Dossier: Kerst

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Over het thema 'Kerst' zijn al diverse vragen beantwoord. In dit dossier vind je deze terug. Staat je vraag er niet tussen? Mail vragen@refoweb.nl of stel hem anoniem via het formulier.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Kerstfeest en data

Vindt u het vieren van kerst Bijbels?

Feestdagen onbijbels

Is Jezus werkelijk op 25 december geboren, want in de winter zijn er toch geen herders in het veld?

Kerstfeest is heidens gebruik.

Waarom valt Kerst in december?

Tweede Kerstdag

Boom - Versiering - Verlichting

Waarom heeft men in onze reformatorische gezindte geen Kerstster?

In Jeremia 10 wordt gesproken over een boom die versierd wordt met goud en zilver. Wordt hier soms de kerstboom mee bedoeld?

Wat is de reden dat we in onze reformatorische kringen tegen kerstverlichting zijn?

De geschiedenis en het gebruik van de kerstboom.

Kerstkado's krijgen.

Kerstliederen

Het lied “Vrede zij u” zingen.

 Het kerstlied "nu zijt wellekome" kan dat wel gezongen worden?

Op zoek naar goede kerstliederen.

Mag je zingen: Er is een kindeke geboren op aard, KWAM OP DE AARDE VOOR ONS ALLEMAAL?

Onbijbelse weergave van het verhaal van de Wijzen uit het Oosten in kerstliedje.

Kerstgeschiedenis

Vragen over het verblijf en de reis van Jozef en Maria.

Doorgaans wordt er vanuit gegaan dat Zacharias en Elizabeth veel ouder waren, maar klopt dat wel?

Drie 'ongerijmdheden' in Matthëus 1 en 2.

Waarom zouden herders die niet uitzien, wel de boodschap krijgen (als enigen) en dan "met haast" op reis gaan en de kudde achterlaten?

Een paar dagen geleden las ik in mijn dagboek dat Zacharias behalve stom, misschien ook wel doof is geweest...

Over de wijzen uit het oosten wordt vaak gezegd dat ze op kamelen reisden. Waar wordt dat op gebaseerd?

De maagd Maria en de familie van Jezus.

Verschil in benadering van het evangelie van Mattheus en Lukas.

Dogmatiek

In Lukas 2 vers 11 staat: (namelijk), dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus de Heere, in de stad Davids. Geldt dat woord nu ook voor mij?

Kerstpreek over Lukas 2:6-7.

Waarom en voor wie is de Heere Jezus naar deze wereld gekomen?

Kerst/openbaring van Christus, is dat hetzelfde als Christus in je hart geboren wordt?

Ik hoorde zondag een preek over Simeon die de Heere zag. In de preek mocht ik de Heere ook zien. Is dat Christuskennis?

Diversen

Waar komt het woord Kerstenen en Ontkerstening vandaan?

Kerstspel in kerk en op school.

Onchristelijke kerstviering.

Eenvoudige Kerst

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

Kerst