Plan van buurman

E. (Betsy) Westeneng / 10 reacties

Vraag

Mijn buurman is midden veertig. Een tijdje geleden vertelde hij me dat hij eigenlijk op mannen valt. Hij was er erg verdrietig over. De angst voor afwijzing van zijn familie, maar ook dat hij dat eigenlijk helemaal niet wil. Hij heeft al tientallen korte relaties met vrouwen gehad, maar altijd loopt het op niks uit. Nu heeft hij sinds kort een nieuw plan bedacht: hij zoekt een vrouw die lesbisch is maar ook vanuit christelijke visie niet wil samenwonen met een andere vrouw. Daar hoopt hij dan een gezin mee te stichten, want het allerergste vind hij dat hij nooit een gezin (en dus kinderen) zal hebben. Hij voelt zich eenzaam en mist vooral de gezelligheid. Hij heeft me gevraagd met hem mee te denken maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe of waar hij contact kan leggen met 'lotgenoten'. En of dit sowieso een reëel plan is. Kan iemand advies geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste meneer/mevrouw meedenker,

Ik wil bij u beginnen: wat maakt dat u zover gaat in uw zorg voor uw buurman? Kennelijk is hij in staat medelijden op te wekken en  u behoorlijk aan het werk te krijgen voor hem!

Wat hemzelf betreft: het lijkt erop, dat uw buurman iedere keer weer andere (wanhopige?) pogingen doet om contacten te leggen die in de praktijk niet levensvatbaar blijken, denk aan de tientallen korte relaties met vrouwen, zijn huidige idee om te trouwen met een lesbische vrouw, wat hij theoretisch lijkt kloppend te maken, maar wat emotioneel weinig realistisch is. Heeft hij een hechtingsprobleem of is het grootste probleem dat hij zijn seksuele identiteit/geaardheid ontkent en daarvoor blijft weglopen? Of is dit misschien zijn manier van omgaan met intimiteit en relaties in zijn leven, waar hij weliswaar fors last van heeft maar wat hij misschien toch niet echt onder ogen wil zien of er niet echt wat mee wil doen?

In ieder geval vermijdt hij tot nog toe zijn probleem echt aan te pakken. Ik vermoed dat het risico groot is dat vooral u aan de slag gaat voor hem, maar dat hijzelf weinig actie onderneemt om –als hij het al als probleem erkent– serieus hulp te vragen. Ik zou het dus vooral  bij hem laten, hij kan zélf ervoor kiezen om -wel of niet- naar de hulpverlening te stappen. En verder zou ik af en toe gewoon even een bakkie koffie met hem drinken...

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

geaardheid
10 reacties
juni
pas maar op dat u niet wat op loopt.Van al die korte relaties.!Zo fris is dat niet.goed antwoord van betty w. laat maar waaien,al midden veertig, de rest komt hij ook wel door,. Een beetje slap gezwam,jammer.Iedereen wordt eigenlijk door hem even gebruikt,om weer aan de kant gezet te worden.Als hij niet van sterke koffie houdt zet ze dan goed pittig. Anders staat hij er zo weer!
rian2
Ik denk dat goed is als christen een luisterend oor te bieden voor je buurman en voor hem te bidden.
WolffMSd
Tjonge, wat een oordelen over deze ''buurman'' . Misschien is het wel een belangrijjke persoon voor de vragensteller? Ik ben het met juni eens dat de vragenstelster moet uitkijken; maar zo'n vraag stel je niet als je ook niet om deze man geeft.
Het plan van deze eenzame man komt tamelijk absurd over... maar hij heeft wel behoefte aan contact. Reken maar dat het moeilijk is als je erachter komt dat je homofiele gevoelens hebt; en ook wilt vasthouden aan je christelijke principes. Ik begrijp dat 'de buurman' christen is. Een beetje steun kun je dan goed gebruiken.. dus zeker: ga af en toe een kop koffie drinken, en neem zijn probleem serieus, zonder dat probleem voor hem te gaan oplossen uiteraard :-) Maar volgens mij gaat het hem vooral om aandacht.
WolffMSd
Helemaal eens met Tara en rian2 trouwens...
Jo24
De gedachtegang van de buurman lijkt mij enigszins begrijpelijk.
Een man met veel "vrouwelijke eigenschappen"en een vrouw met "mannelijk gedrag" vormen samen een perfect huwelijk waarin ze elkaar prima aanvullen.
Sun87
Creatief bedacht van buurman, hoewel ik me afvraag in hoeverre dit in de praktijk een optie is.
Denk mee met je buurman, maar ga niet zijn problemen oplossen. Zijn leven is niet jouw verantwoordelijkheid, maar de zijne. Wees in plaats daarvan een goede buur/ vriend/ vriendin/ medechristen en ondersteun hem door het geven van aandacht.
AHHK76
Ik begrijp dat de buurman het moeilijk heeft... Maar of een huwelijk de oplossing is voor zijn eenzaamheid, dat is nog de vraag. Is een huwelijk op zo'n basis levensvatbaar? Dan moet er in ieder geval wel een geestelijke eenheid en genegenheid zijn, anders kan een huwelijk op vriendschappelijke basis volgens mij geen stand houden.
En wat als blijkt dat de vrouw waarmee hij dit huwelijk aangaat, geen kinderen kan krijgen? Dan is het misschien nog beter een weduwe op te zoeken, die een vader voor haar kinderen zoekt....?!
Het beste lijkt mij nog dat hij eerst proffessionele hulp zoekt, voor zijn eigen problemen. Want al is het begrijpelijk dat hij zich eenzaam voelt, een huwelijk om egoïstische/egocentrische motieven, is volgens mij geen goede basis.
Vraagsteller, sterkte toegewenst om een goede buur te zijn voor deze buurman.
altijdwat
De buurman zit w.s nog midden in zijn acceptatieproces. Ik heb in mijn directe omgeving meerdere mannen meegemaakt die vaak kort wat hadden met een meisje maar waarvan later uitkwam dat ze homo waren. Ik heb diep respect voor alle mensen die hier mee worstelen! Mogelijk zou lotgenotencontact wat zijn, dat zal vast wel bestaan voor deze doelgroep.
mieptruus
Wat als, wat als....
Wat als hij een lesbische vrouw tegenkomt die vanuit christelijk visie niet wilt samenwonen met een andere vrouw waarvan hij kan houden.(uiteraard wederzijdse liefde als basis).
+ de wederzijdse last van homofilie.
Geen slecht idee!! Maar hij moet er zelf uitkomen!
Pompelmoen
Ik sluit me helemaal aan bij Wim2600. Stel dat de buurman een vrouw vindt die met hem een huwelijk aan wil gaan (en zo de kinderwens te vervullen). Wat als hij op een dag verliefd wordt of zelfs met heel z'n hart gaat houden van een andere man? Wat als dat zijn echtgenote overkomt? Dit huwelijk zal immers niet op liefde zijn gebaseerd - en iedereen weet dondersgoed het verschil tussen een liefdes- en een op vriendschap gebaseerd huwelijk.

En stel dat er kinderen mogen komen - wat doe je die niet aan? Zij zullen opgroeien bij ouders die niet als partners van elkaar (kunnen) houden. Wat geef je je hen als voorbeeld mee?