Tijdverspilling op Facebook

Redactie Refoweb / 18 reacties

Vraag

ik heb een vraag over Facebook. Het is duidelijk dat ik er veel te veel tijd aan verspil, echt veel te veel. Ik wil het graag verwijderen maar dan verlies ik het contact met mensen die ik nooit meer zie, ik mis de afspraken die gemaakt worden met de vriendengroep en kan geen foto's, gebeurtenissen of andere dingen bekijken en delen. Wat kan ik nu het beste doen?

Antwoord

18 reacties
refoweb
Mededeling aan alle vraagstellers op Refoweb:

We plaatsen maximaal 1 antwoord per dag met een doorverwijzing naar oude antwoorden. Stel je een vraag die al eerder is gesteld dan kan het (op dit moment) weken duren voordat het antwoord met de urls gepubliceerd wordt.

Om dat te voorkomen, raden we aan om het archief eerst goed te doorzoeken. Zie 'zoek op woord(en)' rechts van de pagina. Daarnaast kun je ons altijd mailen via vragen@refoweb.nl om meer informatie over je vraag te krijgen.
Autumn
Een tijdslimiet instellen voor Facebook? Bijv. Een uurtje per dag? En dan een huisgenoot vragen of hij/zij je erbij wil helpen. Ik vind het zelf ook lastig, zit ook vaak op Facebook en het is vrij nutteloze tijdsbesteding. Ik ga nu proberen voor mezelf een maximale tijd in te stellen om erop te kijken en dan gewoon de iPad weg te doen. Heb de Facebook-app inmiddels verwijderd, dat scheelt ook weer. Succes!
haximo360
Je maakt je veel te afhankelijk van Facebook. Is het werkelijk zo belangrijk? Moet je echt van alles op de hoogte zijn, en van zoveel mogelijk mensen? Is het zo belangrijk om een fotootje te delen? Verwijder die onzin, vooral als het je zoveel tijd kost. Als het echte vrienden van je zijn, kunnen ze je ook wel benaderen buiten Facebook om, is het niet?
dutchy2
Als je echt de wil heb te stoppen met facebook of dergelijke, zelfde als hyves en msn omdat het gewoon puur kostelijke tijdverspilling begint te worden of dat men "in de ban" begint te raken en zelf nauwelijks er meer uit kan komen, dan raad ik het volgende aan; een optie is natuurlijk zoals autumn zegt, zeker een goeie, maar wie heeft zich in de hand? Ik niet in ieder geval, daarom, ik deed het zo; Ik kwam er op een bepaald moment achter dat ik echt in de greep van hyves en msn begon te raken. Wel om dit voor te zijn voor het erger zou worden heb ik gewoon alle vrienden die ik had meegedeeld dat ik er de stekker uit zou trekken. Ik vond het ook jammer niemand die "vriend" was te spreken, daarom heb ik ze in een prive berichtje mijn E-mail adres gegeven, en daarna kon ik de stekker er definitief uit tekken. Nu heb ik met enkele nog contact al is het enkel maar via de mail, dus niet meer het sociaal medium. Ik hoop dat het voor vraagstel(st)(l)er een handvat mag zijn.

Sterkte om uit de greep te komen, weet hoe moeilijk dit kan zijn.
Autumn
@dutchy: dat is ook een goed idee en dan verder via e-mail contact onderhouden. Ik ben nog niet zo ver, want ik gebruik Facebook ook voor mijn werk. Maar ik ben wel echt aan het minderen gelukkig. Vorig jaar zat ik veel vaker op FB en wilde ik zelfs in de vakantie wireless internet om op FB te kunnen :) Zo ver ben ik gelukkig niet meer.
Gerard
Mensen hebben honderen jaren zonder facebook geleefd en konden prima hun vriendschappen onderhouden. Ik denk soms wel dat met facebook veel vriendschappen erg opervlakkig zijn en allen gaan over de hype van het moment. Zoals al werd gezegd, gebruikt middelen die niet constant je aandacht vragen zoals, email, telefoon en persoonlijk contact en bezoek.
dutchy2
@autumn; Juist, kijk voor werk kan het nodig zijn, is zeker waar, wat te denken als je zaken moet doen middels FB, en als dit er niet meer is, dan bestaat je bedrijf niet meer. Het kan zeker zo zijn, maar ik doel enkel op prive gebruik, dan kan inderdaad een limiet helpen, maar de verleiding was zo erg dat ik het limiet veelal verbrak door toch even die op te snorren en even de ander te kijken wat die uitspookt, veelal was het nieuwschierigheid. Maar jij weet dan ook net als mij dat het heel moeilijk kan zijn.
@ Gerard, inderdaad. Facebook is leuk tijdverdrijf, maar niet het belangrijkste. En om nu te zeggen dat de vrienden er dan onder lijden; is het niet beter vrienden/vriendinnen face to face te spreken dan visueel? Want velen leven in een visuele vrienden "wereld" maar gezellig eens een bakkie doen met enkele vrienden, daar is geen tijd voor omdat de vrienden er niet bij zijn die ook Facebook vriend zijn, en die moet men volgen om een ander zijn prive te willen weten..
Maar inderdaad, echte vriendschap gaat buiten internet door ben ik van mening.
anna30
social media hoort er helemaal bij tegenwoordig. En op zich is dat ook helemaal niet erg.
Hoeveel dominee's zitten er niet op twitter of bloggen op internet of zetten hun preken en teksten online?
Hoeveel christenen zitten er op facebook, hyves en msn? Heel erg veel. Mensen gaan mee met de tijd.
En dat maakt natuurlijk niks uit. Het is gezellig om via social media in deze drukke tijd toch wat mensen en bekenden te kunnen spreken van achter je computer.

Echter maakt het nogal wat uit hoeveel tijd je er aan besteed. Op zich is facebook helemaal geen tijdverspilling vind ik. Tenzij je er uren en uren achterzit en elk moment van de dag meent je facebook te moeten checken.

Als je de maat houdt door af en toe op facebook te zitten om de dingen bij te lezen, foto's te bekijken en af en toe een uurtje te chatten is dat prima.

Stel voor jezelf een grens. Hou je daar ook aan.

Vriendschappen op social media zijn niet per definitie oppervlakkiger hoor. Ligt maar net aan wie jij in je vriendenlijst hebt staan. Ik heb bijvoorbeeld veel familieleden als vriend. Ik woon ver bij ze vandaan en wordt op deze manier toch betrokken bij hun dagelijkse dingen. Erg fijn! Of collega's en vriendinnen die ik in real-life ook ken.

Als facebook verslavend voor je werkt dan zul je moeten kijken wat je wilt. Helemaal stoppen? Of bijvoorbeeld je vriendenlijst opschonen tot een man of 20, of een tijdmaximum aanhouden.
Autumn
Scheelt misschien ook dat ik geen iPhone heb en dus ook niet de hele dag online kan zijn. Gelukkig maar :)
Ben het net Anna eens dat social media van deze tijd is. Ben ook blij dat onze predikant ook op Twitter en Facebook zit en dat ik online ook goed contact met gemeenteleden heb, dat zijn goede positieve punten. Bij mij is social contact nauwelijks oppervlakkig.
Sun87
Je bent de enige die hier zelf verandering in kan brengen. Doe het met stapjes. Als je eerst 5 uur per dag op facebook zit, is het wel heel moeilijk om 1 uur per dag vol te houden. Probeer een goed evenwicht te vinden. Als je het gevoel hebt dat facebook je belemmert om het leven te leven wat je wilt leven, dan kan dat motivatie zijn om er mee te minderen. Schrijf het desnoods op een briefje en hang het boven je computer o.i.d.
Catherine
Het is al bewustwording voor je vraagsteller, dat is stap 1. Probeer dan ook de volgende stappen te zetten. Ik heb een aantal keren in FB rondgekeken, via het account van een goede vriendin, maar het trekt mij totaal niet. Wat een oppervlakkige reacties zag ik, heb je de één gevonden, zie je ook een trits anderen die daar aan gelinkt staan, dus het gaat maar door en door en door. Tegelijk is de eenzaamheid in veel huizen groot. Ik kwam tot mijn verwondering ook dominees tegen op FB. Hebben die nu echt niets beters te doen?
Kom, stuur elkaar eens een hartelijke mail of brief, of mooie toepasselijke kaart. Dat zegt toch veel meer dan dat getwitter, tweet en gekwinkeleer?
Roozemond
Zelf ben ik een tijd terug met twitter gestopt en veel langere tijd met hyves. Facebook nooit aan begonnen. Maar het stoppen met social media heeft me enorm veel rust gegeven. Ik heb het nog geen moment gemist. Heerlijk!
mieptruus
Roozemond , geweldig!!!
Gewoon afkikken zou ik zeggen. Je eigen afvragen, is dit medium nou echt zo belangrijk en onmisbaar?
Hoe ging het vroeger.....
Miek29
Aan het begin van de 40-dagentijd van afgelopen jaar bedacht ik me dat ik als middel om te vasten weleens 40 dagen op non-actief wilde bij facebook. Vooral omdat ik merkte dat ik er te veel afhankelijk van werd, net als jij. En in een impuls heb ik toen na 9 jaar mijn hele account verwijderd. En eigenlijk heb ik het ook zo gelaten. Pas na 2 maanden zei 1 van de mensen die ik als vriend had op facebook dat ze mij niet kon vinden. Ik heb het nog nooit gemist!
Ik denk dat je er niet zoveel waarde aan moet hechten. Mensen zijn in real-life veel echter en veel leuker. Investeer in dat wat belangrijk is. Als mensen je iets willen vertellen kunnen ze toch beter een bakkie bij je komen doen? Kun je elkaar zien en veel meer aan elkaar vertellen. Op een gegeven moment was het zelfs zo dat ik mensen als vriend had die op facebook wat tegen me zeiden, maar op weg naar de kerk me voorbij kwamen zonder te groeten.
De meerwaarde van facebook is niet zo groot als je denkt. De mensen die voor mij echt belangrijk zijn weten me nog steeds te vinden. En ja....je kunt goede dingen met facebook, maar tijd maken voor mensen wordt meer gewaardeerd dan een berichtje op facebook. En als je dingen mist? Waarom zou je alles willen weten wat er in het leven van een ander gebeurd? Het kost zoveel energie om van iedereen alles te moeten weten.....

Ik ken het verhaal van een school die op ieder beeldscherm wat op school aanwezig was de tekst plakte: "maar aangaande mij en mijn muis, wij zullen de HEERE dienen!".
anna30
@Tara: je verspilt hiermee uren genade tijd??
Je moest eens weten hoeveel mensen op facebook prachtige filmpjes van aanbiddingsliederen zetten en die delen met hun vrienden. Ik heb de fijnste gesprekken met familieleden en vrienden via facebook, en toch heel vaak over het geloof.
Vrienden delen teksten en bemoedigen me daarmee, ik deel soms liederen of verwonder me over de vreugde die een gerenomeert lid hier op RW geeft door zijn bemoedigingen op facebook.

Scheer ajb niet alle facebookgebruik(ers) over één kam!

Laat ieder het voor zich bedenken, hou maat en geniet van de dingen die je kunt met deze social media.
Wil je het niet? Prima, verwijder het dan. Maar wil je het wel? Ook prima, maar hou maat.

@Mieke29: het klopt wat je zegt: investeer tijd in elkaar in real-life. Helaas is de wereld om ons heen druk. Mensen werken hele dagen (ook de moeders ja) Drukke gezinnen, volgeplande weekenden... Maar vergeet niet dat bij veel mensen de familie ook ver weg woont. Voor mij is het de ideale mogelijkheid om op de hoogte te blijven en mijn familie toch dagelijks te spreken. En nee, een foto kun je niet via een telefoongesprek laten zien.
mortlach
Ik ben bijzonder blij met facebook. Nu zit ik in mijn eentje in het buitenland, dus 'zomaar' bij een vriend op bezoek gaan is gewoon geen optie. Zonder facebook zou ik een hoop contact inderdaad kwijtraken - iedereen individueel mailen met heuglijke of treurige gebeurtenissen zou veel meer tijd kosten. (of een mailing lijst opzetten, maar dan maak je dus gewoon je eigen mini-facebook).

Natuurlijk zijn er een aantal lui wiens bijdragen ik maar met een half oog bekijk. De kennissen, zeg maar. Maar voor mijn echte vrienden is het een leuke, laagdrempelige manier om deel uit te blijven maken van hun leven, ook als je ver weg bent.

Je zou natuurlijk wel kunnen kijken wat je precies doet op facebook en daar in kunnen selecteren. Die vreselijke spelletjes? Mij niet gezien. Een uur poezen-foto's zitten kijken? Tja, ook niet de beste manier om je tijd te besteden. Maar over de beslommeringen van vrienden gelezen, lief en leed gedeeld, bemoediging kunnen geven en kunnen krijgen... waarom zou je dat willen opgeven?
Autumn
@anna30: Ben het met je eens.
Onze predikant heeft ook Facebook en houdt via dat medium allerlei contacten bij met jongeren met wie anders contact lastiger gaat. Facebook is zeker niet alleen oppervlakkig maar kan (zeker in een gemeente) ook tot betrokkenheid leiden. Door middel van FB ben ik meer op de hoogte van het reilen, zeilen en leven van mijn vrienden, familie en gemeenteleden. Zeker mensen die ik in real life niet zo vaak zie (familie woont ver weg). Ik ben zeker een voorstander van persoonlijk contact maar FB gebruiken is zeker niet verkeerd. En Catherine, de tijd die onze predikant aan FB besteedt is zeker geen tijdsverspilling. Er zijn al veel goede contacten en extra afspraken uit voort gekomen.
IJsselmond
Een goede ontdekking als je van jezelf ziet dat je er teveel tijd aan besteed! Dat had ik ook. Heb Hyves en twitter verwijderd, Facebook nooit gehad. Het heeft me net als Roozemond meer rust gegeven. En het laat vooral zien wie je écht vrienden zijn.. want op social media vind men 'alles leuk'. Ik geef wel toe dat het ook leuke kanten heeft, klasgenoten van vroeger etc. etc. Maar ik heb er nog geen spijt van gehad niets meer online te delen!