieuwe aarde "gewoon" huizen bouwen en bewonen en wijngaarden planten en die opeten etc. zie Jesaja 65, maar het zal zo heerlijk zijn want Hij zal onder ons wonen!

Dan kunnen we allemaal maar zeggen: "Maranatha, O kom Heere Jezus" en ons afvragen ben ik bereidt?
MUS
@Possien
Hoe kan het profetie of symboliek van de hemel of eeuwigheid zijn als er nog over dood wordt gesproken...?
Natuurlijk lees ik ook veel symbolen, maar daarmee is niet alles symbolisch of figuurlijk bedoeld. Symbolen hebben meestal betrekking op concrete zaken.
Zo is het genoemde vrederijk niet in de hemel, maar op aarde.
Het verhaal van de rijkaard en Lazarus gaat over het dodenrijk.
En ook voor leeuwen is het tegennatuurlijk om vlees te eten!
vlokje
Het oor heeft het niet gezien en het is in ons hart niet opgeklommen wat we zullen ervaren in een hemelse heerlijkheid. Laten we vol verwachting, vertrouwen en verlangen zijn naar wat komen gaat.
vlokje
Herstel vlokje: Het oor heeft het niet gehoord, het oog heeft het niet gezien. Ik verwacht er het allermooiste en zuiverste van. Volmaakt, het lijkt me zo fantastisch.
MUS
Toch is er veel over de hemel bekend, lees Openbaring 4/5/21
De tabernakel vertelt ons ook over het hemels heiligdom.
dijna61
En ook dat is symboliek.